"Do not be overcome by evil, but overcome evil with good." (Romans 12:21)

On January 24th and February 1st, Islamic State (ISIL) uploaded videos over the Internet in which they acknowledged that they had executed two Japanese hostages and provided warnings to the Japanese government.

If Japan should participate in logistical support for coalition nations' military operations against ISIL, even more radical terrorism would be inflicted upon Japan and Japanese citizens. As ISIL has foreign combatants, terrorism against the Japanese mainland by non-Arab nationalities or Japanese accomplices is probable. On January 26th, Director-general of the International Atomic Energy Agency (IAEA) warned that terrorists could attack nuclear facilities in countries where security is weak.

There is an argument that Japan should not avoid responsibility to join international community's fight against terrorism. However, conflicts in the Middle East and terrorism by ISIL will never be solved by force. They can be solved only through a political solution.

After the government of Shia Moslems who are a majority had been established in Iraq, they oppressed Sunni Moslems who are a minority. In order to fight against oppression, Sunni Moslems procured weapons and started terrorism and military actions against the government, which led to the formulation of ISIL.

Therefore, what is important is the protection of fundamental rights of minority groups in Iraq. Once this is accomplished, minorities can participate in and contribute to the nation's democratic institutions, which will allow Sunni Moslems to disarm and go away from terrorism. And, this is the very area that Japan should contribute to.

There are many countries that are not participating in coalition nations' military operations but willing to contribute to halting expansion of ISIL. Japan should work with them.

For example, Indonesia, the largest Moslem country in the world with 170 million Moslems, is a modest democratic country where, under the pluralist state ideology "Pancasila", Moslem majority are living together with Moslem minority, Christians, and Hindus. Also, Indonesia has a successful experience of containing Jemaah Islamiah, a regional militant Islamist terrorist organization, and inviting investment from international communities.

When Japan contributes to the protection of Iraqi minority rights and their participation in the political process, ISIL would never attack Japan because ISIL's objective itself is to ensure benefits of Sunni Moslems who are a minority in Iraq.

Iraqi minority's participation in the political process would stabilize Iraqi politics and the Iraqi government of Shia Moslems. This may result in expansion of influence of Iran in the Middle East, which is a Shia Moslem country. But, this can be coped with diplomatically.

The most effective way to protect minority rights is to establish an independent judiciary. But, this takes time. Therefore, it might be practical to implement a system of consociationalism to Iraq as a transitional arrangement. Under a system of consociationalism, benefits such as hospitals and schools and responsibilities such as duties of military services and police services are allocated in accordance with population of each tribe or religious group.

Thank you.


References:
(1) "IAEA chief urges vigilance against ‘terrorist’ nuke threats", January 26th 2015, AFP

(2) Majority Rule, Minority Rights, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(3) "Does Islamic State ideology threaten Indonesia?" by Sri Lestari, August 11th 2015, BBC

(4) "Should U.S. work with Iran in Iraq? Yes, if it wants to take on the real challenge: China" by Trita Parsi June 23, 2014, Reuters

(5) An Independent Judiciary, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(6) Democracy in Plural Societies, Arend Lijphart, 1977, Yale UP

(7) 川中豪編『新興民主主義の安定』調査研究報告書 アジア経済研究所 2009 年、第2章 分断社会における民主主義の安定 ――権力分有をめぐる議論の展開――、中村 正志



【政治解決を通じたテロリズムの克服についてーその2】

1月24日および2月1日、イスラム国による日本人人質殺害という事態が発生しました。今後、日本が、イスラム国に対する軍事行動の後方支援を担うようなことがあれば、日本人および日本国に対し、さらにテロ活動が行なわれる可能性があります。

イスラム国には、外国人も参加しています。このため、日本本土に対する、アラブ系以外の外国人によるテロや日本人協力者によるテロが行なわれる可能性もあります。1月29日、国際原子力機関 (IAEA) の事務局長は、警備の薄い原子力発電所はテロリストの攻撃を受ける危険性があると警告しました。

国際社会のテロに対する戦いに、日本も参加しなくて良いのかという議論もあると思います。しかしながら、イスラム国を含む、中東の紛争は、武力では解決しません。政治解決のみが唯一の解決方法です。

イラクにおいて、多数派のシーア派イスラム教徒が政権を取ったのち、少数派のスンニ派イスラム教徒を抑圧したため、スンニ派が武器を調達し、テロや武力で対抗したことが、イスラム国拡大の背景にあると言われています。であるとすれば、少数派の基本的人権を保護し、その政治参加への途を開くことこそが、スンニ派の武装解除とテロリズムからの脱却を可能とし、問題の根本的解決につながるものと思われます。日本は、この分野で貢献すべきです。

軍事行動以外の方法で、イスラム国拡大阻止に貢献したいと考えている国は多いと思います。日本は、これらの国々と協力しながら、活動して行くことが考えられます。

たとえば、インドネシアは、1億7千万人のイスラム教徒を有する、世界最大のイスラム教国ですが、穏健な民主主義国であり、人道主義・民主主義・社会的公正の原則 (Pancasila) の下、国内の多数派イスラム教徒、少数派イスラム教徒、キリスト教徒、ヒンドゥー教徒らが共存しています。また、インドネシアは、国内のイスラム教過激派(ジェマ・イスラミア)の動きを封じ込め、外国からの投資を呼び込むことに成功した経験も持ちます。

日本が、イラクにおいて、少数派の基本的人権を保護し、その政治参加への途を開くために貢献する場合、イスラム国は日本を攻撃出来ません。なぜなら、イスラム国自身の目的が、イラク国内の少数派であるスンニ派の利益を実現することだからです。

なお、イラクにおいて、少数派の政治参加が実現し、その結果、多数派のシーア派政権が安定すると、同じシーア派である隣国イランの中東における影響力が拡大する可能性があります。ただし、その点に感しては、軍事力ではなく、外交的に対処可能と思われます。

ちなみに、基本的人権の保護にもっとも効果的なのは、独立した司法を実現することですが、これは時間がかかります。そのため、過渡的に、イラクに、CONSOCIATIONALISM(多極共存型民主主義)を導入することも考えられるかも知れません。CONSOCIATIONALISMの下においては、各部族や宗派の人口に応じて、病院や学校などの福利が配分され、兵士や警官の任用が行なわれます。


参照資料:
(1) "IAEA chief urges vigilance against ‘terrorist’ nuke threats", January 26th 2015, AFP

(2) Majority Rule, Minority Rights, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(3) "Does Islamic State ideology threaten Indonesia?" by Sri Lestari, August 11th 2015, BBC

(4) "Should U.S. work with Iran in Iraq? Yes, if it wants to take on the real challenge: China" by Trita Parsi June 23, 2014, Reuters

(5) An Independent Judiciary, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(6) Democracy in Plural Societies, Arend Lijphart, 1977, Yale UP

(7) 川中豪編『新興民主主義の安定』調査研究報告書 アジア経済研究所 2009 年、第2章 分断社会における民主主義の安定 ――権力分有をめぐる議論の展開――、中村 正志