昨日、土曜の夜にジェトロ主催のShow biz Japan! で俺の短編
「Blinded by Beauty」が上映されました!

他の監督のショートが2本上映されて、俺の短編は最後に
披露する形で。それで、上映後の質問タイム、Q&Aがありま
した。

まあ、3人の監督がステージに上がらされて、自己紹介して、
観客が質問をするという感じです。 俺は去年の2006年
には「I'll Be There With You」を10回以上、ロスとNYの
映画祭やイベントで上映しました。 Q&Aも6回ほど、経験
しました。 実は、結構、映画を見せる時は緊張しちゃうの
ですが(笑)、映画が終わった後のしゃべりの部分は正直、
俺の得意分野なので、全然緊張しません。 
というか、いつも楽しんでいます。

多分、Q&Aの経験のない監督は、やっぱり「なんて質問され
るのか?」とドキドキしているでしょう。 それが普通です。

昨日の話に戻りますが、
それで俺らが各々自己紹介をして、司会者が
「観客のみなさん、何か監督達に質問がありますか?」と
言いました。 まあ、普通の観客の質問は、「予算はいくら
で撮りましたか?」と「次回作には何を考えていますか?」
みたいな質問ばかりです。 そういう質問に答えていると、
劇場の俺から見て左側の席にいた、眼鏡をかけた奇妙な
アジア系の奴が俺に質問をしてきました。 発音からみて
中国か東南アジアの男です。 そいつが、なんといきなり
「I did not like you movie.(俺はお前の映画が嫌いだ。)」
と言ってきやがりました!!!! 今さっき作品を見た
ばかりの観客の前で、映画に出ているイオちゃんやハズキ
ちゃんや、ライオネルらの役者さん達も来ているのに、
この空気を読んでいない発言に「何て事言うんだ!?」と
一瞬、ブチキレそうになりましたが(笑)、でもこれが
Q&A。 実はこういう空気を一瞬にして変える発言をする
奴を俺はQ&Aで何度も見て来ました。しかも、俺の作る
映画は「ポルノ」も「I'll Be There With You」もそうだけ
ど、見た後に色々な意見を生む映画です。 時にして、
視野の狭い人間がわけのわからない正義感を発揮して、
俺のように性と暴力を映画に入れたり、色々と挑戦して
いる映画を批判したがるのです。 それが、映画、又は
映画監督の宿命というか、どんなに有名で成功している
作品でも、 賞賛と共に批判はついてきます。 
特に映画は他のアートよりも、さらに普通の観客が
批評家になるもの。 意見は様々なので、いちいち、
一観客の意見を気にしてられないというのが俺の考えです。 

それで、その奇妙なアジアン眼鏡野郎が質問をしてきました。「なんで、お前は黒人を主人公に使っているんだ?」 どういう意味でそんなわけのわからない事を言っているのかわからなかったのですが、多分、俺の映画で主役の黒人がとんでもない目に遭わされるのですが、それで「なんで黒人にしたんだ?」「なんで、黒人がこんな目に遭わされているんだ?」という自分の中で正義感たっぷりの発言だったのでしょうか? いや、わからん。(笑)

そんな事を言われているその瞬間。 なぜだか、俺は
楽しくなりました。
オメー、映画監督に挑戦しているのか? 
俺の作品に喧嘩うってんのか?
わかってねーな。 
マイクを握っているのは俺だ。

それで、俺はすかさず、そいつに逆に質問をしました。
「なんで、黒人だとだめなんだ? Why not?  俺は
日本人監督だけど、それで俺が映画の主役に黒人を
使って、何が悪いんだ?」

俺がそう言うと、アメリカ人の観客達が、「私は映画、
大好きだったよー。」とか「その通りだ! なんで黒人
じゃダメなんだ?」と発言をし始める。

ああ、やはりこの観客は完全に俺の味方だと思った瞬間、
俺はジョークで笑いながら、「お前、ガタガタ言っている
と後で、殺すぞ! ていうか、だれかこいつを今すぐ
ボコボコにして!」と言いました。 それを聞いて、
観客がウケて笑っていました。 それで、そいつは沈黙。
Q&A終了。

ロビーのほうで、観客の人達が俺に話かけてきました。 
すると、黒人の脚本家のおっさんと、彼が連れてきた
だろう、黒人の女の人と彼女の弟らしき高校生くらい
の脚本家志望の男の子が俺に話しかけてくれました。 
「ありがとう。」
そう、彼等は言いました。 俺は「黒人と日本人がコラボ
して、良いものを作っていきましょう!」と言いました。 
すると、この黒人の少年が、「僕の生まれて初めて書いた
脚本にサインをしてください!」と頼んできたので、
嬉しくなった俺は英語と漢字の両方でサインをしてあげま
した。

色々な人達が、俺に映画最高だったよと言ってくれました。
役者さん達もそれぞれ観客の人達に褒められているのを見て、
それは俺を本当に幸せにしてくれた。 なんだか、変な奴が
一人いたおかげで、人間心理的にも、みんな俺の事を応援
したいと思うようになっていたのかもしれませんね。 

というわけで、目立ってしまってすみませんでした(笑)、
他の監督達!! それで、眼鏡の奇妙なアジア野郎、俺の
好感度UPのアシストをしてくれて、ゴチ!!

その後に、サンタモニカにあるTHE HIDE OUTというバーで
仲間達と祝杯をあげ、途中でイレブンアーツの森さんと
会田さんが参加! ロスの映画学校で勉強している、熱くて
若い日本人学生達が俺と主演のライオネルにマジリスペクト
の挨拶をしてくれたりと、とても楽しい夜になりました。 

やっぱり、映画のスクリーニングは大好きです!! 観客の
反応が生で感じれて、なんだか一体感が生まれる。 
それで、その後にみんなで一緒に飲む酒はマジで旨い!! 

ああ!! ドンドン映画を作り続けたい!!!! 
作り続ける事、創造し続ける事が、アーティストとしての
成功の鍵だと俺は思います。 本当に。


 
Last night, My short film "Blinded by Beauty" was screened
at SHOW BIZ JAPAN! hosted by JETRO!

They showed two other shorts before our film and we had
Q&A session after the screening.

Other two directors and I went up to the stage and we
introduced ourselves to people. I went to more than 10 film
screenings for "I'll Be There With You" last year 2006 and
I experienced Q&A for around 6 times. I feel little nervous
when I am showing a movie always but I do not have any
problem with this talking part after the screening. I always
have fun with it.

Usually, it is pretty frightening for a new director to think
about this Q&A. They always wonder what kind of
questions they need to answer in front of many people.

so last night, We introduced ourselves to people and our
Q&A begun. Usually, people ask questions like
" What was the budget for your film?" or
"What is your next project?". We were answering those
normal questions then, this weird asian dude with some
kind of chinese or south east asian accent said
something I could not believe.
He said "I did not like your movie."
I almost got angry because He said that in front of our
audiences and I had my actors for the film at the
screening.

I thought it was very stupid statement so it did not really
affect me. I think it is almost how it is to be a film director.
Everyone has an opinion about a movie. Even great movie
has it's good critics and bad critics. That's kind of how it is
for a movie. Especially. I make a movie which leaves the
audiences with different kind of emotional reactions. And
some people who do not get it always want to say tje fact
that they did not get it outloud!! so I usually do not give a
fuck about an opinion of one person.

Then, that weird Asian dude asked me a question.
"Why did you use a black guy in the movie?"
What kind of stupid question is that? ha

For some reason, I felt it was fun.
OK. You are challenging a film director.
You want to fight with my film.
You have no idea.. I am the one holding a microphone now.

I asked him back a question. "Why Can I not use a black
man? Why not? Yeah, I am a Japanese director but
I will use black people in my movie. NO PROBLEM."

American audience started to agree with me. and I felt
the entire audience was on my side, so I said jokingly
"I am going to kill you later for asking a stupid question.
Can someone please beat him up?" The audience laughed
and he got quiet. The Q&A session was finished.

A lot of people talked to me in the lobby after the screening.
There was three black screen writers and they thanked me
for what I said. They loved the movie and I said
"Hey, Japanese and black need to work together and make
great films!!" The young boy who wants to be a screen
writer asked for my autograph and I was so happy to give
him in both English and Japanese.

A lot of people said the film was great. I saw my actors
getting good response from people and that made me
happy too! I think we got extra support from people
because of that weird dude.

We went to after party at THE HIDEOUT and Ko Mori
and Aida joined the party! We had a group of young
Japanese film student giving me and lionel mad respect!
It was such a great night!

I love a movie screening! I feel the energy of the
audience live and it tastes so great to drink with our friends
afterwards!!

I want to keep making movies!! Keep creating is the key to
success as an artist,

That is what I believe.