Requiem for the Living – Dan Forrest | ♪よこしま☆ちゃんの日常♪

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~ ゆるゆる生きる ~



第二章~、現代音楽という感じです。

Dan Forrestさんは、今に生きる人々のためのRequiemをよくぞ創って下さいました、ってカンジです。

今日(昨日)は芯から辛かったです。

父の日なんて、いつから関係なくなったでしょうか。。。


一生懸命に育てていても、その存在の無さには、痛感させられる事ばかりです。

解っていても覚悟を決めたつもりでも、やっぱり辛いです。

社会的に力のある者の庇護を受けられないという事は。


だから私は、父の日が嫌いです。

(書いちゃった)


『今度の日曜日は父の日か・・・』そう意識した日から、

具合が悪いです。


人さまがお父さんを発揮しているのを見ると辛いです。


あるとき、息子がおとなの事情や、自分の環境が解らず、

公園で遊ばせている時、よそのお父さんに駆け寄っていってしまいました。


そこの男の子も、お父さんも、息子の行動にただ驚き、

その驚きは息子に「拒絶」となって刷り込まれました。

その状況を私も受け留められませんでした。


どうして、あの人は、暴力をふるうようになったんだろう。

どうして、あの人は、執拗だったのだろう。

どうして、あの人は、家族が出来ても孤独だったのだろう。


そうして、家族は離別しました。。。


私は子育ての責任をひとりで追う人生を覚悟しました。


そう、

出来もしなかったのに。



驕った行為だたかもしれません。


毛頭そんな事なぞ想う余裕もなく、

ただ、その怖さに、膝を抱えて、

小さな寝息が愛おしくて怖くて、

震えたあの初めて三人暮らしをした夜。


もう、私は、狂っていたのかもしれません。。。


なぜ、あの時、周りに迎合することなく、

家族を維持する行動が取れなかったのだろう。。。


ひとりでは余りに非力で、

あまりに孤独で、

あまりに暗黒だった。。。


どうか、あの時から今日までの私に、Requiem for the Livingを。。。


今だけは、私にだけ。


何かをひとりじめする機会は、

人生でなかったように思います。。。


生きるのが怖くて、生きるのが重圧で、

自分がもうどこに行ってしまったのか解らなくて。



・・・そんな今を生きています・・・




*:..。o○☆゚・:,。*:..。o○☆


I. Introit—Kyrie at 0:42
Rest eternal grant to them, O Lord,
and let perpetual light shine upon them.
Hear my prayer, for unto Thee all flesh shall come.
Lord, have mercy; Christ have mercy; Lord have mercy.

II. Vanitas Vanitatum at 10:35
Vanity of vanities, all is vanity! (from Ecclesiastes)
Merciful Lord Jesus, grant them rest.
Full of tears, (from Dies Irae)
he said, Let the day perish wherein I was born.
(from Job 3:2--3)

III. Agnus Dei at 16:44
Lamb of God, who takes away the sins of the world,
have mercy on us; grant them rest.
Lamb of God, who takes away the sins of the world,
grant us peace; have mercy on us; grant them rest.

IV. Sanctus at 23:33
Holy, Holy, Holy, Lord God of Hosts.
Heaven and earth are full of Thy glory.
Hosanna in the highest!

V. Lux Aeterna at 31:11
May light eternal shine upon them, O Lord,
in the company of Thy saints forever:
for Thou art merciful.
Let perpetual light shine on them.
Come unto me, all ye who labor and are heavy laden,
and I will give you rest. (Matthew 11:28)
Rest eternal grant to them, O Lord,
and let perpetual light shine upon them.
Grant us peace.

From the composer:
A Requiem at its core is a prayer for rest, traditionally for the deceased. The five movements of Dan Forrest's "Requiem for the Living" (2013), however, form a narrative just as much for the living—and their own struggle with pain and sorrow— as for the dead. The opening movement sets the traditional Introit and Kyrie texts—pleas for rest and mercy—using ever-increasing elaborations on a simple three-note descending motive. The second movement, instead of the traditional Dies Irae, sets scriptural texts that
speak of the turmoil and sorrow which all humanity faces while yet invoking musical and textual allusions to the Dies Irae. This movement juxtaposes aggressive rhythmic gestures with long, floating melodic lines, including quotes of the Kyrie from the first movement. The Agnus Dei is performed next (a departure from the usual liturgical order) as a plea for deliverance and peace. The Sanctus following it becomes a response to this redemption. The Sanctus offers three different glimpses of the "heavens and earth, full of Thy glory," all of which develop the same musical motive: an ethereal opening section inspired by images of space from the Hubble Space Telescope; a stirring middle section inspired by images of our own planet as viewed from the International Space Station; and a closing section which brings the listener down to Earth, where cities teem with the energy of humanity. The Lux Aeterna which then closes the work portrays light, peace and rest for both the deceased and the living. Christ's words are the answer to the Introit's prayer for rest: "Come unto me all ye who labor and are heavy laden, and I will give you rest."
- Dan Forrest