Taiji Blog Day 6 December 1st | エンセン井上オフィシャルブログ「大和魂」Poweed by Ameba

Taiji Blog Day 6 December 1st

12月1日 太地町滞在記6
>
> 今日は鯨とイルカショーを見に鯨博物館にったのですが、入場料を支払うことはイルカの捕獲促進につながるような気がして戸惑いました。でも目的はあくまでもイルカ問題について自分自身の知識を高めるためです。子供の頃によくイルカショーを見に行って、イルカは華やかで幸せな生き物だと思っていましたが今はその頃とは異なった角度で見ていますので違和感を覚えます。イルカは幸せには見えません。たったひとかけらの食料のために労働を強いられる奴隷のように見え、なんとかしてイルカを海に返してあげたい気持ちです。ショーのあとプールサイドに近づいてみると、中に通されイルカをより間近で見せてもらうことができました。そのときイルカ調教師のひとりが「エンセン井上!」と私のことに気づきました。その人は私のファンだというのでこれはいい機会だと思い、4年ほど調教師をしているという彼にあれこれ質問をしてみました。イルカは一日約15kgの新鮮な魚を与えられるそうです。どのくらいの頻度でイルカは死ぬのかたずねると、そう頻繁ではないけれど、イルカが死ぬたびに家族を失ったような悲しみに襲われると彼は答えました。そのときある先輩調教師が女性調教師に向かってイラついた声で叱っている様子が見えました。それは不愉快な感じがして、イルカに対しても同様の態度を取るんだろうかと心配になりました。10分ほど敷地内をうろついて鯨博物館を後にしたのですが、捕らえられたイルカたちを助け出そうと試みることなく置き去りにしてしまったような罪悪感を感じました。動物にとって最もふさわしい居場所は自然の中で、特にイルカや鯨は海で自由に泳いでいるのが本来あるべき姿だと信じています。
>
> 鯨博物館にいる間、漁に同行しないかと先日会ったラッキーの友人から電話が入りました。漁に同行することは捕鯨推進を意味するのではないか、もしシーシェパードに目撃されたら、私は漁師の仲間と思われないか、色んな考えが頭をよぎって言葉に詰まり、うっかり「検討します。」と口走ってしまいました。
> うわあ、今まで外国人に許されなかった領域に入り、より説得力のある意見を延べられるようになるかもしれない。漁師たちとの個人的な付き合いを通して、さらに彼らに対する理解を深められるかもしれない。そう考え、この機会を利用しよう、さていつにしようか・・・私は予定を確認し始めていました。
>
> そのラッキーの友人は太地の隣町の那智周辺に素晴らしい滝や神社があると教えてくれました。少し観光も兼ねて、捕鯨問題で大変な思いをしている太地の方々や、犠牲になっているイルカたちへ祈り捧げに行こうと、那智に向かいました。まず足を運んだ那智大社の美しさには畏怖を感じました。そして本殿の前に立ち、捕鯨問題の平和的解決を祈りました。そこで宮司のひとりが私に近づいてきて握手を求められました。私の大ファンで、試合やインタビューを通して困難を乗り越えるきっかけを与えてもらったことに感謝しているのだと言ってくれる彼の気持ちがうれしかったです。彼は一般人が入場を制限されている神社の奥に案内してくれるというので喜んでお願いしました。お清めを受けて案内されたその神聖な場所は息をのむほど素晴らしかったです!!!そこには1本の桜の木があり、神々がその場所に集まるのだそうです。神職に携わる方々も瞑想やお祈りをする場所だそうで、私ももう一度お祈りをしました。太地町の平和を、漁師の皆さんが慈悲深い心や偏見の無い広い心を持つことを、旅立ったイルカたちの安らかな眠りを、これから犠牲になるかもしれないイルカが苦しまずに最期を迎えられることを、今自由に泳ぎまわっているイルカの群れが太地から離れた場所で生き永らえることを願いました。お参りをしたあとその宮司さんにもイルカ問題について意見を求めてみると、捕鯨は伝統で漁師が生計を立てる唯一の方法なのだという意外な答えが返ってきて困惑しました。漁師たちは殺生しているのですよ?と私が言うと、それは森羅万象で生命にはバランスがある。イルカが魚を捕食するように漁師がイルカを捕食するのです。彼の生命への憐れみの気持ちが小さいことを意外に感じ、私は礼を言って立ち去りました。
>
> そのときある光景が頭に思い浮かびました。もしイルカ漁に同行して漁師からハンマーを手渡され、イルカを脅す音を立てるポールを叩くように言われたら?私はどうするだろうか?そんなポール叩けません・・・もし一度でもそのポールを叩いたとしたら私はイルカ殺しに加担したことになるのですから。もしポールを叩くことを拒否したら漁師は気分を害する?だめだ、そんな状況は避けたい。漁を体験することはあまりいいアイデアではないかもと思い始めました。
>
> それから車に戻る途中梅干し屋さんがあったので、梅干好きのハワイの家族に送ってあげようと店に立ち寄りました。レジで会計を済ませたところに中年男性が近づいてきて一緒に写真を撮らせてほしいと言うので写真を撮って、彼にもまたイルカ問題の意見を求めました。捕鯨は過去の文化で、自分は太地で生まれ育ったけれどイルカは好きじゃないし食べませんと。反捕鯨派の太地町民に初めて出会って複雑な感じがしました。
>
> それから町に戻ってシーシェパードとは別の二人の動物愛護活動家と2時間ほど話をしたのですが、外国人の活動家と太地町民の間にできてしまった大きな壁が、双方の歩み寄りを相当難しいものにしている状況だと言う点で意見が一致しました。そのときイルカ漁へ誘いを受けていることを彼らに告げると驚いた表情で「で、どうするの?行くの?」と言いました。まだ決めていないんだけど、イルカを脅すポールを一緒に叩くように言われないか不安なんだ。するとひとりが言いました「もし漁師たちがイルカの群れを見つけてポールを叩きながら追い込みを始めたらどうするの?耐えられる?そういう状況も想定してる?」
> 私は不意を突かれました。そこまで想定していなかったのです。早速その状況を思い浮かべました。イルカがパニックになって泳いでいる様子や、怯えながらコーブに追い込まれる様子、運が尽きて網に捕らわれる様子、そしてそのイルカ殺しに少しでも加担してしまったという責任を感じる自分の様子を想像しました・・・やっと分かった・・・私にはそんなことできません。私はとても感情的な人間です。映画のザ・コーブを見たときも漁師に対して激しい怒りが沸き起こりました。イルカ漁が自分の目の前で起こったら、私は感情に任せて漁師たちを海に放り投げ、漁船を勝手に操縦して漁の邪魔をするでしょう。それはだめだ。そんなことをしたら逮捕され国外退去となります。それは良くない。それがイルカ漁船には乗れないと悟った瞬間でした。
>
> 今晩もまた港へ出向き、海に向かって3時間ギターを奏で、イルカに歌を捧げました。
>
> -原文-
> Day 6
>
> December 1st
>
> Today I decided to go and check out the Whale Museum in Taiji and see
> the Whale and Dolphin show. I felt weird paying for the admission. I
> felt like I was promoting the captivity but I knew I was just there to
> observe and to educate myself a little more on this issue. As a child
> I went to numerous dolphin shows and thought they were spectacular and
> happy animals. However, this time it was different, I felt strange. I
> saw it in a different light.. The dolphins no longer looked happy but
> like slaves working for every bit of food. I just wanted to release
> them all back to the ocean. After the whale show I walked over to the
> side of the pool and they allowed me to walk up and see the dolphins
> close up. As I approached the dolphins one of the trainers came up to
> me and said, "Enson Inoue!" He was a fan so I decided to take the
> opportunity and asked him some questions. I asked him how much the
> dolphins eat and he answered about 1.5 kilograms of fish each. I then
> asked how often do the dolphins die and he answered not often but when
> one does die we hurt like someone in the family dies. I asked how long
> he has been training dolphins and he said 6 years. As I was talking to
> him I noticed one of the senior trainer was scolding one of the girl
> trainers in a really irritated voice. He seemed a bit obnoxious and I
> wondered if he ever got like that with the dolphins. I hung around for
> about 10 minutes and left. As I left the Museum I felt like I was
> leaving captured animals without trying to help. No doubt in my mind
> that the best place for and free animal is to be free especially
> dolphins and whales.
>
> While at the whale museum I got a call from one of the Taiji residents
> I spoke with the other night and he asked me if I would like to ride
> on one of the hunting boats. I was at a loss for words.... Would that
> mean I was supporting the killing? If Sea Shepherd saw me on a boat
> would they think I was with the whalers? So many things racing in my
> head I didn't know what to say so I just blurted out, "I'll think
> about it."
> Wow.... I could get some insight never ever before seen by a foreign
> person. It would make me so much more credible to voice my opinion. I
> also could mingle with the hunters on a very personal level which
> would allow me to understand them better. Yeah! I'm going to take this
> opportunity, okay what day should I go.... I began checking my
> schedule.
>
> I then heard there was a beautiful waterfall in the next town, Nachi
> Town with a beautiful temple near it. So I decided to take a drive up
> there no do a bit of sightseeing and so I could make a prayer to all
> the people in Taiji that suffer from this problem and most of all for
> all the slaughtered and to be slaughtered dolphins. I walked to the
> temple first and was in awe at the beauty. I went to the main temple
> lit some incense and made a prayer for a quick peaceful solution to
> this problem in Taiji. I was then approached by a priest who came up
> to shake my hand saying he was a big fan. He said he wanted to thank
> me for what I do, for my fights and interviews inspired him to make it
> through the rough times in his life. I was flattered. He then told me
> that he wanted to take me to the back of the temple to a place where
> normal guest were restricted to go. I eagerly accepted. However
> because this spot was so sacred he had to bless me first then he took
> me back there. It was breathtaking!!! He pointed out a spot under a
> cherry tree and told me the Gods are said to gather here. He told me a
> lot of priest come here to meditate or pray. So took the opportunity
> and agin said prayers for the Taiji people to have peace, the Whalers
> to have compassion and an open mind, for the slain dolphins to Rest in
> Peace, for the dolphins that were going to perish to have a quick and
> pain free death, and for the dolphins free in the open sea to stay far
> away from Taiji so they can swim free and in the ocean. After saying
> my prayers I began asking the priest questions about the dolphin
> slayings and surprisingly he had the same issues about it being a
> tradition and the inly way the people could make a living. I was
> baffled so I asked him, but they are killing a living thing and he
> just replied saying all living things must die and there is a balance
> in the universe of the hunter and the hunted. Like we kill dolphins
> for food, dolphins kill fish. I was surprised to see so little
> compassion in this priest and thanked him for his time and moved on.
>
> Just then a thought popped into my head. What happens if one of the
> hunters hands me the hammer and tells me to start banging on one of
> the bang poles they use to scare the dolphins in with? What would I
> do? I can't bang the poles.... If I did even for just one single pound
> I would have been a part of the slaughter of the dolphins. If I
> decline would I be offending the hunter? Damn, I want to avoid that
> kind of weird moment so then I began to wonder if going on the boat is
> a good idea.
>
> Then as I walked back to my car I noticed a shop with all kinds of
> plum (Ume) products and since my family in Hawaii loves Ume I walked
> in to buy some. Just as I made the purchase, and middle aged man
> walked up to me and asked if he could take a picture with me. I did
> then picked his brain about the dolphin issue. He said he it was
> culture but although he was raised in Taiji, he dislikes dolphin meat
> and doesn't eat it. I'm still to find a single resident in the area to
> object to the dolphin slaughter. It baffled me.
>
> I then returned back to town to meet two other animal activist. We met
> and spoke for about 2 hours and we both agreed that there is a big
> wall that has been built between the foreign activist and the people
> of Taiji that makes any type of compromise very difficult. Then I
> mentioned to them that was getting the opportunity to ride on one of
> the hunting boats. they looked surprised and asked, "So what are you
> going to do? Are you going? " I told them I was not decided and the
> fear I had about being asked to pound the bang pole. Then one of them
> said, "What is going to happen if the find a pod and began to bang and
> chase them in? Are you ready for that? Do you know how you are going
> to react?"
> Wow I was caught off guard. I never really gave that much thought. So
> I tried to imagine in my head what it would be like to be in that
> situation. I imagined the dolphins panicked swim pattern, them
> terrified being chased 30 kilometers in to the cove. I imagine being
> there and seeing them close the nets to trap the doomed dolphins. I
> imagined having even a tiny bit of responsibility of this
> slaughter.... it clicked.... I can't do this. I'm a very emotional
> person. Just watching The Cove anger for the hunters boiled in my
> heart. I can't imagine having it done right in front of my eyes. I
> could see myself letting my emotions take over and me throwing all the
> fisherman overboard and driving their boat away out of formation. That
> would be bad. I would be arrested then deported from Japan. That
> wouldn't be the best thing. That's when I realized that I can't ride
> on the hunting boat.
>
> Again tonight I walked over to the harbor and played my guitar to the
> ocean for about 3 hours. I sang to the dolphins again.