Born in the U.S.A. | Deity Clique

Deity Clique

You know, art is thousands of mistakes corrected.



Born in the U.S.A./ Bruce Springsteen


[Verse 1]
Born down in a dead man's town
The first kick I took was when I hit the ground
You end up like a dog that's been beat too much
Till you spend half your life just covering up
死人の町に生まれ落ち
この世に出るやいなや蹴とばされ
結局殴られ過ぎた犬のように人生を終える
人目を見ずに半生をおくって

[Chorus]
Born in the U.S.A.
I was born in the U.S.A.
I was born in the U.S.A.
Born in the U.S.A.
アメリカに生まれた
俺はアメリカに生まれた
俺はアメリカに生まれた
このアメリカに生まれた

[Verse 2]
Got in a little hometown jam
So they put a rifle in my hand
Sent me off to a foreign land
To go and kill the yellow man
故郷で小さなもめごとに巻き込まれて
だから連中は俺の手にライフルを持たせ
知らない国に俺を送った
そこで黄色い人種を撃ち殺すために

[Chorus]
Born in the U.S.A
I was born in the U.S.A
I was born in the U.S.A
I was born in the U.S.A
Born in the U.S.A
アメリカに生まれた
俺はアメリカに生まれた
俺はアメリカに生まれた
俺はアメリカに生まれた
このアメリカに生まれた

[Verse 3]
Come back home to the refinery
Hiring man says "Son if it was up to me"
Went down to see my V.A. man
He said "Son, don't you understand"
故郷の製油所に戻ってきたら
「どうにでもできるんだぞ」雇い主に脅かされ
退役軍人局に行ってみたら
「まだ良く分かってないみたいだな」と男に言われ

[Verse 4]
I had a brother at Khe Sanh fighting off the Viet Cong
They're still there, he's all gone
He had a woman he loved in Saigon
I got a picture of him in her arms now
俺にはクサンにベトコンを撃退した兄貴がいた
でもベトコンはまだそこにいるけど兄貴は逝っちまった
サイパンには兄貴の愛した子がいたんだ
俺はその子の腕の中にいる兄貴の写真を今でも持ってるよ

[Verse 5]
Down in the shadow of the penitentiary
Out by the gas fires of the refinery
I'm ten years burning down the road
Nowhere to run ain't got nowhere to go
刑務所の影の下で
製油所の炎の煙に押し出され
俺は道端で10年もくすぶってきた
どこにも走ることなく、進む場所もなく

[Chorus]
Born in the U.S.A
I was born in the U.S.A
Born in the U.S.A
I'm a long gone Daddy in the U.S.A
Born in the U.S.A
Born in the U.S.A
Born in the U.S.A
I'm a cool rocking Daddy in the U.S.A
アメリカに生まれた
俺はアメリカに生まれた
アメリカに生まれた

俺はアメリカのとっくにいなくなってしまったダディさ
アメリカに生まれた
...
...
俺はアメリカのクールなロックダディさ

(拙訳)


前回ブルースに関して書いた二つの記事は相当に核心に触れていたんだよ。結論がいい加減だった?いやいやマルクス先生の教え通り事象を弁証法的唯物論で見たんだよ。毛細血管で繋ぎ血を通わせたんだよ。

あの時代あの場にいた人たちはブルースの星条旗をバックに歌う姿がいかに現在の日本のアメリカナイズ右翼に関係するか、よーく理解してくれると思う。確かにブルースは星条旗を成功の道具に使った。ただし詩があるのだから当然疾うに真実はあった。本人は「詩をよく読んでみなよ」と言い捨てるだろうね。その後は民主党支持者であることを公にしファンが保守に進むのを食い止めている。

ただし日本でそのスタイルをパクリ、成功のために日の丸を利用した歌手の罪業は大きいと思う。若者を保守へ煽るだけ煽った。今頃になって安倍政権を批判しても彼の思慮のない一挙手が今のネトウヨを育てたことは否めないだろう。あるいは例えばあの小林云々というギャグも面白くない絵も下手くそな漫画家も安倍を批判しているようだけど、若い保守を先導してきたのは同罪だね。わかる?...忌野清志郎は日の丸で股間を掻いていたんだよ。

参考資料
これを私のブログに載せるのは勘弁。キモ過ぎ。
https://youtu.be/iUQLfZRn5sg
https://youtu.be/txGxxlc7YDc