私立中学入試に英語、首都圏で30校以上に「グローバル入試」
////
English to private junior high school entrance examination, to more than 30 schools in the metropolitan area and "Global entrance exam"
Incorporate English in admissions are increasing private junior high school. According to the executing agency of If we to introduce English in 2015 entrance examination, only the Tokyo metropolitan area, even excluding the return raw limited so that up to at least 32 schools. English learning in earnest in elementary school, has accelerated the introduction in anticipation that further progress in the future.
Junior high school entrance examination featured
Last year in December, with the junior high school (men's, women's) Secondary School was Toingakuen of Yokohama (men) in the briefing of, the English description about 800 people protection we have for the first time entrance examination subjects was listened. Teachers is to explain such that English composition of problems out, concluded this. "From now on important that we put the power to master the English with a force that works in college entrance examination." English only in the afternoon entrance examination of February 2 was introduced as elective, Eiken tertiary level (about current junior high school graduation) of vocabulary (Goi) and reading comprehension is required descriptive also called to question.
"Child of you want to meet the needs that are hard the English out of the elementary school," said Toru Yamaki academic affairs director of Toingakuen says. Briefing to came Fujisawa, Kanagawa Prefecture of 40s of company employee men of the family about four years until last March, was living in the United States. Although it is under consideration to take the examination of the eldest son of the small 6, men as "general admissions spread a chance When English can choose in" rejoice.
There in the background it's full of English learning in elementary school. 5,6 year in fiscal 11 English became compulsory. Education, Culture, Sports, Science and the Ministry of December 13, and early in the third grade classes, from the fifth grade published a reform plan for the subject. With the aim to improve the English ability, we aim to step-by-step implementation from 2006.
Tokyo city large comes in (Setagaya-ku, Tokyo) to start a new English, math, "Global entrance examination" by 3 subjects of writing (Japanese). The level of problem in the second grade about from the British Kenjun second grade, writing only. Masato Ono principal of "or was eager to English education, parents from home or was English-speaking native query began to come," said feels the growing interest.
////
私立中学入試に英語、首都圏で30校以上に「グローバル入試」
英語を入試に取り入れる私立中学が増えている。模試の実施機関によると、2015年入試で英語を導入するのは、帰国生限定を除いても首都圏だけで少なくとも32校にのぼるという。小学校で英語学習が本格化し、今後さらに進むことを見越して導入が加速している。
中学入試特集
昨年12月、横浜市の桐蔭学園であった中等教育学校(男子)と中学校(男子部、女子部)の入試説明会では、保護者ら約800人が初めて入試科目となる英語の説明に聴き入った。担当教員は、英作文の問題も出ることなどを説明し、こう締めくくった。「これからは大学入試に通用する力とともに英語を使いこなす力をつけていくことが重要」。英語は2月2日の午後入試にだけ選択科目として導入し、英検3級レベル(現在の中学卒業程度)の語彙(ごい)や読解力が必要で記述式も出題するという。
「小学生のうちから英語を頑張っているお子さんのニーズに応えたい」と桐蔭学園の山木亨教務部長は言う。説明会に来た神奈川県藤沢市の40代の会社員男性の一家は昨年3月まで約4年間、米国で暮らした。小6の長男の受験を検討中だが、「一般入試でも英語が選べるとチャンスが広がる」と男性は喜ぶ。
背景にあるのは小学校での英語学習の本格化だ。11年度に5、6年生は英語が必修になった。文部科学省は13年12月、授業を3年生からに早め、5年生からは教科とする改革計画を公表した。英会話能力の向上をねらい、18年度からの段階的実施を目指す。
東京都市大付属中(東京都世田谷区)は新たに英語、算数、作文(日本語)の3科目による「グローバル入試」を始める。問題のレベルは英検準2級から2級程度で、筆記のみ。小野正人校長は「英語教育に熱心だったり、親が英語圏出身だったりする家庭から問い合わせがくるようになった」と関心の高まりを感じているという。
////
「21世紀の資本論」が問う、中間層への警告 教育
日本に広がる貧困の芽とは何か
一匹の妖怪が世界を徘徊している。ピケティという名の妖怪が――。マルクスの言葉をもじってそう言いたくなるようなブームが、欧米で巻き起こっている。フランス経済学校のトマ・ピケティ教授による『21世紀の資本論』が、経済書としては異例の大ヒットとなっているのだ。英語版で約700ページにも上る本格的な経済書だが、特に米国では書店から蒸発するように売れ、出版社が増刷を急いでいる。
マルクスの『資本論』をほうふつとさせるのはタイトルだけではない。本書は「資本主義は格差を拡大するメカニズムを内包している。富裕層に対する資産課税で不平等を解消しなければならない。さもなければ中間層は消滅する」と主張。この主張が米国では、「ウォール街を占拠せよ」運動に代表されるような格差の議論に結び付き、一般市民を巻きこんだピケティブームが巻き起こっている。米国の保守派は「ソフトマルキシズムだ」と反発するが、ポール・クルーグマンやロバート・ソローなど、ノーベル賞受賞経済学者はピケティの実証的な研究を高く評価している。
中間層が消滅する未来
ピケティ教授は「21世紀の資本」(邦訳はみすず書房)から出版された。話題の一冊となることは間違いない。なぜなら、中間層が消滅する資本主義の暗鬱とした未来は、私たち日本人の足元でもさまざまな現象として現実味を帯びつつあるからだ。
たとえばリストラ。たとえば高齢化した親の介護、自身の病気。こういった不運だが誰の身の上にも起こるライフイベントは、収入の激減や支出の急増を招き、中間層の人生設計を容易に狂わせる。何も起こらなくとも、年収1000万円クラスのアッパーミドルにとっては、社会保障コストの負担が増える趨勢だ。
アベノミクスで景気が回復したといわれるが、好景気を実感できている日本の中間層はどれぐらいいるだろうか。かつては1億総中流と呼ばれ、誰もが成長を実感し、ささやかながらも豊かさを享受できた社会。それがすでに過去のものというのは、現代に生きる日本人の実感といっても、いいのではないか。好景気を実感するよりも、人生という長いレースで貧困側に転落しないか、その不安におののいている人のほうが多いのではないだろうか。
本誌は今話題のピケティの『21世紀の資本論』を、国内ビジネス誌としては初めて特集して伝える。特に8ページにわたるピケティ本人のロングインタビューは、海外でも例のない読み応えだ。さらにピケティの提起する議論を端緒に、国内中間層をとりまく貧困の落とし穴についても考えた。
今回取材したが、紙幅が尽きて掲載できなかった問題のひとつに、教育がある。富裕層の所得が雪だるま式に増えるのと同様に、子どもの教育機会も親の所得に比例して充実する、という事実がある。東大生の親の年収は、950万円以上が半数以上、というのはよく知られた例だ。
開成高校の学費免除の試み
親の所得が生み出す教育格差とその世代間連鎖が社会問題となる中、この流れに逆らおうとする動きもある。そのひとつが私立開成高校(東京都荒川区)の学費免除の試み。2014年度から、経済困窮家庭の生徒を対象に、入学金や授業料を全額免除する制度を始めるという。
同校ではリーマンショック後、経済状況が厳しくなる在校生が増えており、在校生向け奨学金の利用もじわりと増えている。新入生向けの学費免除制度の新設はこの傾向を考慮したものだが、同校にとっては決して慈善事業の類ではないとう。開成高校の葛西太郎教頭は「経済的に困難な生徒ほど、何事も一生懸命頑張るという傾向がある。学校の中に、現実社会と同じ多様性を維持するためにも、さまざまな生徒を受け入れたい」と話している。
資本主義社会に生きる以上、私たちは格差や貧困とは無縁ではいられない。それが今のところの現実だ。であれば、この現実にいかに向き合うか。教育界にとどまらず、すべての人に問われているのではないか。今回の特集を進める中で、何度も考えたことだ。
/////
起業家教育:小中学校で 政府、来年度から全国拡大「グローバル入試?」
////
Entrepreneur education: national expansion government, from the next fiscal year in elementary and junior high school
Government from next year, begin efforts to encourage the introduction of "entrepreneur education" which was intended for elementary and junior high school students in schools across the country. In the Ministry of Economy, Trade and Industry next fiscal year budget budget request of, request a \ 500 million in expanding nominal entrepreneur education. Were grown rich human resources to challenge spirit and originality, with the aim of soil that nurtures venture to leap to the companies that represent the world such as Apple and Google.
◇ product planning and sales
Entrepreneur education, you can experience to establish the "Corporation" of simulated using such a comprehensive learning time, with or heard by calling entrepreneurs from outside, the children "entrepreneurial spirit" cultivate thing. Already in some of the elementary and junior high school has implemented, in the elementary school in Suginami-ku, Tokyo, children create a "company", planning and development of original products such as towel. Collected funds by issuing shares, actually sell you ordered the goods, you have activities such as donate the profits to the school.
◇ cooperation with shopping town
However, penetration into the education of the country can not be said to be sufficient, the government from next year, specify the model schools, promote the dissemination and promotion of entrepreneurship education, such as by distributing a brochure that shows the case in elementary and junior high schools. Cooperation with economic organizations and shopping district of the region also it's aggressively boost to policy.
In the background the government to promote entrepreneurship education, entrepreneurship is in the background is something weak in Japan. Entrepreneurship is active in the United States Apple and Google, experienced venture is rapid growth, such as Facebook, you are leading the economy. On the other hand, entrepreneurs who wish in Japan, consists of 1.6 million people stand in 1997, such as in 2012 reduced to 800,000 units, it is a major issue is less challenger to entrepreneurship. METI "I thought their own, such as the ability to proactively judgment, can feed the power to live" are educational effect of (person in charge) and also expected.
////
起業家教育:小中学校で 政府、来年度から全国拡大
政府は来年度から、小中学生を対象にした「起業家教育」の導入を全国の学校に促す取り組みを始める。経済産業省が来年度予算の概算要求で、起業家教育の拡充名目で5億円を要求。チャレンジ精神や独創性に富んだ人材を育成し、アップルやグーグルのような世界を代表する企業に飛躍するベンチャーが育つ土壌づくりを目指す。
◇商品企画や販売
起業家教育は、総合学習の時間などを使って模擬の「株式会社」を設立する体験をしたり、外部から起業家を呼んで話を聞いたりして、子供たちの「起業家精神」を養うもの。既に一部の小中学校では実施しており、東京都杉並区内の小学校では、子供たちが「会社」を作り、タオルなどのオリジナル商品を企画・開発。株式を発行して資金を集め、発注した商品を実際に販売し、利益を学校に寄付するなどの活動をしている。
◇商店街とも連携
ただ、全国の教育現場への浸透は十分とは言えず、政府は来年度から、モデル校を指定し、事例を示すパンフレットを小中学校に配布するなど起業家教育の普及・促進を図る。地域の経済団体や商店街との連携も積極的に後押しする方針だ。
政府が起業家教育を推進する背景には、日本での起業が低調なことが背景にある。起業が活発な米国ではアップルやグーグル、フェイスブックなどのベンチャーが急成長を遂げ、経済をけん引している。一方、日本での起業希望者は、1997年の160万人台から2012年には80万人台まで減少するなど、起業への挑戦者が少ないことが大きな課題となっている。経産省は「自ら考え、主体的に判断する能力など、生きる力を養うことができる」(担当者)との教育効果も期待している。
////