2024年7月7日、福岡シンフォニーホールでプラハ放送交響楽団の演奏によるコンサートがありました。指揮者はペトル・ポペルカさま、ヴァイオリンは三浦文彰さまでした。連作交響詩「我が祖国」より「モルダウ」、ヴァイオリン協奏曲、交響曲第9番「新世界より」がプログラムに載っていました。1704もの座席が満席の会場の観客は、大興奮。拍手喝采が続き、アンコールにも応えてくださいました。

私は、ホールのキラキラした照明に感動し、空間と音響の素晴らしさに圧倒されました。本当に近くに音楽家たちを感じる席だったので、いつも以上に感動が大きかったです。

私は、自分の心をダンスに表現したいと思い始めたころに、三浦文彰さまの「真田丸メインテーマ」に出会いました。西洋の文化に魅力を感じて始めたボールルームダンスも大好きだけど、自分のルーツや東洋人としての心も表現したいと思うようになっていきました。そんな時に出会ったこの曲は、まさに私の心の葛藤や動き、情熱などあらゆる感情を表現したものだと感じました。この曲で作品を残したい。その強い思いだけで、師匠の田中英和先生に頼み込みタンゴを踊ったのです。デモが終わった今でも毎日踊り続けています。2018年のショーから6年が経ちますが、毎日この曲を聴いても全く飽きることはありません。自分の一部のように音が馴染んでいます。次は、この曲をリメイクして、立石勝也先生とショーがしたい。過去の私と今の私では、表現の技術も心の在り方も変化しています。成長していると思うのです。新たな作品が生まれます。

私は、ショーダンサーになるのが夢でした。その夢を「真田丸メインテーマ」が叶えてくれています。現在、2025年11月のパーティーに向けて準備を始めたところです。

三浦文彰さんが、福岡に来ることを信じてアンテナを張っていたところ去年その情報をキャッチすることが出来ました。不思議に思うのだけれど、望んでいる物事は勝手に向こうからやってくるように感じます。私はコンサートを去年からずっと楽しみにしていました。

彼のヴァイオリンの音は、他の人とは別格です。音楽に詳しくない私にも違いが明確なほど、繊細で力強いものです。いろいろな音色を秘めていて、彼にしか出せない魅力を感じます。コンサートでも期待を裏切らない演奏をしてくれました。たくさんの楽器のなかで彼のヴァイオリンは主役でした。オーケストラの皆が彼を尊重しているのも伝わりました。その一体感も本当に素晴らしかった。

いつも不思議な感じがします。一人ひとり違う人が違う楽器で演奏するのに、調和して、音が広がる。楽器は1種類でも音楽を奏でることができます。でも、数が多ければ多いほど、感動も増えていく。これは、音楽だけでなく、仕事も社会も世界も同じなのだと思います。日本でもダイバーシティーの重要性が叫ばれていますが、このオーケストラと同じことが言えると思います。

一人ひとりが尊重され、共通の作品のために同じ方向を向いて表現する。和太鼓のショーと同じものを感じました。違うものを合わせても調和できる。この調和の方法が、国と国に浸透すれば、戦争など起こらない。世界平和が叶う。私は、そう信じています。音楽は、一瞬で人を圧倒させ、感動させ、気持ちを一つにできる。夢を与え、魂を浄化し、希望を与える。

コンサートが終わって会場から出ていく人たちは、皆笑顔になっていました。

本当に素晴らしい。

音楽が世界を救う。確信を得ることができました。感謝です。

On 7 July 2024, there was a concert at Fukuoka Symphony Hall, performed by the Prague Radio Symphony Orchestra. The conductor was Petr Popelka and the violinist was Fumiaki Miura. The programme included 'Moldau' from the serial symphonic poem 'My Homeland', the Violin Concerto and Symphony No. 9 'From the New World'. 1704 seats were filled to capacity and the audience was very excited. Applause followed, and the audience responded with an encore. I was impressed by the sparkling lighting in the hall and overwhelmed by the space and acoustics. I was in a seat where I could really feel the musicians close to me, so I was even more moved than usual. I came across Fumiaki Miura's 'Sanadamaru Main Theme' when I started to want to express my heart in dance. I love ballroom dancing, which I started because of my fascination with western culture, but I also started to want to express my roots and my heart as an oriental. That's when I came across this song, which I felt was the very expression of all my emotions, including my inner conflicts, movements and passions. I want to leave my work with this song. With this strong desire alone, I asked my teacher Eiwa Tanaka to dance tango for me. Now that the demo is over, I still dance to it every day; it has been six years since the 2018 show, but I never get tired of listening to this song every day. The sound is familiar to me, like a part of me. Next, I want to remake this song and do a show with Dr Katsuya Tateishi. The past me and the present me have changed, both in the technique of expression and the way I am in my mind. I think I am growing. A new piece of work will be created. My dream was to become a show dancer. The Sanadamaru Main Theme is fulfilling that dream. I am now starting to prepare for the party in November 2025. I had been keeping my antennae up believing that Fumiaki Miura would come to Fukuoka, and last year I was able to catch that information. It's strange, but I feel that the things I want come to me on their own. I have been looking forward to the concert since last year. His violin sound is exceptional. It is so delicate and powerful that even I, who am not a music expert, can tell the difference. It has a variety of tones, and I feel the charm that only he can produce. He did not disappoint at the concert. His violin was the star among the many instruments. I could feel that everyone in the orchestra respected him. The sense of unity was also really wonderful. It is always a strange feeling. Each person plays differently on different instruments, but they harmonise and the sound expands. Music can be played with just one instrument. But the more there are, the more emotion you get out of it. I think this is true not only in music, but also in work, society and the world. The importance of diversity is being called for in Japan, and I think the same can be said for this orchestra. Each individual is respected and expresses themselves in the same direction for a common work. I felt the same thing with the taiko show. You can harmonise different things together. If this way of harmony permeates between countries, there will be no wars. World peace will come true. I believe so. Music can overwhelm people in an instant, move them and unite their feelings. It gives dreams, purifies the soul and gives hope. Everyone who walked out of the venue after the concert was over had a smile on their face. It is truly wonderful. Music will save the world. I was convinced of this. Thank you.