“I can’t believe how any flooded water could reach such high on this wall.”
Otemo-chan just the first grader of elementary school stood on her tiptop to touch the line on the wall, of an abandoned house kept as the remainder of the flood’s power.
Thai-Pi Yuan smiled a bit and make flown thoughtfully.
Something just like gigantic black rocky feet from the sky, surely heavy rumble of the ground, just like overwhelming rush of unimaginable mass and power behind the wall, just like thousands of muddy ominous streams blasting open the wall, intertwining and swallowing everything in an instance, and far but unescapable creaking roar.
“There might be something creaking.”
“Maybe. Sometimes driftage made instant dam in upper stream. When such dam breaks apart, it finally causes unexpectedly high torrent like tsunami, far much enormously accumulated than speculated by any established data and theory.”
The next year, Thai-Pi-Yuan and usual girls were in the theater of the memorial hall dedicated to the flood which had interrupted the people’s usual life. Thai-Pi-Yuan strangely kept in touch with some influential people. A famous film director made this film to revive the pieces of memories from each view and touch of real disaster victims as the metaphor of gigantic monster.
But no man can’t be perfectly thoughtful. Thai-Pi-Yuan regret his letting Hina see this film, when he saw her stoned face and murmuring, which sound rather ominous.
“I know. I saw the white splash from dark sea tried to attack us just under the dentist’s window. They looked like reverse shadows of nothing, but turned into sharp tasks to hitch and rip our atmosphere apart. I might be taken away that time, still anytime. Why am I here? Why are they not here?”
The next year, the film director made another monster film.
Black storm irresistible, intertwining funnel black to gray, and to new-born white, from around the pillar of the light. Funnels looks get gently and rightly flapping around the will of the light pillar, like looking for something, to encounter rocky, muddy and hostilely wriggling in the light spot.
The earth itself looks wriggling and arising.
Thousands of unprecedent sparks and explosive roars crossed endlessly, like across a time phase and another time phase.
As if funnels got liberated to nothing, the bottom of the blue sky had been gradually reviving the colors on the earth. At first the greenness of rice fields from opaque water, and more surprisingly, the reflection of the blue sky’s clearness as deep as from wounded, scraped, and faded earth and water, which would wait for sprouting, rooting with the earth, and backing up to the sky.
Sleep well to resume.
“This is puppet monster play. This is my remake of such a masterpiece. What I wanted to express is my respect to what should be rest now, through puppets we can struggle together to inspire each other. This movie was inspired by a metaphor of our losing and reviving.”
The film director said humbly at the reception of the ‘monster vs monster’ movies’ big hit.
“Can I remake my masterpiece? Do you say that my days in my hometown is masterpiece!?”
It is O.K, even if it is a mistranslation by innocent and clumsy girl, because they can sleep, resume, remake any of what inspired them in their unexpected wondering, when they break their shell in the affection of the earth.
(大意)
「信じれられない。洪水が壁のこんな高いとこまで来たの?」
小一になったばかりのオテモちゃんは、爪先立ちになってやっと壁に引いてある線に届きました。洪水の威力を後世に残すためにこの廃屋は保存じてあるのです。
タイ・ピー・エンはちょっと微笑んで、考え深げに眉を顰めました。
空から巨大な、黒い岩石の足が落ちてきたような、確かに重たい地響き、壁の向こうから想像もつかない巨大な重量感が押し寄せ、無数の凶暴な蛇が壁を打ち破って雪崩れ込むように、全てが一瞬に絡み取られ飲み込まれていった。遠くから金属が軋むような唸りが又迫って来る。
「なんかが唸ってる。」
「多分ね。時に、上流で漂流物でダムになったりする。そういうダムが決壊した時、津波のように予想のつかない高波が起きる。今までのデーターや理論では計算できない位の力を集めてね。」
その次の年、タイ・ピー・エンといつもの女の子達は、人々の暮らしを押し流した洪水の祈念館のなかの映写室にいました。タイ・ピー・エンは不思議に影響力のある人々を知っていて、ある有名な映画監督が、実際にあの悲劇を経験した人々の視点と肌感覚を取材してこのフィルムを作りました。巨大な怪獣がその象徴でした。
でも、全てを察することは誰にも出来ません。タイ・ピー・エンはヒナにこのフィルムを見せたことを後悔しました。ヒナは表情なく呟きました。
「あたし見たよ。暗い海からね、歯医者さんの窓の下からね、白い波が来たんだ。
白いけど、影みたいだよ。何にもないのに影があるみたい。でも、急に尖って、何でもかんでもズタズタにして持っていこうとするの。あの時、あたしも持って行かれたらよかったんだ。いつでもいいんだ。なんであたしここにいるの?何であの人達はここにいないの?」
その次の年、あの映画監督は別の怪獣映画を撮りました。
逆らいようのない黒い嵐、絡み合う千切れ雲が黒から灰色、そして光の柱の回りから白く変わって行きました。まるで新しい命のように。光の柱に意志があるかのように、千切れ雲はその周りで優しく力強く羽ばたくように見えました。何かを探していたのか、その光は岩のような、泥まみれの、蠢く敵意と出会いました。
大地が蠢めいて盛り上がって来ました。
見たことも聞いたこともない閃光と爆発するような唸りが、時空から時空を越えるかのように果てしなく交差し合いました。
雲は無に解き放たれたように消えて行き、青い空の底が地上の色を蘇らせていきました。まず濁った水から田圃の緑が、さらに驚くことには、傷つき、削られ、色あせた大地と水の光は、青空の底のようにどこまでも深く澄んでいました。大地と水は待つのでしょう、又芽吹き、大地に根を張り、いつか空に帰るのでしょう。
安らかに眠れ
「この映画は着ぐるみ特撮を多用しました。私なりにあの傑作をリメイクしました。私達は着ぐるみと格闘して、互いに命を吹き込みました。私達の敬意を受け取って下さい。今は安らかにお眠り下さい。この映画は私達が失うものと取り戻すものの象徴です。」
「私も、また傑作を作れるの?そっか、私の街のあの頃の私達はケッサクだったんだ!?」
幼くておっちょこちょいな勘違いでも全くO.K。眠って、起きて、あっちぶつかりこっちぶつかり、育ててくれたものを自分なりにもう一度作っていけばO.K。大地の愛情に包まれて、いつか殻を破ればO.K
(所感)
災害続き
大地の災害
空の災害
球磨川豪雨 朝倉豪雨…
土地土地に失ったもの
取り返したいもの
あなたも私も
出来ること
あなたも私も
形代が繋ぐ