発酵肥料作り-making fermentation fertilizer- | 仙台の週末農業-weekend agriculture of Sendai-

仙台の週末農業-weekend agriculture of Sendai-

なかなか見れない農業を中心に、写真を多くしてお伝えします。

こんにちは。先週末は農業以外で書類作成で忙しくブログが書けなかったので、2週分まとめて書きました。今週末は発酵肥料作りをしました。

Hello.  Last weekend I could not write a blog, because I was busy for making many document.    So I I write two blogs today.   This weekend I tryed making fermentation fertilizer.

 

 


↑白菜畑です。毎日ハクサイの漬物や鍋物を食べています。みごととしか言いようがありません。びっくり

It is a garden of Chinese cabbage.   My family are eating many Chinese cabbage as pickles and a dish cooked in an earthen pot at the table usually by the dinners themselves.     These Chinese cabbages are wonderful.

 

 

 

 

 

 


↑右の大根畑のわきが空いたので、父がトラクターで耕うんしました。口笛

My father was caltivating garden of side Japanese radish,  because this side was empty.

 


↑耕うんしたところの土を左右に寄せてえんどう豆をまく準備をしました。黒いかごを被せるのは鳥が豆をほじくって食べるためです。オカメインコ
We moved soil to right side and left side.    We prepared to sow seeds of green pea.     There are black basket for against damage causeed by birds.


↑ビニールハウス内のブロッコリーです。食べ頃です。このような植物の成長点つまり、花・つぼみ・芽・根の先端にはウイルスさえも寄せ付けないインターフェロン物質が集まるそうです。植物は頼もしいですね。てへぺろ

This is a broccoli inside plastic green house.    This broccoli is just right for eating.     Such a growing point of plants,  as flower, bud , shoot, root, has a thing like a interferon.   Interferon don't pull such a virus too.  How a dependable plants !




↑土曜日はビニールハウス内の左側のナスを片づけました。冬になり、ナスが実らなくなったからです。ニコニコ
At Saturday morning, we cleared place of eggplants in plastic green house.    Because season of eggplants already finished.


↑軽トラックで一気に枝葉などを運搬して撤去しました。滝汗
I moved branch and leaves with a light track.


↑土曜日の午前はこれだけで終わってしまいました。ショボーン
The Saturday morning of mine had finish this work only.



↑実るかどうか不明ですが、遅まきのえんどう豆を支柱に結びました。ウインク
I don't know we could crop green pea.  but I tied ropes with branch and pole.


↑土曜の午後4時間かかって発酵肥料作りをしました。材料は、砂糖4kg、麹(こうじ)1.5kg、ナタネ油かす20kg、落ち葉20kg、米ぬか20kg、魚かす20kg、発酵鶏糞20kgでした。費用は7700円でした。¥
I was making fermentation fertilizer at Saturday after noon four hours.    The material are, suggar 4 kg, koji(a kind of yeast prepared from rice or barley)1.5kg, grounds of rapeseed 20kg,  fallen leaves 20kg, rice bran 20kg,  grounds of fish 20kg, fermentatied chicken droppings 20kg.    Those expenses ara 7700 yen.

↑砂糖水をジョウロで加えながら混ぜ合わせていきました。この肥料がとても安全で効果も素晴らしいので今年は2年目で継続をします。家族からも作ってほしいと頼まれました。ただ、混ぜ合わせる作業が原始的に手作業だったので腕と手が筋肉痛になりました。この後3週間麹菌が菌糸を張り巡らせるまで何もせず待ちます。おねがい時計

I added sugar water into those materials with watering can.   This fertilizer is too safety and effect is amazing.   So I am making fermentation fertilizer this year again.   My family asked me ' make a fermentation fertilizer this year again'.  But working to mix was hand work only,  then my arms and hands become muscular pain now.    I am going to wait three weeks until the koji fungus growing a hypha.

 

 

↓発酵肥料作りの参考にした農文協の本です。科学的に書かれていてとても良く解ります。日本語だけですが、興味のある方は読んで損はないです。中古本があるようです。

This is my reference book of making fermentation fertilizer.  This book was written with scientifically.  This book is Japanses langage only.  In actuality there is no loss if you have interest.  There are some used books.

 

 

今週はここまでです。そろそろ干し柿がおいしい時期になりました。風邪をひかないように注意ですね。じゃ、また来週!雪だるま

Workng at this weekend is finishing.   soon later dried persimmons can eat.  please be careful cold.  see you next weekend.