人権とは、人々が生存と自由を確保し、それぞれの幸福を追求する権利である。人権教育とは、基本的人権の尊重の精神が正しく身に着くような学校教育及び社会教育において行われる教育活動と定義されている。人権教育においては、人権の意義、内容や重要性に関する知的理解とともに、自分の大切さと等しく他の人の大切さを認めることができる人権感覚を体得し、それが具体的な態度や行動に現れるようにすることが目標とされる。さらに21世紀を迎えた、現代では国家において、人権を否定し、独善的な唯物史観、権威主義的国家支配に対して、明確なその誤った思想を打ち破る、哲学的、科学的な背景(正しい生命観)をも持たなくてはならない。教育の分野において、あるいは身近には具体的には、次のような能力や技能などを培うことが求められる。
①他の人の立場に立って、その人に必要なことや、その人の考えや気持ちなどがわかるような想像力、共感的に理解する力
②考えや、気持ちを適切かつ豊かに表現し、また的確に理解することができるような伝え合い、わかりあうためのコミュニケーションの能力やそのための技法
③自分の要求を一方的に主張するのではなく、建設的な手法により他の人との人間関係を調整する能力及び、自他の要求をともに満たせる解決方法を見出して、それを実現させる能力や、そのたの技法
これらは教育の分野では教育的カウンセリンググループを対象にサイコエディケーションが有効であり、この目的は思考を練り、感情を豊かにして、行動の仕方を学ぶことである。自他尊重の自己表現を強化するアサーショントレーニング、及び自己理解と他者理解、自己受容と他者受容を促進させる、構成的グループエンカウンターのエクササイズ等も考えられます。
国家資格キャリアコンサルタント
認知行動療法専門カウンセラー
多文化間精神保健専門アドバイザー
産業組織心理学会所属
外国人特定技能登録支援機関
宮屋敷徳幸
unpack871@gmail.com
human rights education
Human rights are the right of people to secure life and freedom and to pursue their own happiness. Human rights education is defined as educational activities carried out in school education and social education in which the spirit of respect for basic human rights is correctly acquired. In human rights education, along with an intellectual understanding of the significance, content, and importance of human rights, students will acquire a sense of human rights that allows them to recognize the importance of others as equal to their own, which will translate into concrete attitudes and actions. The goal is to make it appear. Furthermore, in the 21st century, in modern times, the nation denies human rights, against the self-righteous materialistic view of history, and the authoritarian state rule. view of life) must also be possessed. In the field of education, or more specifically, it is required to cultivate the following abilities and skills.
(1) The ability to put oneself in another person's shoes and understand what they need, their thoughts and feelings, and the ability to empathize with them.
②Communication skills and techniques for expressing thoughts and feelings appropriately and richly, communicating and understanding each other so that they can be understood accurately
(3) Ability to adjust human relationships with other people in a constructive manner rather than unilaterally asserting one's own needs, and the ability to find and realize solutions that satisfy both one's and others' needs and other techniques
In the field of education, psychoeducation is effective for educational counseling groups, the purpose of which is to refine thoughts, enrich emotions, and learn how to act. Assertion training to strengthen self-expression of respect for self and others, and constructive group encounter exercises to promote self-understanding and understanding of others, and self-acceptance and acceptance of others are also possible.
National qualification career consultant
Cognitive behavioral therapy counselor
Multicultural Mental Health Advisor
Organizational Psychology Society
Foreign Specified Skilled Worker Registration Support Organization
Noriyuki Miyayashiki
unpack871@gmail.com
