とある飲食チェーンで副店長をしていました。

ある日、本社部長から一斉送信された指示メールが届きました。

「今日送信したからな。明日から全員実行を徹底。」

※ 内容は覚えていませんが、この口調だけはよく覚えています。

 

先ず、コンサル以前に "人財"("人材" を言い換える企業によくある表記です。)

を謳う企業が、"人" を中心に考えた時、

上記のような指示が突然届いたら、

「会ったこともない、挨拶したこともない奴がもの言うな。」

と直感的、反射的に感じてしまうと思わんか?

と問いただしたくなります。

この低次元の通達に敢えてコンサル補足させて頂くならば、

「会う機会も無い、挨拶する機会も無いようなサイズの会社はつくるべきではない。」

というのが私の根本持論です。

元々 "会社" という "法人(という人)" は、起業者の分身であり、

従業員は、起業者の目標達成の為に集(つど)ってくれた方々です。

挨拶し合い、関係構築し、感謝を伝える機会なくしてどうやって一緒にやっていくつもりなのでしょう。

「企業サイズ」は、分散型社会の経済成長に於いてとても重要なテーマだと思っています。

また「分散型社会」は、経済格差の底上げ施策となる世界標準となるべき着地点の一つだと考えています。

起業者は管理、広報を兼ね、営業と現場でシンプルに運営は出来ます。

企業サイズが大きくなることで、本来不要な部署を次々と創設することになり、

営業と現場で稼ぐ売上げを食い潰していきます。

M&A 等の企業買収は、私の中では「法人界の人身売買」でお勧め出来ません。

30年ずつ持ち寄った企業文化を資本力の差で強引にくっつけても融合するわけがありません。

資本力の強かった側がずんずん浸食し、技術をパクリ、

資本力の弱かった側の従業員を追い出して刷新するのが実態ではないかと危惧します。

役目を終えた、道半ばで推進力を失った企業は解散し、

能力ある方々は起業を主とした新天地で活躍された方が良いと思います。

そこで企業にぶら下がってきた人か否かが問われるわけで至って「公平」です。

 

さて、本題に戻りましょう。

とある企業で毎朝朝礼がありました。

顧客宅へ現場が伺い作業する事業だった為、

「爪を短く保ちましょう。」

という全社共通ルールがありました。

ルールを守る手法は支社に任されており、

時折抜き打ちで他項目も含め本社がチェックに来ていました。

最も徹底されている支社に研修に行ったことがあり、

朝礼に参加させて貰いましたが、こうです。

現場リーダーが、

「では全員爪を見せて下さい。」

と切り出し全員を見回ります。

「OK。」

「OK。」

「あれ、出来てないじゃん。ハイ。」

と言って爪切りを差し出しその場で爪をきらせ、

リーダーは終わるのをジッと待っていました。

そしてこれを毎日繰り返していました。

PCで「明日から徹底!」と勢いよくカーボンコピーして叫ぶタイプとは程遠い手法です。

しかしこれが最も成果を出していたことも事実です。

ピカソは30秒で描いた走り書きの絵に100万ドルを請求し、

「これは30年と30秒の絵画だ。」

と言った逸話は有名ですが、私のコンサル内容を端的に表現しています。

 

高い技術や気配り心配りの習慣、引いては新たな環境やルールを、

今日一日一生懸命取り組んだところで

明日スペシャリストには誰一人としてなれない、

ということを本当に理解しているのか

管理職は今一度自身に叩き込み直す必要があります

 

そこには管理職自身の ”面倒くさい” という心情を

部下に責任を押し付けているだけ、という実態が隠れているのです。

その証拠に、

「では、今日現在

我々末端の作業員が守らねばならないルールはいくつあるのですか?」

と問われ即時回答出来る管理職は皆無の場合が殆どです。

おぼろげに覚えたルールを突然思い付き、

該当することに気付いた時きまぐれで注意しているだけ、

という実態も非常に多く見られる光景です。

これがどう問題かと言うと、

個人的な繋がりの強い者への注意をせず、

一貫性のなさを指摘されると

「たまたま気付かなかった。」

と言い訳出来ることを意味するからです。

 

”徹底” の本質は "浸透" である

 

ということを全企業は人財公理として掲げ踏まえなければなりません。

 

2024.04.02. (Tue.)

 

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【In English】

"Thoroughness'' and "Penetration''

~ Recommendations for business people ~

 

I was working as a deputy manager at a restaurant chain.

One day, I received an instruction email sent all at once from the chief of the headquarters.

"I did send this rule today. Follow from tomorrow, don't they ?!"

※ I don't remember the content, but I remember the tone.

 

First of all before consulting starts, if a company that claims to be about "human wealth" (this is a common expression for companies that paraphrases "human resources".) think about "people at first" and we suddenly receive an instructions above, "Don't say something from someone who has never met or even greeted.'', and I want ask him "Don't you think they feel this intuitively and reflexively?".

If I dare to add a consultant to this low-level notification, "All entrepreneurs shouldn't build a company of such a size that they don't have a chance to meet or greet staff." That is my basic theory.

A "corporation'' (a person), originally called a "company,'' is the alter ego of the entrepreneur, and employees are the people who come together to help the entrepreneur achieve his (her) goals.

How do they going to grow together without the opportunity to greet each other, build relationships, and say thank you?

I believe that "corporate size" is a very important theme in the economic growth of a decentralized society.

We also believe that a "decentralized society" is one of the destinations that should become a global standard as a measure to raise the level of economic disparity.

Entrepreneurs can manage the business simply by handling management, public relations, sales and the field.

As the company size increases, unnecessary departments are created one after another, which eats up the sales earned through sales and field work.

Corporate acquisitions such as M&A are, in my opinion, "human trafficking in the corporate world" and cannot be recommended.

There is no way that corporate cultures that have been brought together over the past 30 years will be integrated even if they are forced together due to differences in capital strength.

I fear that the reality is that the side with stronger capital will gradually erode, copy technology, and drive out employees from the side with weaker capital to renew. I think it would be better for companies that have completed their role or lost their momentum midway through to dissolution, and for talented people to work in new fields, mainly entrepreneurship.

The question then is whether the person has been brushed up in the company or has been leaned on the company, so it is very "fair".

 

Now, let's get back to the topic.

A certain company had a morning assembly every morning.

Because it was a business where on-site workers visited the customer's home and worked on it, "Keep your nails short." There is a common rule throughout the company.

※ There are many companies in Japan that have a policy of keeping nails short for hygiene reasons.

 

The method of adhering to the rules was left to the branch offices, and the head office occasionally came to check on other items as well.

I went to the branch office where the training was the most thorough, and I was allowed to participate in the morning assembly.

The on-site leader said,

"Now, everyone, please show me your nails."

He cut out and he had checked person by person.

"OK."

"OK."

"Oh, you're not made, please."

The leader then held out a nail clipper and let him cut nails on the spot, waiting patiently to finish.

And he repeated this every day.

This is far from the type of method that involves vigorously carbon-copying and shouting on a PC, "Do thorough from tomorrow !".

However, it is also true that this has been the most successful.

Picasso charged $1 million for a scribbled painting he made in 30 seconds and said, "This is a painting of 30 years and 30 seconds."

This anecdote is famous, but it clearly expresses the content of my consultation.

 

Managers need to take another look at whether they really understand that no one can become a specialist tomorrow even if they work hard all day on advanced technology, attentiveness, and the new environment and rules, and need to re-train themselves.

 

The hidden truth behind this is that the manager is simply pushing the responsibility onto his subordinates because of his own "troublesome'' mindset.

On that evidence,

“So, how many rules are there that we front-line workers must follow today?”

In most cases, there are no managers who can immediately answer this question.

It is very common for people to suddenly come up with a rule that they have vaguely memorized, and then just take warning of it on a whim when they realize that it applies.

The problem with this is that they don't pay attention to people with strong personal connections.

In addition when it is pointed out that there is a lack of consistency, this is because it means that you can make excuses, “I just happened to not notice it.”

 

The essence of "thoroughness" is "penetration".

 

All companies must consider this as a human capital axiom.

 

2024.04.02. (Tue.)

 

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