JICA 筑波にて 茶道と 華道の体験会 | COSMO ECHO 通信

COSMO ECHO 通信

コスモエコーは1985年の筑波万博のボランティア通訳の方々が30年前に立ち上げた国際交流を目的とした団体です。

518日土曜日、JICA筑波にて茶道と華道の体験会を行いました。

参加者はスリランカ、ルワンダ、アフガニスタン、ミャンマー、フィリピンなどの出身の研修生です。

例年通り参加者を二つのグループに分けて茶道と華道を交互に体験していただきました。

お茶のグループでは正座に苦労している参加者もいましたが季節を彩る甘いお菓子とちょっぴり苦いお茶のコンビネーションを楽しんでいただくことができました。

お茶を自分で点てる経験はとても貴重な体験になったと思います。

華道のグループはお花を生ける日本独特のルールと先生が生けるお手本を見た後にいよいよ自分が生ける番になると皆楽しそうに剣山にお花を挿していました。

本来お花の色は一色に統一して生けるものですが参加者同士がお花を交換し合いカラフルな仕上がりになってしまい先生がちょっと戸惑う場面もありました。

彼女は楽しく生けることが一番大切と笑っていました。

On Saturday, May 18, we provided an event of the tea ceremony and flower arrangement experiences.
There were some participants who had a hard time with sitting on the floor in the Japanese way, but they seemed to enjoy the combination of seasonally designed sweets and slightly bitter tea.
I think the experience of making tea by themselves was a very valuable experience.
After watching the demonstration of how to fix flowers in a vase with an important explanation of the rules of Japanese Ikebana, the participants started to arrange the flowers in the spiky base called “Kenzan”.
Originally the color of the flower must be unified, but there were participants who wanted a colorful arrangement.  They started to exchange flowers with the other participants.
The teacher was a little confused and laughed and said “Having fun is the most important for an event like today.”

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image
 
image
image
image
 
image
 
image
 
image