濱口竜介監督の「ドライブ・マイ・カー」を観ました。
村上春樹の原作の小説も読んでおらず、他の村上小説を映画化した作品も観たことがない上での感想になりますが、村上春樹の世界を十分に感じ取れる作品でしたし、また映像表現ならではの力強いインパクトや、逆にゆるやかな余韻みたいなものもあって、それは濱口監督の技量なのだと思います。ぜひアカデミー賞を受賞してほしいなと思います。
一方で劇中で感じていたのが、タイトルにもなっている運転中のシーンです。Saab 900という80~90年代に製造販売されていた車のようですが、カセットテープ、2ドアの2列シート、古いエンジンでの加速、手動のサンルーフ、などトラディショナルな機能も相まって、様々な印象に残るドライブシーンがあります。主人公が車の運転にこだわるシーンもいくつかあります。自分の幼少期も含め、「かつての」、生活の一部であったり、走る喜びであった、ドライブを思い起こしました。
ここからは悪いクセ?ですが、では「これからの」ドライブ・マイ・カーの価値って何だろう、いう疑問も湧きました。今や、CarはMobilityとしてスコープが拡張され、ConnectedやAutonomousといったTechで新たな使われ方や価値が提示され、SharedやElectricは、資源やエネルギーの課題の文脈で語られることも増えています。カスタマーの生活自体もデジタル技術で大きく変わる中、「かつての」走る喜び、のような価値は、これからも価値であり続けるのでしょうか。
ヒントになるかなと思い、主要自動車ブランド+新興自動車ブランド+その他モビリティ関連企業のVisionやCorporate purposeを並べてみました。どうしても抽象的になるので、これだけで各企業の方針は十分にはわかりませんが、それでも、旧来的または汎用的な内容を維持する部分、明確に変革を想起させる部分(個人的にはGMやVWは振ってきているなと感じました)、社会や環境への意思表示の部分(TeslaのMissionはエネルギーに振り切ってます)、など、特色は多種多様になっていると思います。
当たり前な結論になりますが、当たり前であるからこそ、ターゲットカスタマー、自社のSWOT分析、競合分析をクリアに理解しし、多種多様な価値のどの部分に強みを発揮し世の中へ提供していくか、を再定義すべき時だと感じます。
Brand |
Vision |
Toyota |
Toyota will lead the future mobility society, enriching lives around the world with the safest and most responsible ways of moving people. Through our commitment to quality, ceaseless innovation, and respect for the planet, we strive to exceed expectations and be rewarded with a smile. We will meet challenging goals by engaging the talent and passion of people who believe there is always a better way. |
Honda |
Serve people worldwide with the“joy of expanding their life’s potential” - Lead the advancement of mobility and enable people everywhere in the world to improve their daily lives - |
Nissan |
Driving innovation to enrich people’s live - As a company worthy of trust, Nissan provides unique and innovative automotive products and services that deliver the superior measurable values to all stakeholders |
GM |
Our goal is to deliver world-class customer experiences at every touchpoint and do so on a foundation of trust and transparency. Our vision is a world with zero crashes, zero emissions and zero congestion. |
Ford |
To help build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. |
VW |
NEW AUTO – Mobility for Generations to Come ; The Volkswagen Group will be a significant driver of this transformation and accelerate its realignment from vehicle manufacturer to a leading, global software-driven mobility provider. |
Stellantis |
Powered By Our Diversity, We Lead The Way The World Moves |
BMW |
We stand for first class individual mobility and contribute to the sustainable development of our planet. We reconcile economy, ecology and society. As a result, customers enjoy outstanding products and demonstrate responsibility. |
Geely |
“Geely Auto is still committed to its brand mission of ‘Making Refined Cars for Everyone’, which has led us to become China’s leading privately-owned automotive brand. However, our vision for the future is not just to be China’s leading brand, but to become the most competitive and respected Chinese auto brand in the world. ” |
Great Wall |
Pursue high-quality management, build a professional SUV brand and become the world’s most dynamic automobile manufacturer.
Use innovative technology to provide pleasant and relaxed driving experience and driving pleasure. Provide integrated travel service solutions for users around the world.Protect the global environment, build a beautiful society, and make great contributions to world prosperity and environmental improvement. |
BYD |
Technological innovations for a better life - During the daytime, solar farms capture the power of sunshine; at night, energy storage systems deliver power to families. Electric vehicles on the streets and SkyRail systems along green belts connect the city with zero emissions and zero pollution. We provide more possibilities for a better life. We see a new energy future approaching. This is the mission of BYD, and the green dream of all mankind. |
Tesla |
to accelerate the world’s transition to sustainable energy |
Rivian |
Rivian is on a mission to keep the world adventurous forever. We believe there is a more responsible way to explore the world and are determined to make the transition to sustainable transportation an exciting one. We designed our emissions-free Electric Adventure Vehicles to challenge what's possible. |
Waymo |
Waymo’s mission is to make it safe and easy for people and things to get where they’re going. From moving people to moving goods, we’re taking autonomous driving to new places. Our mission is big and our work has the potential to transform lives. |
Uber |
We reimagine the way the world moves for the better. |