On January 20th, Islamic State (ISIL) uploaded a video over the Internet in which they acknowledged that they had captured two Japanese hostages and demanded ransom to the Japanese government. If Japan should participate in logistical support for coalition nations' military operations against ISIL, even more radical terrorism would be inflicted upon Japan and Japanese citizens. As ISIL has foreign combatants, terrorism against the Japanese mainland by non-Arab nationalities or Japanese accomplices is probable.

There is an argument that Japan should not avoid responsibility to join international community's fight against terrorism. However, conflicts in the Middle East and terrorism by ISIL will never be solved by force. They can be solved only through a political solution.

After the government of Shia Moslems who are a majority had been established in Iraq, they oppressed Sunni Moslems who are a minority. In order to fight against oppression, Sunni Moslems procured weapons and started terrorism and military actions against the government, which led to the formulation of ISIL.

Therefore, what is important is the protection of fundamental rights of minority groups in Iraq. Once this is accomplished, minorities can participate in and contribute to the nation's democratic institutions, which will allow Sunni Moslems to disarm and go away from terrorism. And, this is the very area that Japan should contribute to.

When Japan contributes to the protection of Iraqi minority rights and their participation in the political process, ISIL would never attack Japan because ISIL's objective itself is to ensure benefits of Sunni Moslems who are a minority in Iraq.

Iraqi minority's participation in the political process would stabilize Iraqi politics and the Iraqi government of Shia Moslems. This may result in expansion of influence of Iran in the Middle East, which is a Shia Moslem country. But, this can be coped with diplomatically.

The most effective way to protect minority rights is to establish an independent judiciary. But, this takes time. Therefore, it might be practical to implement a system of consociationalism to Iraq as a transitional arrangement. Under a system of consociationalism, benefits such as hospitals and schools and responsibilities such as duties of military services and police services are allocated in accordance with population of each tribe or religious group.

Thank you.


References:
(1) Majority Rule, Minority Rights, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(2) "Should U.S. work with Iran in Iraq? Yes, if it wants to take on the real challenge: China" by Trita Parsi June 23, 2014, Reuters

(3) An Independent Judiciary, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(4) Democracy in Plural Societies, Arend Lijphart, 1977, Yale UP

(5) 川中豪編『新興民主主義の安定』調査研究報告書 アジア経済研究所 2009 年、第2章 分断社会における民主主義の安定 ――権力分有をめぐる議論の展開――、中村 正志



【政治解決を通じたテロリズムの克服について】

1月20日、イスラム国による日本人人質拘束・身代金要求という事態が発生しました。今後、日本が、イスラム国に対する軍事行動の後方支援を担うようなことがあれば、日本人および日本国に対し、さらにテロ活動が行なわれる可能性があります。

イスラム国には、外国人も参加しています。このため、日本本土に対する、アラブ系以外の外国人によるテロや日本人協力者によるテロが行なわれる可能性もあります。

国際社会のテロに対する戦いに、日本も参加しなくて良いのかという議論もあると思います。しかしながら、イスラム国を含む、中東の紛争は、武力では解決しません。政治解決のみが唯一の解決方法です。

イラクにおいて、多数派のシーア派イスラム教徒が政権を取ったのち、少数派のスンニ派イスラム教徒を抑圧したため、スンニ派が武器を調達し、テロや武力で対抗したことが、イスラム国拡大の背景にあると言われています。であるとすれば、少数派の基本的人権を保護し、その政治参加への途を開くことこそが、スンニ派の武装解除とテロリズムからの脱却を可能とし、問題の根本的解決につながるものと思われます。日本は、この分野で貢献すべきです。

日本が、イラクにおいて、少数派の基本的人権を保護し、その政治参加への途を開くために貢献する場合、イスラム国は日本を攻撃出来ません。なぜなら、イスラム国自身の目的が、少数派であるスンニ派の利益を実現することだからです。

なお、イラクにおいて、少数派の政治参加が実現し、その結果、多数派のシーア派政権が安定すると、同じシーア派である隣国イランの中東における影響力が拡大する可能性があります。ただし、その点に感しては、軍事力ではなく、外交的に対処可能と思われます。

ちなみに、基本的人権の保護にもっとも効果的なのは、独立した司法を実現することですが、これは時間がかかります。そのため、過渡的に、イラクに、CONSOCIATIONALISM(多極共存型民主主義)を導入することも考えられるかも知れません。CONSOCIATIONALISMの下においては、各部族や宗派の人口に応じて、病院や学校などの福利が配分され、兵士や警官の任用が行なわれます。


参照資料:
(1) Majority Rule, Minority Rights, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(2) "Should U.S. work with Iran in Iraq? Yes, if it wants to take on the real challenge: China" by Trita Parsi June 23, 2014, Reuters

(3) An Independent Judiciary, The Principles of Democracy, April 2005, InfoUSA, U.S. Department of State

(4) Democracy in Plural Societies, Arend Lijphart, 1977, Yale UP

(5) 川中豪編『新興民主主義の安定』調査研究報告書 アジア経済研究所 2009 年、第2章 分断社会における民主主義の安定 ――権力分有をめぐる議論の展開――、中村 正志