「ヤンキー経済」:マイルド・ヤンキーという消費層をターゲットにする原田曜平氏のクラスター分析 | 売れる仕組み=マーケティング研究所所長 関西学院 准教授 理央 周(めぐる)

「ヤンキー経済」:マイルド・ヤンキーという消費層をターゲットにする原田曜平氏のクラスター分析

「ヤンキー経済」を読んでみた。
副題に「消費の主役・新保守層の正体」とある。

ヤンキー経済 マイルド・ヤンキー 原田曜平

ヤンキー経済とは?                            

著者は「さとり世代」の原田曜平氏。
副題にもある通り、現在増えている「地元から離れたくない」「常識と考えられている消費行動・生活」をしない若年層を、
総称して「ヤンキー」と呼んでいる。

まず面白いのは、ヤンキーの変遷。
著者によると、ボクなんかが想像する典型的な80年代の「ツッパリ」族を、
ヤンキー1.0とし、
90年代後半から渋谷あたりに出てきたチーマーを、
ヤンキー2.0としている。

そして、2000年代後半から現在にかけて残存しているヤンキーに、
地元からでないというライフスタイルの若者を、
ヤンキー3・0=「マイルド・ヤンキー」と呼んでいる。

本には、マイルド・ヤンキーたちの具体的な行動、
「半径5km圏内からでない」
「車は大きめのワンボックスカー」
などが描写されて思わず「あるある」とうなずいてしまう。

ターゲット層としてのマイルド・ヤンキー             

原田氏は、「年代・性別・職業、地域、行動、心理」といった、
さまざまな要素=ファクターを自分の頭の中で、
あるひとつのかたまり=クラスターにして「マイルド・ヤンキー」としている。

このようなアプローチを「因子分析]と「クラスター分析」という。
草食系男子、さとり世代、おひとり様消費、などは、
すべてこのアプローチの結果、そのかたまりを象徴する「名前」を、
ネーミングしたものである。

広い範囲でいえば「ペルソナ」なども同じアプローチで、
自社のターゲット像を想定するときに使用される。

ライフスタイルと行動に焦点を当てているのが特徴で、
今、マーケティング・広告業界で重要と言われている、
「インサイト」=生活者の本音からのアプローチと言える。

常々講座でも話しているように、ターゲティングで重要なのは、
ターゲットの「心の動きと行動」。
この2点を抑えてマーケティング戦略を決めていくべきである。

この本をどう使うか?             

では、数値に表わされないクラスター=マイルド・ヤンキーにたどり着くには、
どうすればよいのか?

さまざまなアプローチがあるが現地現物に限る。
マイルド・ヤンキーのような現象に気づいたら、
「どんな行動・心理をとるか?」の仮説を立てて、
出没しそうなところに行ってみる。
出てきた結果をまとめ上げて、必要であれば数値的に検証をする、
というステップになる。

これは大企業ほどリサーチに予算がかけられない中堅・中小企業が、
適正なターゲット層を設定するにも使える手法になる。

もう1点重要なことは、この本のアプローチのような「マイルド・ヤンキー」という、
消費層の塊に対してアプローチするべき、ということである。

テレビやラジオなどのマスメディアだけの情報では、
やはりマーケティング活動には限界がある。

このような本を読んだら、即自社のビジネスに当てはめてみて、
「うちの会社の製品をマイルド・ヤンキー用に仕様変更しよう」
「マイルド・ヤンキー用の新メニューを作ろう」
という発想を常に持つべきである。

いろいろな意味で大変参考になったこの本、
おススメの1冊だと思う。
ヤンキー経済 消費の主役・新保守層の正体 (幻冬舎新書)/幻冬舎


理央 周(めぐる)


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I've read the " Yankee economy " .
I is the " identity of the main character and new conservatives of consumption " in the subtitle .


The author Mr. Harada Youhei of " enlightenment generation" .
As there is also the subtitle , the young people do not , " I do not want away from the local " and " consumption behavior and lifestyle that is considered to be common sense ," which is increasing currently ,
This is called a " Yankee " collectively .

Interesting First , transition of Yankee .
According to the authors, in the 1980s a typical something I can imagine the " tightness " group ,
The Yankee and 1.0 ,
The Chima came out in Shibuya per since the late 1990s ,
I'm a Yankee 2.0 .

And , in Yankee you have remaining between now from late 2000 ,
The young people of the lifestyle that not from local ,
I call Yankee = 3.0 as a " mild - Yankee " .

In this , the concrete actions of mild - Yankee who ,
" Not from within 5km radius "
" The car minivan bigger "
It would nod as " a certain " involuntarily , such as is depicted .

” Age , sex, occupation , region , behavior , psychology ," Harada said , and ,
In the head of their various elements = factor ,
You are "mild Yankee " in the mass = cluster of some one .

As " factor analysis ] called" cluster analysis " such an approach .
Herbivorous men , Satori generation , such as the one you like consumption , is ,
This approach results in all , a symbol of the mass the "name" ,
It is obtained by naming .

The same approach as well as " persona " In terms of the wide range ,
It is used when it is assumed that the target image of your company.

In feature is that focuses on behavior and lifestyle ,
I have been told now , important in marketing and advertising industry ,
I said that the approach from the real intention of the " Insight " = consumers .

As is said in the habitually course , it is important to targeting ,
" Action with the movement of the heart" of the target.
It should go to decide the marketing strategy by suppressing these two points .

There are a variety of approaches , but limited to the local spot .
If you notice symptoms such as mild Yankee ,
The hypothesis of " ? You take any action and psychological " ,
I try to go to the place that is likely to haunt .
Raise summarizes the results came out , the verification numerically , if necessary ,
I will step called .

It is small and medium-sized companies that large companies so as not to be subjected to the research budget ,
Become technique that can be used also to set an appropriate target layer .

Such as the approach of this book important thing Another point referred to as a " mild - Yankee " ,
It is that , should approach to mass consumption layer .

With information only mass media such as television and radio ,
There is a limit to the marketing activities also .

After reading a book like this , and try to fit their business immediately ,
"Let's try to change specifications mild Yankee for the company's products out "
" Let's make a new menu of mild Yankee for "
You should always have the idea .

This book was very informative in many ways ,
I think it's one of the books recommended .