Tuesday, Jan. 18, 2011

Energy firms eye building 100 hydrogen stations by 2015 for fuel-cell cars

Kyodo News
Gas suppliers and oil companies say they will seek to build some 100 hydrogen supply stations at four major city areas to prepare for the launch of mass-produced hydrogen-powered fuel-cell vehicles in 2015.
The four areas in which hydrogen fueling stations will be set up center on Tokyo, Aichi, Osaka and Fukuoka.
A total of 10 energy companies made the announcement in a recent statement jointly issued by Toyota Motor Corp., Nissan Motor Co. and Honda Motor Co., signaling their coordinated efforts to expand next-generation environmentally friendly vehicles in Japan.
"Automakers and hydrogen fuel suppliers will work together to expand the introduction of fuel-cell vehicles and develop the hydrogen supply network throughout Japan," the statement said, while also calling on the government to support their efforts.
Fuel-cell cars run on electricity generated by the chemical reaction between hydrogen and oxygen, and developing the necessary infrastructure is essential to ensure the vehicles are widely used.
But infrastructure costs are high, with about \600 million required to build a single hydrogen fueling station, according to the Ministry of Economy, Trade and Industry.
By Japan Times Online
fuel 燃料の cell 細胞、電池 (cellの集合体がbattery) issue ~を発する、~を出す 
signal ~に合図する、信号を送る 
 
ガス供給会社や石油会社は、燃料電池自動車の量産に向けて2015年に4つの主要な都市で100の水素ステーションの建設を模索している。対象の4つの都市は、東京、愛知、大阪、福岡の中心部である。
合計で10のエネルギー関連企業は、日本における次世代エコカーの導入を促進したいトヨタやホンダ、日産とともに、声明を先日発表した。声明によると、自動車業界や水素供給会社は燃料電池自動車の普及や日本中に水素供給ネットワークを構築することで協力していくという。一方で政府に対しても協力を要請しているようだ。
燃料電池自動車は水素と酸素の化学反応により発生した電気で走るため、これを普及させるためにはインフラを整備することが必要不可欠である。しかし、経済産業省によると、インフラ整備のコストは1つの設備あたり約5億円と高いという。
 
水素ステーションが完成すれば、燃料電池自動車の促進の足掛かりにはなると思いますが、ステーション自体のコスト、自動車のコストの低下がないと一般庶民はとても乗れないでしょうね。数年前に、トヨタの年労電池自動車に関するテレビを見た記憶がありますが、確か1台あたり1億円とか…。この水準ではたとえ政府が補助金を出しても買えません。まぁ、電気自動車もコスト面の問題はあったにせよ、現に販売されていますので、燃料電池自動車も数年後、いや数10年後には一般の人も見ることになるかもしれませんね。そのためには1にも2にもコスト削減でしょう。