新型コロナウイルス感染症流行時、病院はとても大変でした。学歴がある医師、経営者は、対応や方向性を瞬時に決めることができず、現場の看護師に丸投げという状態が発生しました。私の勤めていた病院は、精神科だったので、換気のために窓が全開にできませんでした。患者さんの離院や自殺の対策のためです。もちろん、サーキュレーターなどの対策はとられていました。現場のことは現場で対策を考えるのが専門職の在り方だとも思っています。それでも、頼りにならない運営側に怒りを覚え、信じられるのは自分だけだという感情が生まれました。

私は、運が良く、アメリカでウイルス研究に携わる人と知り合うことができていて、ウイルスの特徴や治療などの情報を共有してもらっていました。その人は、時代の先を歩む人、時代を創る側の人間で、子供のころから勉強も運動も頑張っていた人でした。努力の人です。とても尊敬していました。彼は私に勉強することの大切さ、決断や行動の大切さを教えてくれました。私は彼に出会って、命について勉強をやり直すことにしました。

私は看護師です。ナイチンゲールの「看護覚え書」を学生の頃に読みました。彼女は、換気や清掃、栄養、保清などについての重要性を述べています。古代ギリシャの医学の父であるヒポクラテスも同じことを書き残しています。私は、クラスター発生時、現場に指示を出していました。私が最も重要視したのは、口腔ケアです。洗口液で全ての患者さんに含嗽をしてもらい、寝たきりの人にはスポンジでケアしました。北海道大学が洗口液がウイルスに効果があるという論文を発表していて、私の判断は正しかったと思いました。精神科で感染者が出たら、全員が感染するといわれていたのだけれど、私の病院は53人中13人が感染せずに済みました。重症化した人もいませんでした。基本が大事。生命の仕組みは変わらない。私は、その考えを今まで以上に強く持つようになりました。他にも栄養管理の重要性や生活動作の制限がいかに害があるかということ、外に出ずに室内で過ごし続けると認知機能が著しく低下するということも目の当たりにしました。

人は、生きていくために刺激を能動的に受け取りながら機能を獲得し、進化してきました。何もしない、動かない、閉じこもるということが最も心と身体に良くないのです。使わない機能は退化、消失する。この法則は、すべての生き物に共通すると思います。便利になった世の中だからこそ、意識しなければ病気へまっしぐらです。

ある認知症患者のご家族が、親が退職したから、今まで頑張ったので楽をさせたいと、家事も育児もしなくてよい環境を提供したそうです。役割を失った親は認知症になってしまいました。生きるということは、働くということ。働くの定義は人それぞれですが、家事や育児などや社会活動などすべて人と関わりながら生活を送るということなのだと思います。生きている意味を持つということではないでしょうか。

私の母は、肺がんになり、抗がん剤の治療をしていました。お薬の副作用で味覚異常が現れていましたが、専業主婦だった母は、家族の食事を作るということが仕事でした。母は、亡くなるまでお料理することを止めませんでした。味を感じない状態でお料理をしていて、美味しくなかったこともありましたが、それが母の人生だと家族は誰もお料理することを止めず、「美味しい」と言って母の作った食事を食べました。

私が人生で最も愛した彼は、とても尊敬する人でした。自分がいつ死ぬか解らない状態で私に電話をかけてきてくれていました。いつ死ぬか解らないのだから、仕事などせず、日本に戻って、自由に好きなことだけして欲しい、自分のためだけに時間を使って欲しいと思っていました。でも、彼の人生は仕事一色だったので、彼は、死ぬまで働き続けるということを決めていました。彼の望みを止めることはできません。それが彼の人生なのです。

生きるということ。自分の人生をどう生きるのか。決めるのは自分です。

人は、病気にならなければ、健康の有難さを感じることが出来ず、愛する人が死んだり、自分に死が迫らなければ、時間の価値も感じないのかもしれません。愛する人、大切な人がいなくなって、その価値に気づき、一分一秒を大切に生きるようになるかもしれません。

私は、大切な人が続けて自分の人生からいなくなり、こんな思いを他の人にはして欲しくないと思うようになりました。あんな生き方をする人を二度と作ってはいけないとも思うようになりました。薬によって治る、病気にならないと信じていたけれど、本当に必要なのは、食事の質を管理すること、自然に合わせたリズムで生活を送ること、生活動作の質を高めて正しく身体を使うこと・・・・。いろいろなことを考えさせられました。

本当に人生で必要なことを伝えていきたい。時間と命の大切さに気づいて欲しい。生きるとは何なのか、自分の命にどんな意味を持たせるのか。

私は、予防ケア事業で起業しました。いろいろな想いがあります。予防とは、自分の人生の設計だと思います。美しくなりたい人、健康でいたい人、病気になりたくない人、子供や孫の幸せな顔を一日でも長く見たい人、社会貢献したい人、自由に世界中を飛び回りたい人・・・。予防ケアとは、生きているうちに、自分がやりたいことができる心と身体を手に入れるためのケアです。

たくさんの人が予防の意識に目覚めて、自分だけの自分の人生を生きられるようにしたい。私の夢はとても大きい。それでも、叶えるために全ての時間を使い、叶うと信じて行動を続けたいと思います。

皆で幸せになるためです。頑張ります。

During the new coronavirus outbreak, hospitals had a very difficult time. Educated doctors and managers were unable to make instantaneous decisions on response and direction, and the situation was thrown to the nurses on the frontline. The hospital I worked in was a psychiatric department, so the windows could not be opened all the way for ventilation. This was to prevent patients leaving the hospital or committing suicide. Of course, measures were taken, such as circulators. I also believe that it is the way of the profession to think of measures to deal with things on site. Nevertheless, I felt angry at the unreliable management and developed the feeling that I was the only one who could be trusted.

I was lucky enough to know someone in the USA who was involved in virus research, and he shared information with me about the characteristics of the virus and its treatment. This person was someone who was ahead of his time, someone who created the times, and who had worked hard since childhood, both in his studies and in athletics. He is a person of hard work. I respected him very much. He taught me the importance of studying, of making decisions and taking action. I met him and decided to redo my studies about life.

I am a nurse. I read Nightingale's Memorandum of Nursing as a student. She describes the importance of ventilation, cleaning, nutrition, and purification. Hippocrates, the father of medicine in ancient Greece, wrote the same thing. I was directing the field at the time of the cluster outbreak. The most important thing I emphasised was oral care. I made sure that all patients were given mouthwash with mouthwash, and those who were bedridden were cared for with a sponge. Hokkaido University had published a paper showing that mouthwash was effective against the virus, and I knew I had made the right decision. It was said that if someone was infected in a psychiatric department, everyone would be infected, but 13 out of 53 patients in my hospital were not infected. No one became seriously ill. The basics are important. The mechanisms of life do not change. I have come to hold that view more strongly than ever. I also saw the importance of nutritional management, how limiting activities of daily living can be harmful, and the significant decline in cognitive function if people continue to spend time indoors instead of going outside.

People have evolved and acquired functions while actively receiving stimuli in order to survive. Doing nothing, not moving or being confined is most detrimental to the mind and body. Functions that are not used degenerate and disappear. I believe this law is common to all living beings. In this world of convenience, if we are not aware of this, we are on the road to illness.

One family member of a dementia patient said that her parent had retired and she wanted to make her life easier because she had worked so hard, so she provided an environment where she did not have to do any housework or childcare. The parent who lost his role became a dementia patient. To live means to work. The definition of working is different for everyone, but I think it means living a life while interacting with other people in everything from housework and childcare to social activities. I think it means having a meaning to life.

My mother had lung cancer and was treated with anti-cancer drugs. The side effects of the medication caused her to have an abnormal sense of taste, but she was a housewife and her job was to cook meals for the family. She did not stop cooking until she passed away. She cooked with no sense of taste and sometimes the food did not taste good, but no one in the family stopped cooking because that was her life and they ate the meals she made, saying that they were delicious.

He was the love of my life and I respected him very much. He used to call me when he didn't know when he was going to die. I wanted him to go back to Japan and do whatever he wanted freely, to spend time only for himself, not working, because I didn't know when I would die. But his life was all about work, so he decided that he would keep working until the day he died. I can't stop what he wants. That is his life.

Living. How you live your life. It is you who decide.

A person may not feel the value of health unless he is ill, and he may not feel the value of time unless someone he loves d
I have had loved ones continuously disappear from my life and I don't want others to feel this way. I have also come to believe that I should never allow anyone to live like that again. I used to believe that medicines could cure me and prevent me from getting sick, but what I really need is to manage the quality of my diet, to live my life in rhythm with nature, to improve the quality of my daily activities and to use my body correctly. ・・・・ It made me think about many things.

I want to tell people what they really need in life. I want people to realise the importance of time and life. What it means to live and what meaning you can give to your life.

I started my business in preventive care. I have many thoughts. I believe that prevention is the design of your life. People want to be beautiful, people want to be healthy, people don't want to be sick, people want to see their children and grandchildren happy for as long as possible, people want to contribute to society, people want to travel freely around the world… Preventive care is about getting the mind and body to do the things you want to do while you are alive.

I want lots of people to become aware of prevention so that they can live their own unique, personal life. My dream is very big. Nevertheless, I want to spend all my time to make it come true and continue to take action, believing that it will come true.

It is for everyone to be happy. I will do my best.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)