シルバーフェリーは1971年に設立され、1973年4月に運航を開始。1992年に川崎近海汽船と合併した。運行する航路の距離は、以前取り上げた商船三井フェリーや太平洋フェリー(この二社に就いては、過去記事を参照)と較べると短いが、離島と本土とを繋ぐフェリーよりは長い、言わば中間的航路を運航している。メインは北海道の苫小牧西港と青森県の八戸を結ぶ航路で、2018年6月には室蘭・宮古間の航路も開設されたが、利用者数が伸びず、2020年3月に休止となった。小生は、2012年7月に苫小牧~八戸便を、2018年8月に室蘭~宮古便を利用した。いずれも乗船したのは「シルバークイーン」という名の船で、夜に出港して翌朝到着するスケジュールであった。(Silver Ferry : Founded in 1971, this maritime shipping company started its operations in April 1973.  It merged with Kawasaki Kinkai Kisen Kaisha [Lit., "Kawasaki short-distance steam vessels"] in 1992.  One may categorize this corporation as a shipping company serving medium-distance coastal routes, i.e., shorter than the routes served by Mitsui O.S.K. Lines, Ltd., and Taiheiyo Ferry [please refer to previous posts  by following links below for these two corporate entities], but longer than ferry routes between mainland and small islands.  Its trunk route is the one connecting the west port of Tomakomai, Hokkaido, and Hachinohe in Aomori Prefecture.  Although the company inaugurated another service between Muroran, Hokkaido, and Miyako, Iwate Prefecture, in June 2018, it discontinued this route in March 2020 due to shortage of demand.  I used the Tomakomai-Hachinohe route and the Muroran-Miyako route in July 2012 and in August 2018, respectively.  In both occasions, I boarded a ship named "Silver Queen", which left departing port at night and arrived at destination early in the morning on the followin day.)

*商船三井フェリーと太平洋フェリーに関しては、以下を参照(Refer to the following articles for some information about Mitsui O.S.K. Lines and Taiheiyo Ferry):

 

 

 

 

 

 

 

シルバークイーン

2018年8月20日、宮古港にて撮影。

 

これは、2012年7月30日、シルバークイーン船上で写した苫小牧港の夜景。

 

翌日、八戸港に到着。

 

八戸港には僚船のシルバープリンセスが停泊中。

 

もう一枚、シルバープリンセス。

 

これは、2018年8月19日、シルバークイーンの船上から写した室蘭港。

 

出港後、室蘭の名所の一つ、白鳥大橋に向かい、

 

その下を、

 

くぐっていきました。

 

室蘭~宮古間の航路が廃止されたのは、実に残念。しかし、今は津軽海峡フェリーが室蘭~青森間の便を運航しています。