Lesson 121 to不定詞 その1 主語位置に置かれたto不定詞 / OPENING
Rosa: Hey everyone, this is Rosa Akino. Hey, Chris, do you know what lesson it is today?
Chris: I do. I think we've completed exactly half of all the lessons. Is that right?
Rosa: That's right.
Chris: Well, I'm Chris Mcvay and I'm really happy to join you through this long journey.
DIALOGUE
Ms. Irving: Hi, Masato. You're havig your lunch by yourself today?
Masato: Since I came to this school, I've always had lunch alone. To make new friends is not so easy.
Ms. Irving: Yes, that's true. It takes time to make new friends.
Masato: What can I do, Ms. Irving?
Ms. Irving: Mmm. How about joining our book club?
Masato: Oh, I don't like reading very much.
Ms. Irving: No problem. We watch a lot of movies as well.
Masato: Ah, that sounds fun.
Ms. Irving: There's a meeting at 4 today. Why don't you join us?
Masato: Okay, thanks, Ms. Irving. I'll be there.
INTRODUCTION / To make new friends is not so easy. / to+動詞原形
Onishi: So is this type of sentence hard to make?
Chris: Not at all! It's a piece of cake. All you have to do is to put the two phrases in the subject position. Like "This puzzle is not easy".
Rosa: Or "Math is not easy".
Chris: Hmm, it's simple.
WORDS AND PHRASESと解説
It takes time to make new friends. ここでもto不定詞が使われていることに注意
Oh, I don't like reading very much.
ここではdon’tとvery muchが「それほど~ではない」という部分否定を作っている
We watch a lot of movies as well. /この文では現在形が使われていることに注意。「習慣」を表す現在形。as well (~もまた)は、tooと同じくらいポピュラーな「~も」。
Why don't you join us?「参加したらどう?」
Why don't you「なぜ~しないのか?」→「~しませんか」と相手を促す文となっている
REAL GRAMMAR FOR COMMUNICATION To make new friends is not so easy.
I want to make new friends. 目的語の位置にto不定詞を入れれば、「新しい友達を作ること」がしたいと、wantの目的語としてto不定詞を使うことができる。(不定詞の名詞的用法)
What's the best way to make new friends? 名詞the best way の後ろにto不定詞を置けば「説明ルール(説明は後ろに置く)」により、その説明となる。(不定詞の形容詞的用法)
I joined a tennis club to make new friends. 動詞(句) joined a tennis club の後ろに置けば、その説明「テニス部に入ったんだよ、新しい友達作りのためにね」となる。(不定詞の副詞的用法)
主語位置のto不定詞/it ...to~の形のほうがよく使われる。
It takes time to make new friends. 「これは「先送り」の形。まず頭に it で「受け」、「時間がかかるんだよ」と文を始めます。、to 不定詞で追いかけて説明─「新しい友達を作るのが」。
REPEAT /To make new friends is not so easy. / It takes time to make new friends.
GRAMMAR IN ACTION: to不定詞を主語位置に置く使い方
保険をかけずに旅行に行くのは決して賢明ではない /保険 insurance / 賢明な advisable
解答例: To travel without insurance is never advisable.
advisableは「すすめられる・賢明な」。recommendable でも可。
It's never advisable to travel without insurance.としても可。
この段階であきらめることはまったく選択肢にはない /この段階 at this stage / 選択肢 option
To give up at this stage is simply not an option.
to不定詞主語To give up at this stage。ここには「これから」が感じられる。toのイメージは矢印(→)。simplyはnotで「まったく~ない」という強調語になっている。optionは「選択肢」。
Rosa: Yeah, guys. So to use the word "to" is not so difficult.
Chris: That's right. I mean, we've talked a lot about the importance of word order. So to infinitive is just an another example. So I'm sure you've all understood it perfectly, right?
Onishi: Yeah, that's right.
Lesson 122 to不定詞その2 目的語位置に置かれた to 不定詞 OPENING
Rosa: Hey everyone, it's Rosa Akino. Like Onishi sensei said, English is all about heart, right, Chris?
Chris: That's right. Hi, everyone. Chris Mcvay here. Let's put all our heart into this program. Ready, steady, go!
DIALOGUE
Nana: Bob, I want to become fluent in English.
Bob: But you are already pretty fluent in English.
Nana: No, no, no. I make lots of mistakes.
Bob: But listen, Nana. We can learn a lot from our mistakes.
Nana: Okay. But I still want to become even better at speaking. Any advice?
Bob: Well, spend at least an hour just speaking in English every day. Don't use any Japanese. And I recommend listening to English radio programs and news.
Nana: English radio programs?
Bob: Yes, actually, I also need to listen to more of them. My English isn't so good these days.
(Nana chuckles.)
INTRODUCTION
I want to become fluent in English. 私は英語を流暢に話せるようになりたい
wantとtoのコンビネーション
Onishi: So "want" and "to" is a very good combination. Why is that?
Chris: I think it's a good combination because want expresses a future desire, something that is not ye being realized.
WORDS AND PHRASESと解説
fluent in 《be ~》~を流暢に操る、~に堪能である - 英辞郎 on the WEB
fluent in English 《be ~》英語が自由[流暢]に話せる- 英辞郎 on the WEB
become even better at ~がより一層上達する[うまくなる・得意になる
Any advice? 「何でも・どれでも」のanyが使われている。「何でもいいから教えて」のニュアンス。
Spend at least an hour just speaking in English every day.
spend以下の動詞句(少なくとも1時間を費やす)を動詞-ing形が説明。 「英語を話しながら」。
My English isn't so good these days. notとsoのコンビネーションで部分否定を作っている。「それほど~ではない」。
REAL GRAMMAR FOR COMMUNICATION
I want to become fluent in English. /:「この文では to 不定詞 to become fluent in English がwant の後ろ、目的語の位置,to 不定詞は、単に動詞を中心とした「~する・~である」というパッケージですが、非常に頻繁に「これから」のニュアンスを帯びます。 want は「~したい」、「(これから)~したい」と「これから」を意味に含む「英語が流暢になる(こと)」と訳される動詞-ing形(動名詞)は、wantの目的語として使うことかできない。
動名詞は不可の動詞=「これから」を意味に強く含む動詞:
decide (決定する)/promise (約束する)/hope (望む)など
I decided to start my own company.
I promise not to tell anyone. Believe me!
I hope to hear from you soon.
「これから」が強く意識されずto以外 = 動名詞も目的語にとる動詞もある
I like to play golf with my son. - like playingと言っても可能
GRAMMAR IN ACTION: to不定詞を目的語として使う
今週の土曜日にバーベキューをしようと私は計画しています/ 計画する plan
I'm planning to have a barbeque this Saturday.
planは「計画する」。「これから」が強く意識されるため、to不定詞と抜群のコンビネーションを作る。「バーベキューをする」have a barbecue。hold a barbecue でも可。do a barbecueは意味が通らない。
REPEAT: I'm planning to have a barbeque this Saturday.
: 彼らは損害を賠償することに同意した/ 同意する agree / 損害 damage
They've agreed to pay for the damage.
agree(同意する)も、to不定詞をとる典型的な動詞。「(これからすることに)同意する」という意味なので。pay forは「~の代金を払う」。pay for the damageで「損害を賠償する」。They've agreed to compensate for the damage.あるいはcover the cost「コストをカバーする」でも可。
だいたい昼食の時間に、私たちは到着すると思いますよ / と思う→予期する expect
We expect to arrive around lunchtime.
expectは「予期する」。こちらも典型的な「これから」を意味に含む動詞。I think we will arrive around lunchtime.でも可だが、ここは不定詞の練習なので不定詞を使う。
Chris: Yeah, may be a little bit difficult but try your best to grasp these native speaker nuances, then, little by little, this will help you to make your English far less robotic.
Rosa: That's right. And I want to say that I also agree that nuance is very important when communication in English.
Lesson 123 to不定詞その3 説明型・説明語句位置のto不定詞 OPENING
Rosa: Hey, everyone. Rosa Akino here. Chris, what's our goal today?
Chris: Well, you know, I think our goal as always is to make a fantastic program.
to不定詞をbe動詞の後ろ、説明語句の位置に置く /DIALOGUE
Maki: This medical lab is amazing. It's so high-tech and clean. I want to work in a place like this someday.
Dr. Cheng: Well, when you're an adult, this place will look old-fashioned. Do you have a goal for the future, Maki?
Maki: Yes, my goal is to find a cure for cancer.
Dr. Cheng: Wonderful.
Maki: Do you have any advice for young people who want to be a doctor?
Dr. Cheng: Hmm, always think about the patients first. That's the most important thing.
Maki: I see. That's an excellent point. Thank you for the tour of your medical lab, Dr. Cheng. You really inspired me.
Dr. Cheng: You inspired me, Maki.
WORDS AND PHRASESと解説
This medical lab is amazing. It's so high-tech and clean.
medical lab 医学研究所(= medical laboratory)
I want to work in a place like this someday. /to不定詞がwantの目的語として使われ「~したい」
Always think about the patients first. 「考えなさい」と命令文になっていることに注意。alwaysは動詞の前が標準です。「常に」レベルで考なさいと動詞以降の頻度レベルを指定している。
You really inspired me.
inspireは何か満たしてくれるような感じ。息を入れて胸を一杯にする感触のある動詞
REAL GRAMMAR FOR COMMUNICATION
My goal is to find a cure for cancer.
「to 不定詞は場所によって、その機能が決まります。ここではbe 動詞文で、説明語句として to 不定詞が使われています。したがって「主語の説明」。。「私の目標=to find a cure for cancer」ということです。」
my goal とto不定詞 /主語のgoal(目標)という単語は「向かう・これから」が強くイメージされる単語であるため、矢印をイメージとして持つto不定詞が抜群のコンビネーション
If you are to pass the test. You’ll have to study much harder.
あなたがpass the testに向かおうとするなら、というニュアンス、つまりこの人youの意図をあらわしている
You are all to apologize right now. 君たちはみんな今すぐ謝罪しなければならない。
相手に対して「君はこの方向に進むのだ」とすれば命令になる
The US president is to meet with the Russian president next week.
「これから~することになる」と矢印で予定を表している
A company that started in a garage was to become the world's largest retailer.
ガレージで始まった会社は世界最大の小売業者となるのであった
A companyについて「結局~ことになるのだった」とその成り行きや行く末を矢印で示す
GRAMMAR IN ACTION: to不定詞を気軽に説明語句として使う
: 私たちの目標は英文法をはるかに理解しやすくすることです/ 目標 aim / 英文法 English grammar
Our aim is to make English grammar much easier to understand.
aim(目標)が主語。to不定詞で説明が加えられている。easy to understandは「理解しやすい」。ここではeasierと比較級が使われ、さらにmuchで強調されている。
Onishi: So could you give us some alternatives for "aim" here?
Rosa: Sure. You could say, "Our purpose is to make English grammar much easier".
Chris: Or you could say, "our goal", "our target", or a little bit more difficult, "our objective".
REPEAT: Our aim is to make English grammar much easier to understand.
荷物をまとめて午前6時に出発する準備を整えなさい/ 荷造りを終えた packed / 出発する leave
You are all to be packed and get ready to leave at 6 a.m.
be toが命令の意味で使われている。この形は、通常の命令文、あるいはYou must/have toよりもマイルドに響く。話し手が個人的に命令しているのではなく、「そうしたことになっていますよ」ということを伝える形なので。
Onishi: What exactly does this "packed" mean?
Rosa: Well, it definitely doesn't mean that you're inside a suitcase.
Chris: Yeah, preferably, it means that you finished putting all you need ― your clothe etc. ― inside the suitcase. So you've finished packing your suitcase.
packedという形容詞は、packingが終わったという意味
REPEAT: You are all to be packed and get ready to leave at 6 a.m.
be to、意図、命令、予定、運命といろいろ。to不定詞の持つ矢印(進んでいく/向かっていく)というニュアンス
Chris: Well, once again we'd just like to stress the importance of catching native speaker's nuances. That will make your English far more natural, right?
Rosa: Exactly. That will definitely make your English "jitsuni ii".
Chris: Exactly.
Lesson 124 to不定詞その4 名詞の説明 /OPENING
Rosa: Hey, everyone. Rosa Akino here. It's another lovely Thursday. Isn't that right, Chris?
Chris: Is it Thursday today? / Rosa: Yeah, it is.
Chris: All right. Hi, everyone. I'm Chris Mcvay. Well, let's have a lovely Thursday together.
DIALOGUE
Ryo: We're going to a picnic next Monday, right? I can't wait.
Yumi: Yeah. I'm really looking forward to it.
Ryo: It doesn't sound like it. What's wrong?
Yumi: To tell you the truth, I might not be able to go because I have a problem with my car.
Ryo: I see. So do you need someone to give you a ride?
Yumi: Um, that's right.
Ryo: Well, don't worry. Let's go together. I'll pick you up around 11:30, okay?
Yumi: Are you sure? I don't want to trouble you.
Ryo: No problem at all. What are friends for?
INTRODUCTION
Do you need someone to give you a ride?
Onishi: So how about you, Chris?
Chris: Yeah, if you just say, "Do you need someone?” there's like a big gap there, right? So we need to fill the gap, and that's where the "to infinitive expression" comes in.
WORDS AND PHRASESと解説
We're going to a picnic next Monday, right? go to a picnic ピクニックに行く[出掛ける]
この文ではbe + 動詞ing形で予定を表している。
It doesn't sound like it. 「そんなふうには聞こえないよ」
itが二つ出てくる。主語のitは相手の発言の仕方。2番目のitは、I'm really looking forward to it.。つまり「あなたの言い方は本当に楽しみにしているようには聞こえない」という意味を作っている
to tell you the truth 実は、実を言うと
have a problem with ~に問題がある
give someone a ride〈米〉を乗せてあげる- pick someone up at ~~時に車で(人)を迎えに行く-
I don't want to trouble you.「あなたに迷惑をかけたくないわ」
troubleが動詞として使われていることに注意
trouble 【他動】(人)に面倒[迷惑・厄介]をかける、(人)に骨を折らせる、(人)を煩わせる
What are friends for? 友達なら当然だろう? 「友達って何のためにいるんだい?」が直訳
REAL GRAMMAR FOR COMMUNICATION
Do you need someone to give you a ride?
「 to 不定詞は名詞の後ろ、「名詞を説明」する位置。... need someone(誰かが必要だ)と言い切ってから、someone の説明
I have many teachers to support me. / many teachersがsupportする = 主語の意味関係
My neighbor brought me her two cats to look after. /two catsとlook afterが目的語の関係
look afterの後ろ目的語の位置が空所。この位置を空所によって、her two catsがlook afterの目的語であることが示されている。 空所を使った修飾は、関係代名詞節を始め、大変ポピュラーな修飾の形
I have nothing to write. /writeの目的語がない、nothingはwriteの目的語の意味関係(書くことがない)
I have nothing to write with.とるすと
Onishi: So Rosa, what does it mean if I say, "I have nothing to write with"?
Rosa: That means you don't have a pen or pencil.
道具のwith「~を使って」の目的語がないので、「書く道具」ペン、鉛筆がないという意味になる
Everyone has the right to be happy.
GRAMMAR IN ACTION: 名詞をto不定詞で説明。名詞を先にしto不定詞による説明は後ろに置
僕にスペイン語を教えてくれる人を探しています /: 探す look for
I'm looking for someone to teach me Spanish.
someoneをto不定詞で説明。someoneはteachと主語の関係にある。teach me Spanishが授与型であることも意識しておく。
I'm trying to find/I'm searching for someoneとしても可。
searchとするとより一生懸命探している感じがする。
REPEAT: I'm looking for someone to teach me Spanish.
親には子どもを養う義務があります /義務 duty / 養う support
Parents have a duty to support their children.
a duty (義務)を to 不定詞で説明。 support は「支える」。つまり「支える/養う」「義務」があるということ。
名詞dutyがto以下の主語でも目的語でもない、単に説明する意味関係となっている。
have a dutyとaがついているのは、両親にはさまざまな義務があり、そのうちの一つ
Rosa: Hey guys, sorry. I have to go. I have two cats to take care of.
Onishi: Oh really? Actually, I have no friends to count on.
Chris: I know that.