3.11の震災の影響でジャスト・イン・タイム(JIT)の考え方が否定されることが多々あります。果たして本当にそうなのでしょうか。
トヨタ生産式は、現在原点からだいぶ離れ彷徨していると言えるかもしれません。
しかし、これからグローバルな市場を相手に生き残っていくためには日本企業はトヨタ生産式しかないとも言えます。
今井正明の著書からの引用です。(1997年)
'I have often come across a narrow understanding of JIT, one which focuses solely on supply delivery issues. Actually, JIT is far broader. It must cover the entire value chain from the origins of the raw material to the end user -- and it should be implemented at every step in that value chain. And because JIT removes waste (remembering that unused, excessive inventory is considered waste), every process in the value chain needs to be flexible and able to respond within the time it takes for a customer to place an order. That's true JIT.'
ジャスト・イン・タイムの考え方を、より幅広い観点でとらえると、一部の工程(例えば最終工程であるお客様等)だけでなく、全行程におけるあらゆる段階で、日々対応させていくべきものです。トヨタ生産式の柱と呼ばれるジャスト・イン・タイムができてこそ、「どこでも・誰でもできる改善」が可能になります。