■このブログは次の「週報 夢二と台湾2023」(2021.8~2023.8)の後継版です。

①創刊号(2021.8.8)~第37号⇒  https://yumejitotaiwan.exblog.jp

②第38号~第102号(2023.8.27)⇒  https://jasmineproject.amebaownd.com/

…………………………………

★MENU★
【MESSAGE from the Editor】(Japanese/English)

夢二のカワイイ Yumeji’s Kawaii】 

【夢二のすべて All about Yumeji】

【夢二の略歴 Biography of Yumeji】(Japanese/English)
最後尾に掲載してありますのでご活用ください。

Yumeji's chronology is posted at the end of this issue, so please use it whenever you need it.

【最新夢二情報 Latest Information on Yumeji (Japanese)】

…………………………………

■MESSAGE from the EDITOR■

5月6日(月)は夢二研究会の例会でした。

この日は、長い間待たれていた高橋邦明会員の発表がありました。題名は「『黒船屋』の真実」

「黒船屋」は、1919年に制作された夢二の代表作と言われている作品です。これは、同年6月に開催される表装美術展覧会に出展するために表具師の飯島勝次郎から依頼されたものです。これは、病床にいた最愛の笠井彦乃の肖像画をお葉をモデルにして描いたと言われています。彦乃はこの翌年1月に亡くなったので、この作品には夢二の想いが込めらているように思える素晴らしい作品です。

高橋氏の発表は、この「黒船屋」が発注されてから飯島勝次郎に納品され、表装美術展覧会に展示されるまでの過程を調査した結果と推論を交えたものでした。

それは、同氏が事実に即した論理的調査によりなされたもので、結論を聞いた瞬間に鳥肌が立つ思いでした。なぜなら、それはいままでどこにも書かれていない内容だったからです。

これは同氏が独自調査の結果を基にした発表であり、私が勝手に発表するわけにはいかないので、発表の結論の詳細を書くことは控えますが、大変興味深く、衝撃的なものでした。

また、事実に即した資料を時間をかけて徹底的に調べ上げ、それを感情や想像を交えずに徹底的に事実にこだわる同氏の調査の姿勢に大いに感動しました。

というわけで、この時のショックが、先週のブログの準備作業が全く吹き飛んでしまった理由なのです。

Monday, May 6th was the date of the regular meeting of the Yumeji Society.

On this day, there was a long-awaited presentation by member Kuniaki Takahashi. The title was “The truth about Kurofuneya 黒船屋.”

“Kurofuneya'' is a work of beautiful women created in 1919 that is said to be Yumeji's masterpiece. This work was commissioned by Katsujiro Iijima, a mounting artist, to exhibit at the Mounting Art Exhibition to be held in June of the same year.

It is said that this painting was based on a portrait of his beloved Hikono Kasai, who was in his hospital bed, using Oyou お葉as a model. Hikono passed away in January of the following year, so this is a wonderful work that seems to contain Yumeji's feelings.

Mr. Takahashi's presentation was based on the results of his investigation into the process from the time Kurofuneya was ordered, delivered to Katsujiro Iijima, and exhibited at the Mounting Art Exhibition.

This was the result of a logical investigation based on the facts, and I got goosebumps the moment I heard the conclusion because it was something that had never been written anywhere before.

This was a presentation based on the results of his own research, and I cannot announce it without permission, so I will refrain from writing the details of the conclusion of the presentation, but it was very interesting and shocking.

I was so impressed by his research approach, in which he took the time to thoroughly examine factual materials and thoroughly stuck to the facts without adding emotion or imagination.

And this shock is the reason why all the preparation work for last week's blog was completely blown away.

▼“Kurofuneya 黒船屋” (Yumeji Takehisa) 

■  夢二のカワイイ”■ YUMEJI’S “KAWAII” ■

『竹久夢二 かわいい手帖 大正ロマンの乙女ワールド』(石川桂子編、河出書房新社)より

Based on “Takehisa Yumeji Kawaii Notebook Female World of Taisho Roman” by Keiko Ishikawa, Curator of Takehisa Yumeji Art Museum

<第1章>「かわいい×デザイン」

○商業美術と“モダンかわいい”

1 銀座千疋屋のデザイン

夢二が活躍した大正時代は、大正12年(1923)の関東大震災以降、急速な都市化が進み、東京はモダン都市として発展し、暮らしを豊かにする商品が次々と誕生しました。高級なイメージ戦略を展開した百貨店、また街にはカフェーやキネマ(映画)も流行して、モダンガールとモダンボーイたちが買い物や娯楽を楽しむ場所も増え、個人の消費活動がさかんになりました。

この消費生活の向上を背景に、夢二の仕事は商業美術にも広がります。 高級果物店「銀座千疋屋(ぎんざせんびきや)」の広告デザインや、日本初の百貨店「三越」の商品PRと文芸面を充実させた雑誌「三越」の表紙も担当しました。

これらの仕事に携わった昭和初期、夢二は当時流行したアール・デコ様式から影響を受け、モダンで都会的なデザインを手がけます。洗練された図案の中にも、柔らかな筆遣いとあたたかみのある配色によって、夢二は親しみやすいデザインに仕上げました。

(編者)このブログの表紙も三越デパートの広告に使用されたものです。

From “Yumeji Takehisa Cute Notebook Taisho Romantic Maiden World” (edited by Keiko Ishikawa, Kawade Shobo Shinsha)

Based on “Takehisa Yumeji Kawaii Notebook Female World of Taisho Roman” by Keiko Ishikawa, Curator of Takehisa Yumeji Art Museum

<Chapter 1> “Cute x Design”

○Commercial art and “modern cuteness”

1. Ginza Sembikiya design

During the Taisho era, when Yumeji was active, rapid urbanization progressed after the Great Kanto Earthquake in 1921, Tokyo developed as a modern city, and products that enriched people's lives were born one after another. Department stores developed a high-class image strategy, cafes and movies became popular in the streets, and the number of places where modern girls and boys could enjoy shopping and entertainment increased, and individual consumption activities flourished.

Against the backdrop of this improvement in consumer life, Yumeji's work expanded into commercial art. He was also in charge of the advertising design for the high-end fruit shop "Ginza Sembiki-ya" and the cover of the magazine "Mitsukoshi", which promoted the products and literary aspects of Japan's first department store "Mitsukoshi."

During the early Showa era, when Yumeji was involved in these works, he was influenced by the Art Deco style that was popular at the time, and created modern, urban designs. Even though the designs are sophisticated, Yumeji has created a design that is easy to approach, with soft brush strokes and a warm color scheme.

(Editor) The cover of this blog was also used in an advertisement for Mitsukoshi Department Store.

■  夢二のすべて■ ALL ABOUT YUMEJI

竹久夢二という人物をより理解するために、彼の人生や特徴、作品等をご紹介します。

To better understand the person named Yumeji Takehisa, his life, unique characteristics, work etc. are introduced here.

3 夢二、東京へ

1901年(明治34)、夢二は母・他須乃と姉・松香の協力で家出同然に単身東京に出てきました。

しかし、頼る人もないことから、人力車引きや書生をしながら苦学していましたが、翌年9月、早稲田実業学校へ入学しました。

夢二は、雑司ヶ谷にある鬼子母神の裏手の農家を同校の友人岡栄次郎と間借りして生活し、藤島武二らがつくった「白馬会洋画研究所」に通って画家となるための修養もしていました。

1904年(明治37)年、日露戦争が勃発。翌年、夢二は早稲田実業学校の選考科に進みました。しかし、反戦論を唱える社会主義者・幸徳秋水つくった結社「平民社」に岡と荒畑が出入りしていたことから、夢二は社会主義に傾斜していきました。

そして、荒畑の紹介で夢二が描いたコマ絵が平民社刊行の新聞「直言」に掲載されることになり、これが彼の人生を大きく変える契機となったのです。

3. Yumeji goes to Tokyo

In 1901, Yumeji ran away from home and moved to Tokyo alone with the help of his mother, Masuno, and his older sister, Matsuka.

However, since he had no one to rely on, he struggled to study while pulling a rickshaw and working as a student. In September of the following year, he entered Waseda Vocational School.

Yumeji rented a farmhouse behind Kishimojin Temple in Zoshigaya, Tokyo with his friend Eijiro Oka, his schoolmate, and studied at the Hakuba-kai Western Painting Institute, which was founded by Takeji Fujishima to become a painter.

In 1904, the Russo-Japanese War broke out. The following year, Yumeji entered the higher grade at Waseda Vocational School. However, as Oka and Arahata frequented the socialist body Heiminsha, an association founded by Shusui Kotoku, a socialist who advocated anti-war views, Yumeji began to lean toward socialism.

As a result of Arahata's introduction, Yumeji's comic strips were published in Heiminsha's newspaper “Chokugen (Direct Words),”' and this was an opportunity for a major change in his life.

▼「白馬会洋画研究所」の展覧会 An exhibition of Hakubakai Western Painting Research Institute

◆◆◆◆◆◆◆◆◆

■  最新夢二情報 ■ LATEST INFORMATION on YUMEJI

Japanese only

■竹久夢二美術館(東京都文京区)

 「夢二がえがく動物ワンダーランド ~大正ロマンのイラスト&デザインを中心に~」(2024年4月6日(土)~6月30日(日)) 

 https://www.yayoi-yumeji-museum.jp/yumeji/outline.html

■弥生美術館(東京都文京区)

「マツオヒロミ展 レトロモダンファンタジア」(2024年4月6日(土)~6月30日(日)) 

 https://www.yayoi-yumeji-museum.jp/yumeji/outline.html

■金沢湯涌夢二館(石川県金沢市)

 「夢二の新聞小説『秘薬紫雪』」(2024年1月20日(土)~4月21日(日)

   https://kanazawa-museum.jp

■竹久夢二伊香保記念館(群馬県渋川市)

 企画展はHP参照

 https://yumeji.or.jp

■夢二郷土美術館(岡山県岡山市)

・本館

 夢二生誕140周年記念・本館移設開館40周年記念『夢のふる郷(さと)』(2024年3月12日(火)~6月9日(日)
 ★「アマリリス」公開(2024年5月15日(水)~19日(日))

   https://yumeji-art-museum.com/

■東京都庭園美術館

 「生誕140年 YUMEJI展 大正浪漫と新しい世界」(2024年6月1日(土)~ 8月25日(日))

 ・関連記事(PRTIMES)★「アマリリス」公開

  https://prtimes.jp/main/html/rd/p/000000613.000038211.html

■ホテル雅叙園東京(東京都目黒区)

東京都指定有形文化財「百段階段」にて「昭和モダン×百段階段~東京モダンガールライフ~」(2024年3月23日(土)~6月16日(日))

 https://www.hotelgajoen-tokyo.com/100event/modern2024

【展覧会以外】

●美しすぎる時代劇 ファンタジーシリーズ「大正ロマネスク セブンスヒーロー」(「あ・うん♡グループ公演2024 第9回公演」(2024年5月16日(木)~19日(日))

 関連記事(サンスポ) https://www.sanspo.com/article/20240510-32VLB7HMNBISHPUP6MF5F75EMQ/

●夢二が彩る レトロ電車 岡電生誕140周年記念で新装(朝日新聞DIGITAL)
 https://www.asahi.com/articles/ASS484DK7S48PPZB005M.html?ref=sdgs

●竹久夢二(1884~1934年)と千葉の関わりを紹介した冊子「竹久夢二と房総」を、八街市の日本文学風土学会員・市原善衛さん(73)が自費出版。(東京新聞より)

 https://www.tokyo-np.co.jp/article/288094

●「岐路に立つ「金沢の奥座敷」 伝統の湯守りつつ新たな取り組みも(湯涌温泉)」(朝日新聞デジタル)

 https://www.asahi.com/articles/ASRBX6SG4RBRPISC01B.html

●『女の世界』大正という時代(尾形明子著、藤原書店)が発売中!

 百年前、こんな面白い雑誌があった!

 https://www.fujiwara-shoten-store.jp/SHOP/9784865783926.html

●『大正時代の音楽文化とセノオ楽譜』(越懸澤麻衣著、小鳥遊出版社)が発売中!

   https://honno.info/kkan/card.html?isbn=9784867800096

●最新の夢二書『異国の夢二』(ひろたまさき著、講談社選書メチエ)が発売中!

  https://www.kinokuniya.co.jp/f/dsg-01-9784065323465

●越懸澤麻衣著『大正時代の音楽文化とセノオ楽譜』が発売中!

 https://honno.info/kkan/card.html?isbn=9784867800096

●夢二の雰囲気に包まれてオリジナル懐石を楽しめる!――神楽坂「夢二」

 https://www.kagurazaka-yumeji.com/
 

*****************************
■夢二の略歴■BIOGAPHY of YUMEJI TAKEHISA■■■■

1884  

9月16日岡山県邑久郡本城村に誕生。(本名 竹久茂次郎)

1899  

神戸中学校に入学。

1900  

九州の八幡村枝光に一家転居。夢二は神戸中学校を中退して家族と合流。

1901  

単身上京。早稲田で共同生活

1902  

早稲田実業学校入学。画家・藤島武二等の主宰する「白馬会洋画研究所」に通う。 

1905  

平民社機関紙「直言」にコマ絵が掲載。コマ絵「筒井筒」が第1賞獲得。

画家・岡田三郎助等に独自の道を進められ、早稲田実業学校を中退し画業に専念する。

1906  

美貌の岸たまきが早稲田鶴巻町に絵ハガキ店「つるや」を開店し、夢二が開店5日後に訪問。

1907  

たまきと結婚。たまきをモデルとした絵を大量に描く。読売新聞入社。

1909  

性格不一致でたまきと離婚。初の著作物「夢二画集 春の巻」を刊行し、大ヒットして続刊多数となる。

    「夢二式美人」が流行語となる。

1910  

たまきと同棲。

避暑に行った銚子海鹿島で長谷川カタと出会い恋に落ちるが翌年失恋。(有名詩「宵待草」の元となる。)

1912  

「第一回夢二作品展覧会」を京都府立図書館で開催し、多数の入場者を得る。

1914  

外遊を計画し、たまきの生計確保のため日本橋呉服町に「港屋絵草紙店」を開店。

  画学生笠井彦乃と知り合い恋愛関係になるが彦乃の父の猛反対にあう。

1915  

婦人之友社編集局絵画主任に就任。ニコライ大聖堂で二人だけで挙式をする。

1916  

セノオ楽譜「お江戸日本橋」の表紙絵を描き、以降270余点を継続制作。

京都へ単身転居し、彦乃の上洛を待つ。

たまきが子どもを置いて失踪。虹之助は八幡の夢二の親、不二彦は京都の夢二の許、草一は養子となる。

1917  

彦乃が父親をだまして上洛。療養のため北陸を旅行。金沢湯涌温泉逗留で唯一の至福の時を過ごす。

1918  

「第二回夢二作品展覧会」を京都府立図書館で開催。

夢二が病床の彦乃を残して長崎旅行するが、彦乃が別府まで追いかけてきて症状悪化。

彦乃の父親が駆けつけて入院し面会謝絶となる。彦乃の願いで夢二は東京へ戻る。

夢二は本郷の菊富士ホテルに住み、彦乃は近くの順天堂医院に入院。

名作「黒船屋」を制作。

1919  

彦乃との愛の日々を描いた短歌集「山へよする」を刊行。

友人に紹介された人気モデル佐々木カ子代(お葉)が同居する。

1920  

彦乃が死去。

1923  

友人たちと広告代理店「どんたく図案社」の宣言をするが、9月1日の関東大震災で計画中止となる。

被災の状況を描いた「東京災難画信」を都新聞に連載。  

1924  

自ら設計した少年山荘を世田谷の松原に建て、お葉、子たちと暮らし始める。

1925  

新進女流作家山田順子との関係し、お葉が夢二の許を去る。3か月後夢二は山田順子と離別。

1928  

群馬県・伊香保が気に入りアトリエ建設を提案。

1929  

群馬県・赤城山「音楽と文芸の夕」に出演。

1930  

「雛によする展覧会」を開催し夢二人形を展示。

手による産業の振興を目指す「榛名山美術研究所建設につき」を宣言。

1931  

週刊朝日編集長の翁久允から米欧旅行の提案があり、外遊資金作り集会を連続開催。

名作「立田姫」と「榛名山賦」を制作。

横浜発を発ち、オアフ島ホノルル、ハワイ島ヒロ「大正寺」で個展等を開催。

サンフランシスコで翁久允と喧嘩別れし、単独行動となるが体調を崩す。

1932  

UCLA、オリンピックホテルで個展するが不振。ロス五輪の取材。

名作「青山河」を制作し世話になった酒井米夫へ贈呈する。 

単身欧州へ向かい、ドイツ、チェコ、オーストリア、フランス、スイスを貧乏旅行。

1933  

ドイツ・ベルリンの画塾「イッテン・シューレ」で日本画教室を開始するが、ナチスの侵攻で中止。

イタリア・ナポリを発ち、神戸港に憔悴した姿で到着。

東方文化協会理事長の河瀬蘇北から、台湾支部設立祝賀の個展・講演会の誘いがある。

帰国1か月後に神戸港を発ち、台湾へ渡航。台北の鐡道ホテルで藤島武二と再会。

警察会館で「竹久夢二滞欧作品展覧会」を開催し台湾医専で「東西女雑感」を講演。

台湾日日新報にエッセイ「臺灣の印象」を掲載し、体調を崩して本土帰還。

持って行った絵やスケッチ、日記などが未だに行方不明の状態で謎の台湾旅行となっている。 

1934

結核と判明し正木不如丘の計らいで信州富士見高原療養所で療養するも、9月1日死去。

東京・雑司ヶ谷霊園に埋葬され、墓石には「竹久夢二を埋む」とある。(有島生馬揮毫)

**************************

*****************************

■BIOGAPHY of YUMEJI TAKEHISA■■■■

1884

Born on September 16th in Honjo Village, Oku District, Okayama Prefecture. (Real name: Mojiro Takehisa)

1899

Enrolled in Kobe Junior High School.

1900

His family suddenly moved to Yawata Village, Fukuoka Pref in Kyushu.

Quitted the school and moved to join his family.

1901

Moved to Tokyo alone and live in the region called Waseda

1902

Entered Waseda Jitsugyo School. He attends the Hakuba-kai Western Painting Institute, run by painter Takeji Fujishima.  

1905

His Illustration was adoped in Heiminsha's official newspaper ``Chokogen (Direct Statement)''.

His illustration ``Tsutsui Tsutsu'' won the first prize.

Encouraged by the painter Saburosuke Okada and others to pursue his own path, and he dropped out of Waseda Jitsugyo School to concentrate on painting.

1906

The beautiful Ms. Tamaki Kishi opens a postcard shop “Tsuruya'' in Waseda and Yumeji visits the shop five days after it opens.

1907

Married Tamaki. He draws a large number of pictures using Tamaki as a model. He joined Yomiuri Shimbun.

1909

Divorced from Tamaki due to personality differences.

His first work, ``Yumeji Art Collection, Spring Volume,'' was published and became a big hit, resulting in many subsequent publications. “Yumeji-style beauty” becomes a buzzword.

1910

Still lives with Tamaki after devorce.

Meets Ms. Kata Hasegawa on Ashikajima, Choshi, Chiba Pref. where he went to enjoy summer holidays, and they fell in love. But their love break the following year. (The famous poem "Yoimachigusa” is born by this lost love.)

1912

The “First Exhibition of Yumeji's Works'' is held at the Kyoto Prefectural Library and receives a large number of visitors.

1914

Opens a shop named “Minatoya Bookstore'' in Nihonbashi Gofukucho to secure Tamaki’s livelihood as he wants to go abroad.

Meets Ms. Hikono Kasai, an art student, at the shop and they start a romantic relationship, but Hikono's father strongly opposes this.

1915

Appointed chief painter of the magazine company named Fujinotomosha

Holds a ceremony with Hikono in Nikolai Cathedral by themselves.

1916

Drows the cover picture for the Senoo sheet music "Oedo Nihonbashi" and continues to produce over 270 pieces since then.

Moves to Kyoto alone and waits for Hikono to come to Kyoto.

Tamaki disappeared, leaving her three children behind. The second son, Fujihiko, is sent to Yumeji in Kyoto.

1917

Hikono deceives her father and goes to Kyoto.

They traveled to Hokuriku region for medical treatment and spend their only blissful time at Yuwaku Onsen (spa), Kanazawa.

1918

The ”Second Exhibition of Yumeji's Works'' was held at the Kyoto Prefectural Library.

Yumeji goes to Nagasaki, Kyushu, leaving Hikono in her sick bed, but later Hikono follows him to Beppu to make her condition worse.

Hikono's father rushed to Kyushu and hospitalizes her with the visitation restriction.

Returns to Tokyo at Hikono's request and stays at Kikufuji Hotel in Hongo.

Later, Hikono moves to Juntendo Hospital under hard condition to meet Yumeji.

Created the masterpiece "Kurofuneya".

1919

Publishes a tanka collection “Yama he Yosuru (To the Mountains)'' which depicts his days of love with Hikono.

Started to live with Ms. Kaneyo Sasaki (Oyo), a popular model. who is introduced by his friends.

1920

Hikono passes away.

1923

Announces the establishment of an advertising company “Dontaku Zuansha” with his friends but the plan is canceled due to the Great Kanto Earthquake on September 1.

“Tokyo Disaster Picture Report'' depicting the disaster situation is serialized in the Miyako Shimbun Newspaper.   

1924

Builds a house named “Boy's Mountain Lodge” of his own design in Matsubara, Setagaya, and starts living there with Oyo and two of his three boys.

1925

Oyo leaves Yumeji due to his love relationship with Ms. Junko Yamada, a rising female writer. They separate three months later.

1928

Comes to love Ikaho in Gunma Prefecture and proposes building an atelier there.

1929

Appeares in "Evening of Music and Literature" at Akagiyama Mountain, Gunma Prefecture's.

1930

Holds an exhibition "To Hina (Chick)" showing Yumeji dolls.

Declares the ``Construction of the Harunasan Art Institute,'' which aims to promote hand-based industry.

1931

Weekly Asahi Editor-in-Chief, Kyuin Okina, proposes Yumeji a trip to the United States and Europe and they holds a series of events to raise funds for their overseas travel.

Creates the masterpieces “Tatsuta Hime'' and ``Haruna Sanpu.''

Left Yokohama and held exhibitions in Honolulu, Oahu, and Taishoji Temple in Hilo, Hawaii.

Has a quarrel with Okina and broke up with him In San Francisco and travels on his own, but his health deteriorates.

1932

Holds exhibition at UCLA and the Olympic Hotel with unsuccessful result.

Goes to the Los Angeles Olympics as a reporter.

Presents his masterpiece ``Seisanga'' to Yoneo Sakai, for his kind help.

Heads to Europe alone and traveled on a shoestring through Germany, the Czech Republic, Austria, France, and Switzerland.

1933

Starts a Japanese painting class at the art school “Itten Schule” in Berlin, Germany, but he is forced to return to Japan due to the Nazi invasion.

Leaves Naples, Italy and arrives at Kobe Port looking haggard.

Kawase Sohoku, chairman of the Oriental Culture Association, invites Yumeji to an exhibition and lecture to celebrate the establishment of the Taiwan branch.

Leaves Kobe Port and traveled to Taiwan after one month after returning to Japan.

Meets Takeji Fujishima again at the Railway Hotel in Taipei.

Holds the “Exhibition of Yumeji Takehisa's Works in Europe'' at the Police Hall and gives a lecture on “Thoughts on Eastern and Western Women'' at the Taiwan Medical College.

Published an essay titled “Impressions of Taiwan'' in the Taiwan Daily Newspaper, and returns to the mainland when his health deteriorated so much.

The paintings, sketches, and diary Yumeji brings with her are still missing, making his trip to Taiwan a mystery.  

1934

Found to suffer from tuberculosis  and hospitalized at the Shinshu Fujimi Kogen Sanatorium at the arrangement of Masaki Fujkyu Masaki, but Yumeji passes away on September 1st.

Yumeji was buried at Zoshigaya Cemetery in Tokyo, and his tombstone reads, ``Burying Yumeji Takehisa.'' (written by the painter, Ikuma Arishima)

 

 

JASMINe Project International