AM2時 電話が来ました。
 母の入所する施設からです。
 
6年前に住み慣れたH舘から、S川の次男の私のいる田舎にきて、 フレイルの進行、独居困難のため当時新しくできた。レジデントハウス J啓に転居。健康管理は自分がしてきました。
 
軽いDM、高血圧、そして年齢相当の認知とフレイル。
入所当所は時間を見つけて、私が朝リハビリ運動に付き合ってましたが、2日離れると 活動性が低下していき、時がたつととに、認知機能低下も進み、
同時に食事量も↓。 普通老人ホームでは継続困難な週2回の水分点滴をここ1年継続してもらって来ました。本当にありがたい事です。。
正直1年前から厳しいと思っていましたが、施設には私が勤めている病院の元師長さん、なじみの看護師、そして何よりも介護福祉さんたが気配りをしてもらいました。
自分病院への入院も考えましたが、今の住処で最後までを願っておりました。幸い・痛い苦しいはなかったので、自然と枯れる経過でした。 そして AM2時に苦しまない形で穏やかに生命反応が消えていきました。
 
自分が最終診察をしました。
穏やかでした。
がんで苦しむわけでもなく、力尽きて91歳の天寿を全うしたと思います。
 
妻と交代で線香の火が消えないように、何十年振りかの一緒の時間を過ごしています。
妻とは交代でフリーの時間を作りながら。
 
 自分のフリーな時間は、当然ですが、ランニング。
朝セレモニーホールから3㎞走って自宅へ。 忌引きなどの手続きをして、 もろもろの用事を済ませて、
18時からは少し自分の時間もらってこの記事書いてます。完成は朝になりました。 結局走って、心も身体もすっきりしました。
 
明日の昼まではそこそこ時間があり明朝も少し走ろうと思います。
その後3日間位はさすがに走る時間は厳しいかな???
 
 

At 2 AM, I received a phone call. It was from the facility where my mother resides.

Six years ago, she moved from her familiar home in H to the countryside where I, the second son of S River, live. Due to the progression of frailty and difficulty living alone, she moved to the newly established Resident House J. I have been managing her health myself.

She has mild diabetes, high blood pressure, and age-related cognitive and physical frailty. I used to accompany her for morning rehabilitation exercises when I could find the time, but if I was away for two days, her activity level would decrease. Over time, her cognitive function declined, and her food intake decreased. For the past year, she has been receiving difficult-to-maintain biweekly hydration therapy at the facility. I am truly grateful for this. To be honest, I had been feeling the severity of her condition since a year ago, but the facility's former head nurse from the hospital where I work, familiar nurses, and above all, the caregivers, took great care of her. I had considered admitting her to my hospital, but I had hoped she could spend her final days in her current residence. Fortunately, she did not suffer and passed away peacefully at 2 AM.

I conducted her final examination. It was peaceful. I believe she did not suffer from cancer, but rather, her strength waned, and she peacefully lived out her 91 years.

I am spending time with my wife, taking turns to ensure the incense does not go out, for the first time in decades.

My free time is, of course, for running. I run 3 km from the ceremony hall to my home in the morning. I handle mourning procedures and various tasks, and from 6 PM, I take a little time for myself to write this article. I finished it in the morning. In the end, running made me feel refreshed both mentally and physically.

I have some time until tomorrow afternoon, so I plan to run a little in the morning. After that, I might find it challenging to run for about three days.