気持の良い朝です。起きたのは6時、さわやかな目覚めでした。

外はまだ暗かったけれども、ラジオ体操をしっかりとしました。

 

空が、パッと明るくなりました。お日さまの登場です。

お日さま大好きな私、力が湧いてきます。元気よく1日のスタートです。

 

今日の予定は特別にはなし、先日の英会話レッスンの復習をします。

 

レッスンでは、先ず、初めに、お仏壇の新年のお花、松を添えた、紹介しました。

 

 

Happy New Year, Jin chan.

明けましておめでとうございます。

I am happy to see you again.
Haw was your new year in Qatar ?
What are you eating there: Philippine food or something else?


カタールでのお正月、いかがお過ごしですか。

何を食べましたか、フィリピン料理、それとも、、。

 

英文日記です。

I am doing very well on New Year's.
I will write about my New Year's holiday in my diary.
Could you check it please?

 

お正月、私は元気です。お正月の日記を書くから、チェックしてね。

 



On New Year's day, the weather was very good. 
In the morning at around 6:00, I got up.
At that time,  it was still dark. After that, for a while, the edge of the horizon was  getting  brighter slowly.
It was so beautiful, so I began to cheer up.

 

お正月、天気はとても良かったです。私は6時におきました。

その時、まだ暗かった。少ししたら空の端っこが、ゆっくり明るくなってきました。とってもきれいでした。私も元気がでました。

It was called the first sunrise by Japanese.
これを、日本人は初日の出と言います。


We, Japanese usually eat Osechi, and zoni on New Year's day.
Of course, we have the same custom in the family where my elder and second sons, daughter's family and l were together.

 

お正月に、日本人はお節を食べます。もちろん家族そろって、我が家は長男、次男に娘夫婦に私、、です。

Ozoni is a special New Year's soup with rice cakes and green leafy vegetable in soy sauce.

 

おぞうには、新年の特別なスープです。お餅と緑の野菜が入った、しょうゆ味です。

Osechi has lots  of dishes, for instance, it has red or white kamaboko which is made of crushed and steamed fish and kazunoko which is also called herring roes in English.

 

お節たくさんの料理が、例えば、赤と白のかまぼこ、これは魚を砕き蒸したものです。それからカズノコ、これはニシンの卵です。

 



And it also has kuromame which is simmered black soybeans with soy sauce and sugar. Gomame which is seasoned anchovy is also a part of it.

 

それから、黒豆、これは黒大豆を醤油と砂糖でコトコト煮たもの。

それから、ごまめ、おいしい時期の鰯です。

Most of them symbolize family's health and prosperity.

それらは家族の繁栄と健康のシンボルです。

Next time, I will tell you about the New Year's event in my family.

次のレッスンでは、新年の行事をお伝えします。

 



講師のジンちゃんとは10年以上の仲良し講師です。

拙い私の英語ですが、いつの間にか、海外1人歩きができるように鍛えてくれました。