I sometimes go to theater with my friends who will see Takarazuka first time.

At that time my friend asked me that what should I wear.

I think many people will see the play for the first time, because of Rose of Versailles.

So I’ll write fashion what audience is wearing.

It’s just my thought, but if you would like use it as a reference.


First, whatever is okey except for too casual fashion like jogging suits and beach wear👗

If you have favorite wear, please choose it😉

If it’s day off and sunny day, I go to the theatre dressed up regardless of seat area.
Whereas rainy day or when I go to there after work , I wear casual clothes. 
I often wear denim or casual style when I sit seatB and BB, because I have to use stairs. 
If I get the front seat, I plan to wearing my favorite dress! Because it’s very rare!

It’s okey to go to the Takarazuka wearing everyday clothes!
If you interested in Takarazuka, you should go there✨


私たまに宝塚が初めてのお友達と観劇するのですが、その時にかなりの確率で友達から「どんな服着ていけばいい?」と聞かれます。

今年は10年ぶりのベルサイユのばら公演もあるので初めて宝塚に行くという方もいると思います。

というわけで今日は観劇の時のファッションについて書きます!

あくまで私の場合ですがもしよろしければご参考にしてください。


まず、ランニングウェアやビーチウェアのようなかなりラフな服装以外は基本的にはどんな服装でも大丈夫です!

好きなお洋服でオッケーです👗


私は普段どんな服で観劇しているかといいますと、お天気と時間的余裕によって変えることが多いです。

お休みの日でお天気が良ければ席種に関係無くお気に入りの服やおしゃれをして行くことが多いです!

一方雨が降っていたり、仕事の後に観劇に行くような時はカジュアルな服でいきます。

B席やBB席だと階段をよく使うのでデニムなど動きやすい服装の事も多いですね。

たまにしか座ることのできない前方席の日はずっと楽しみにして観劇に行くこともありお気に入りの服で行きます🥰


私は遠いお席に座ることや仕事終わりに向かう事が多いので圧倒的にカジュアル率が高いです笑

おしゃれをして観劇も楽しいですがいつも通りの服装でも全く問題無いですし、周りもカジュアルな方多いです!

SSだとおしゃれをされている方が多い印象ですがそれでも普通の服装の方も結構います。

…そういえば昔アメリカでバレエ鑑賞した時にいわゆるSS席のようなお席はリムジンで乗り付けてイブニングドレスを着た素敵な方が多かった一方でB席のような後方エリアはカジュアルな服の方がたくさんいて海外っぽいな〜と感動したのを今思い出しました笑

宝塚の場合お着物の方はちらほら見かけますがイブニングドレスレベルの方はいないのでご安心ください笑 宝塚は庶民の娯楽です!


宝塚が気になるという方はぜひ劇場に足を運んで欲しいです