ウォルマートが24/1月に提示したコンセプト:
“While omnichannel retail has been around for decades, this new type of retail – adaptive retail – takes it a step further,” said Suresh Kumar, global chief technology officer and chief development officer, Walmart Inc. “It’s retail that is not only eCommerce or in-store, but a single, unified retail experience that seamlessly blends the best aspects of all channels. And for Walmart, adaptive retail is rooted in a clear focus on people.”
従来のOmnichannelから一歩進んだコンセプトということだが、Omnichannelの延長にあるものと個人的には理解した。
顧客の好みも様々なので、オフライン/オンラインで複数のチャネルを構えておきましょう、というのがOmnichannelであると理解しているが、Adaptiveということで、顧客の時々のニーズや困りごとに応じて、その複数のチャネルやソリューションをより能動的に適切に提示していきましょう、ということだと受け止めた。
能動的に提示する、というのが重要な点と思われるが、その実行手段として生成AIの活用を進めようとしているようだ。
生成AIが顧客体験の中でどう有効的に活用されようとしているのか、別途リサーチしたい。