D flip flop multivibrator

<طريقة التعلم الاستكشافي للمشكلة>

سؤال استفسار

"دائرة تجمع بين 3 ترانزستورات و 5 مصابيح LED وساعة تشغيل وإيقاف ومفتاح بيانات، وعندما تسقط الساعة، تلتقط البيانات ON-OFF وتقوم بتشغيل LED واحد وإيقاف تشغيل LED الآخر. كيف يمكنني صنعها هو - هي؟ "

موضوعات "آلية الإخراج الخارجي للبيانات المدخلة باستخدام الهزاز المتعدد ثنائي الأبعاد"

<شروط تحميل البيانات>

الغرض:

1. إعداد دائرة تستخدم عملية التبديل لترانزستور NPN لالتقاط مدخلات الساعة.

2. إعداد دائرة تستخدم عملية التبديل لترانزستور NPN لالتقاط البيانات المدخلة.

3. فهم شروط الدائرة التي تلتقط حالة البيانات عند الحافة الساقطة للساعة.

خلفية معرفية):

1. في هذه الدائرة، عندما يتم تشغيل Tr1، يصبح الجهد الأساسي لـ Tr2 L وينطفئ Tr2.

2. عندما يتم تشغيل Tr3 في هذه الدائرة، يستقبل الجهد الأساسي لـ Tr2 الجهد المقسم لـ R6، ويكون Tr2 جاهزًا للتشغيل.

(جعل المسألة ملموسة)

1. تحقق مما يحدث لحالة التشغيل/الإيقاف لمفتاحي Tr1 وTr2 عند تغيير الإدخال D إلى LLLLLHHHHHLL وتغيير الإدخال P إلى LHLHLHLH.

2. تحقق من العملية باستخدام مصابيح LED لـ D1 وD2.

 

(فرضية)

الشروط: عندما يتحول D إلى L ويتغير P إلى HLHL، يضيء مؤشر LED2.

الحالة: عندما يكون D هو H، عندما يتغير P إلى HLHL، يضيء مؤشر LED1.

(أكده بالتجربة)

طريقة التحضير

مقياس رقمي متعدد، 3 ترانزستورات NPN (2SC1815)، مقاومات R1، R2، R8 (1kΩ)، R3، R4 (51kΩ)، R5، R6 (200kΩ)، R7 (120kΩ)، D1، D2 LED (أحمر)، LED1، LED2 (أزرق)، LED3 (أخضر)، ساعة توقيت، لوحة تجارب، سلك توصيل، بطاريتان AA، علبة البطارية

طريقة

1. عندما يكون الإدخال D هو L ويتم تغيير الإدخال P إلى LHLHLH، تحقق مما إذا كان LED2 يضيء أخيرًا كمخرج.

2. عندما يكون الإدخال D هو H، قم بتغيير الإدخال P إلى LHLHLHL، وتأكد من إضاءة LED1 أخيرًا للتأكد من أن البيانات هي H.

3. عندما يكون دخل D هو L، تحقق من حالة VBE1 وVCE1 وVBE2 وVCE2 لـ Tr1 وTr2.

4. عندما يكون دخل D هو H، تحقق من حالة VBE1 وVCE1 وVBE2 وVCE2 لـ Tr1 وTr2.

5. عندما يكون دخل D هو L، تحقق من حالة VBE3 وVCE3 لـ Tr3.

6. عندما يكون دخل D هو H، تحقق من حالة VBE3 وVCE3 لـ Tr3.

7. افهم كيفية عمل الهزاز المتعدد ثنائي الأبعاد.

 

نتيجة

تظهر الدائرة عند استخدام 5 مصابيح LED في الشكل.

        

 

عندما تم توصيل D وP بـ 3.0V (1) و0V (0)، كانت حالات التشغيل والإيقاف للخرج LED1 وLED2 وLED3 كما يلي.

عندما يكون دخل D هو L وH، يكون جهد VBE1 وVBE2 لـ Tr1 وTr2 عند إضاءة LED1 أو LED2 حوالي 0.56 فولت عند التشغيل و0.32 فولت عند إيقاف التشغيل. ولذلك، فإن VCE1 وVCE2 لـ Tr1 وTr2 كانت 0.32 فولت عند التشغيل، و0.56 فولت عند إيقاف التشغيل.

بالإضافة إلى ذلك، Tr3، الذي يتصل مباشرة بـ LED3، عندما يكون D 0 أو 1، VBE3 هو 0.57 فولت عند التشغيل، 0.01 فولت عند إيقاف التشغيل، VCE3 هو 0.01 فولت عند التشغيل، و1.12 فولت عند إيقاف التشغيل. كانت هناك.

عندما يكون D عائمًا، لا 1 ولا 0، وعندما يكون P 0 وLED3 في وضع إيقاف التشغيل، يكون VBE3 0.01V وVCE3 0.86V؛ عندما تكون P 1 و LED3 قيد التشغيل، يكون VBE3 0.62 فولت، و VCE3 يكون 0.35 فولت. ​

مفهوم دائرة الهزاز المتعدد Dfripfrop

بداية

         

مدخلات D وP هي 1. افترض أنه يتم إمداد الجهد الأساسي من R4، ويتدفق IC1 إلى LED1، ويضيء. عندما يتم ضبط دخل P على 0، يتم توفير الجهد الأساسي لـ Tr2 ويتم تشغيل Tr2.

      

حتى لو بقي دخل D 1 وP أصبح 1، فإن الوضع لا يتغير. حتى لو أصبح دخل D 0 وP أصبح 0، فإن الوضع لا يتغير بسبب D1.

    

هنا، قم بتغيير الإدخال D إلى 0. لنفترض أن P يصبح 1. الدائرة متصلة من خلال D1 ويضيء LED1. حتى لو بقي D دون تغيير وتم ضبط P على 0، فإن الوضع لا يتغير.

     

حتى لو تم ترك D كما هو وتم ضبط P على 1، فإن الوضع لا يتغير. عندما تكون D 1 وP 0، يتم تشغيل Tr2.

لا يتغير الوضع حتى لو بقي D 1 وتم ضبط P على 1.

 

فيما يلي مثال على تنفيذ الإدخال D والإدخال P يدويًا.

يكون الإخراج عندما يكون الإدخال D 1 هو L1 بشكل أساسي، والإخراج عندما يكون الإدخال D 0 هو L2 بشكل أساسي.

ومع ذلك، سواء كان إدخال P هو إدخال في حالة 0 أو حالة 1، يبدو أنه كان هناك بالفعل حالة C3 وC4، وحالة C1 وC2، مما تسبب في عدم الاستقرار.

انظر الوضع الفعلي.

عندما يتغير D من L إلى H

(1)D:0,P:0: L1:0 L2:1      (2)D:1,P:0: L1:0 L2:1

  

(3)D:1, P:1,  L1:1, L2:0                           (4)D:1, P:0 L1:1, L2:0

 

  

 

 

(5)D:1, P:1,  L1:1, L2:0                                     (6) D:1, P:0 L1:1, L2:0

 

             

يمكن ملاحظة أنه في البداية كان L2:1 عند D:0، لكنه تغير إلى D:1 وتغير إلى L1:1 عند (3)، وبعد ذلك تم الحفاظ عليه.

 

عندما يتغير D من H إلى L

(1)D:1, P:0 L1:1, L2:0                            (2)D:0,P:1: L1:1 L2:0

    

 

 

(3)D:0,P:1: L1:0 L2:1                                   (4)D:0, P:0 L1:1, L2:0  

        

 

(5)D:0,P:1: L1:1 L2:0                              (6)D:0, P:0 L1:1, L2:0  

 

             

 

(7)D:0,P:1: L1:0 L2:1                              (8)D:0, P:0 L1:0, L2:1  

 

          

 

(9)D:0,P:1: L1:0 L2:1                              (10)D:0, P:0 L1:0, L2:1  

           

في البداية، في (3) يتغير إلى L2:1، ولكن في (4) و(5) يصبح L2:0، ولكن من (6) يتغير إلى L2:1 ويتم تأكيد الإضاءة.

 

خاتمة

1. في الهزاز المتعدد ذو الوجه بالتخبط D، من الضروري مراعاة العلاقة بين حجم المقاومة.

2. أما بالنسبة للمكثفات، فمن الضروري أن نفحص بعناية مقدار السعة المناسبة لدرجة تغير وقت الإدخال.

3. عندما يتغير الإدخال D إلى 0، يستغرق الأمر وقتًا حتى يستقر الإخراج.

4. تستخدم هذه الدائرة التغييرات في الساعة P لالتقاط حالة الإدخال D.

5. من الأفضل إجراء التغييرات في الإدخال D بشكل أبطأ من التغييرات في الإدخال P.

 

مراجعة التعلم

○ النتائج والابتكارات

تم ضبطه بحيث تظل العلاقة R1، R2، R8 < R3، R4 < R7 <R5، R6 ثابتة.

تم استخدام الصمام الثنائي الباعث للضوء بدلاً من الصمام الثنائي بحيث يمكن ملاحظة التدفق الأمامي للصمام الثنائي بصريًا.

○ الفشل

لقد توقعنا أنه عندما يتغير إدخال P من 1 إلى 0، فإنه سيتوافق مع تغيير في D، لكن الوضع قد يتغير اعتمادًا على ما إذا كان D قد تغير عندما يكون P هو 0 أو 1. كان هناك.

كان هناك أيضًا موقف حيث زاد الجهد الأساسي لـ L3 عندما تم سحب D ولم يكن D 1.

عندما تكون D 0، يمكن أن يتغير الناتج مع تغير P.

من الأسهل تسجيل قياسات الجهد عند تشغيل وإيقاف مصابيح LED بشكل منفصل.

○اقتراح التحسين

يتم إجراء تغييرات المدخلات يدويًا، ويتم أخذ تكوين الدائرة في الاعتبار عند مقارنتها بالتغييرات الفعلية.

○ ما فهمته

لقد فهمت أن الهزاز المتعدد D-flip عبارة عن آلية تحدد حالة الإدخال D من حالة الإخراج.

○ المهمة التالية

أنواع أخرى من الهزازات المتعددة، تعمل بالتوازي مع المكثف والمقاوم

 

*****<طريقة تعلم الاستعلام عن المهام>***************************************

المواضيع [التكنولوجيا]

الموضوع <التحقيق والتخطيط> الغرض وجهة النظر: هدف التجربة/[التفكير]

الخلفية <المعرفة> المنظور: مسائل التعلم المسبق، والكتب المدرسية المرجعية، والمهام الملموسة، والفرضيات [المعرفة]

طريقة الإعداد <التحقيق والتخطيط> وجهات النظر: المخطط المفاهيمي، متغيرات القياس، خطة الاستفسار [التكنولوجيا]

النتائج/المناقشة <المعالجة والتقييم> وجهة النظر: النتائج ورسومها البيانية/صلاحية الفرضية/الاستنتاج/المناقشة [التكنولوجيا]

التفكير في التعلم (وجهات النظر: الإنجازات والجهود، أسباب الفشل، خطط التحسين، ما تم فهمه، المهام التالية) [الموقف]

تقرير [التكنولوجيا]

****************************************************************

 

D flip flop multivibrator

<Problem exploratory learning method>

inquiry question

"A circuit that combines 3 transistors, 5 LEDs, and an ON-OFF clock and data switch, and when the clock falls, it catches the data ON-OFF and turns on one LED and turns off the other LED. How can I make it? ”

Topics “Mechanism of external output of input data using D flip-flop multivibrator”

<Data loading conditions>

the purpose: 

1. Setting up a circuit that uses the switching action of an NPN transistor to catch clock input.

2. Setting up a circuit that uses the switching action of an NPN transistor to catch data input.

3. Understand the conditions for a circuit that catches the data status at the falling edge of the clock.

Background (knowledge):

1. In this circuit, when Tr1 turns on, the base voltage of Tr2 becomes L and Tr2 turns off.

2. When Tr3 turns on in this circuit, the base voltage of Tr2 receives the divided voltage of R6, and Tr2 is ready to turn on.

(Making the issue concrete)

1. Check what happens to the ON/OFF status of the Tr1 and Tr2 switches when the D input is changed to LLLLLHHHHHLL and the P input is changed to LHLHLHLH.

2. Check the operation using LEDs for D1 and D2.

 

(hypothesis)

Conditions: When D is L and P is changing to HLHL, LED2 lights up.

Condition: When D is H, when P changes to HLHL, LED1 lights up.

(confirmed by experiment)

Preparation/method

Digital multimeter, 3 NPN transistors (2SC1815), Resistors R1, R2, R8 (1kΩ), R3, R4 (51kΩ), R5, R6 (200kΩ), R7 (120kΩ), D1, D2 LED (red), LED1, LED2 (blue), LED3 (green), stopwatch, breadboard, jumper wire, 2 AA batteries, battery case

Method

1. When the D input is L and the P input is changed to LHLHLH, check whether LED2 finally lights up as an output.

2. When the D input is H, change the P input to LHLHLHL, and confirm that LED1 finally lights up to confirm that the data is H.

3. When the D input is L, check how VBE1, VCE1 and VBE2, VCE2 of Tr1 and Tr2 are.

4. When the D input is H, check how VBE1, VCE1 and VBE2, VCE2 of Tr1 and Tr2 are.

5. When the D input is L, check how VBE3 and VCE3 of Tr3 are.

6. When the D input is H, check how VBE3 and VCE3 of Tr3 are.

7. Understand how a D flip-flop multivibrator works.

 

result

The circuit when using 5 LEDs is shown in the figure.

        

 

When D and P were connected to 3.0V (1) and 0V (0), the ON and OFF states of output LED1, LED2, and LED3 were as follows.

Both when the D input is L and H, the voltage of VBE1 and VBE2 of Tr1 and Tr2 when LED1 or LED2 is lit is about 0.56V when ON and 0.32V when OFF. Therefore, VCE1 and VCE2 of Tr1 and Tr2 were 0.32V when ON, and 0.56V when OFF.

In addition, Tr3, which is directly connected to LED3, when D is 0 or 1, VBE3 is 0.57V when ON, 0.01V when OFF, VCE3 is 0.01V when ON, and 1.12V when OFF. there were.

When D is floating, neither 1 nor 0, when P is 0 and LED3 is OFF, VBE3 is 0.01V and VCE3 is 0.86V; when P is 1 and LED3 is ON, VBE3 is 0.62V, and VCE3 is It was 0.35V. ​

Dfripfrop Multivibrator circuit concept

beginning

         

D and P inputs are 1. Assume that base voltage is supplied from R4, IC1 flows to LED1, and it lights up. When the P input is set to 0, the base voltage of Tr2 is supplied and Tr2 is turned on.

      

Even if the D input remains 1 and P becomes 1, the situation does not change. Even if the D input becomes 0 and P becomes 0, the situation does not change because of D1.

    

Here, change the D input to 0. Suppose that P becomes 1. The circuit is connected through D1 and LED1 lights up. Even if D remains unchanged and P is set to 0, the situation does not change.

     

Even if D is left as is and P is set to 1, the situation does not change. When D is 1 and P is 0, Tr2 is turned on.

The situation does not change even if D remains 1 and P is set to 1.

 

The following is an example of actually performing D input and P input manually.

The output when the D input is 1 is basically L1, and the output when the D input is 0 is basically L2.

However, whether the input of P is input in a 0 situation or a 1 situation, it seems that there was actually a situation of C3 and C4, and a situation of C1 and C2, which caused instability.

See the actual situation.

When D changes from L to H

(1)D:0,P:0: L1:0 L2:1      (2)D:1,P:0: L1:0 L2:1

  

(3)D:1, P:1,  L1:1, L2:0                           (4)D:1, P:0 L1:1, L2:0

 

  

 

 

(5)D:1, P:1,  L1:1, L2:0                                     (6) D:1, P:0 L1:1, L2:0

 

             

It can be seen that initially it was L2:1 at D:0, but it changed to D:1 and changed to L1:1 at (3), and then it was maintained.

 

When D changes from H to L

 (1)D:1, P:0 L1:1, L2:0                            (2)D:0,P:1: L1:1 L2:0

    

 

 

(3)D:0,P:1: L1:0 L2:1                                   (4)D:0, P:0 L1:1, L2:0  

        

 

(5)D:0,P:1: L1:1 L2:0                              (6)D:0, P:0 L1:1, L2:0  

 

             

 

(7)D:0,P:1: L1:0 L2:1                              (8)D:0, P:0 L1:0, L2:1  

 

          

 

(9)D:0,P:1: L1:0 L2:1                              (10)D:0, P:0 L1:0, L2:1  

           

At first, in (3) it changes to L2:1, but in (4) and (5) it becomes L2:0, but from (6) it changes to L2:1 and lighting is confirmed.

 

conclusion

1. In the D flip-flop multivibrator, it is necessary to consider the magnitude relationship of the resistance.

2. As for capacitors, it is necessary to carefully examine how much capacitance is appropriate for the degree of input time change.

3.When the D input changes to 0, it takes time for the output to stabilize.

4. This circuit uses changes in clock P to capture the status of D input.

5. It is better to make changes in the D input slower than changes in the P input.

 

Review of learning

○Results and innovations

It was set so that the relationship R1, R2, R8 < R3, R4 < R7<R5, R6 holds.

A light emitting diode was used instead of a diode so that the forward flow of the diode could be visually observed.

○Failure

We expected that when the P input changed from 1 to 0, it would correspond to a change in D, but the situation may change depending on whether D is changed when P is 0 or 1. there were.

There was also a situation where the base voltage of L3 increased when D was pulled out and D was not 1.

When D was 0, the output could change as P changed.  

It is easier to record voltage measurements when the LEDs are turned on and off separately.

○Improvement proposal

Input changes are done manually, and the circuit configuration is considered while comparing it with the actual changes.

○What I understood

I understood that the D-flip multivibrator is a mechanism that determines the status of the D input from the status of the output.

○Next task

Other types of multivibrator, parallel action of capacitor and resistor

 

*****<Task inquiry learning method>************************************* 

Topics [Technology]

Theme <Investigation and Planning> Purpose Viewpoint: Aim of the experiment/[Thinking]

Background <Knowledge> Perspective: Prior learning matters, reference textbooks, concrete assignments, hypotheses [Knowledge]

Preparation/Method <Investigation and Planning> Viewpoints: Conceptual Diagram, Measurement Variables, Inquiry Plan [Technology]

Results/Discussion <Processing and Evaluation> Viewpoint: Results and their graphing/Validity of hypothesis/Conclusion/Discussion [Technology]

Reflection on learning (perspectives: achievements and efforts, causes of failure, improvement plans, what was understood, next tasks) [Attitude]

Report [Technology]

************************************************** *******************

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dフリップフロップマルチバイブレーター

                     

<課題探究的学習手法>

探究の問い

『トランジスタ3個, LED5個, ON-OFFのクロックとデータスイッチを組み合わせて, クロックが立ち下がったとき, データのON-OFFをキャッチして一方のLEDが点灯し, 他方のLEDが消灯する回路を作るにはどうすればよいだろうか?』

トピックス『Dフリップフロップマルチバイブレータを用いた入力データの外部出力の仕組み』

<データ読み込みの条件>

目的: 

1. NPN型トランジスタのスイッチング作用を利用してクロック入力をキャッチする回路の設定。

2. NPN型トランジスタのスイッチング作用を利用してデータ入力をキャッチする回路の設定。

3. クロックの立ち下がりで, データの状況をキャッチする回路の条件を理解する。

 

背景(知識):

 1. この回路でTr1ONになるとTr2のベース電圧はLとなり, Tr2はOFFとなる。

 2. この回路でTr3ONになるとTr2のベース電圧はR6の分圧を受け, Tr2がONとなる準備ができる。

(課題の具体化)

 1. D入力をLLLLLHHHHHLLと変化させているとき, P入力をLHLHLHLHと変化させるとTr1, Tr2のスイッチのON-OFFがどうなるかを確認する。

2. D1, D2にLEDを使って動作を確認する。

 

(仮説)

条件: DがLのとき, PがHLHLと変化しているとき, LED2の点灯が起きる。

条件:DがHのとき, PがHLHLと変化するとき, LED1の点灯が起きる。

(実験での確認)

準備・方法

デジタルマルチメータ, NPN型トランジスタ(2SC1815)3個,  抵抗R1,R2,R8(1kΩ), R3,R4(51kΩ), R5, R6(200kΩ), R7(120kΩ), D1, D2 LED(赤), LED1, LED2(青), LED3(緑), ストップウォッチ,ブレッドボード, ジャンパー線, 単3乾電池2本, 乾電池ケース

方法

1. D入力がLのとき, P入力をLHLHLHと変化させると, LED2が出力として最終的に点灯するかを確認する。

2. D入力がHのとき, P入力をLHLHLHLと変化させると, 最終的にLED1が点灯して, データがHであることが確認できることを確かめる。

3. D入力がLのとき, Tr1, Tr2のVBE1, VCE1及び, VBE2, VCE2がどのようになっているか確かめる。

4. D入力がHのとき, Tr1, Tr2のVBE1, VCE1及び, VBE2, VCE2がどのようになっているか確かめる。

5. D入力がLのとき, Tr3のVBE3, VCE3がどのようになっているか確かめる。

6. D入力がHのとき, Tr3のVBE3, VCE3がどのようになっているか確かめる。

7. Dフリップフロップマルチバイブレータの動作の仕組みを理解する。

 

結果

5LEDを利用したときの回路は図のようである。 

        

 

 

DとPを3.0V(1)と0V(0)につないだときの, 出力LED1, LED2, LED3のON, OFF状態は次のとおりであった。

D入力がLのときも, Hのときも, LED1あるいはLED2が点灯しているときのTr1とTr2のVBE1, VBE2の電圧はONのとき0.56V, OFFのとき0.32V程度でした。したがって, Tr1とTr2のVCE1, VCE2はON のとき, 0.32V, OFFのとき0.56Vでした。

また, LED3に直結しているTr3は, Dが0か1のとき, VBE3はONのとき0.57V, OFFのとき, 0.01V, VCE3はONのとき0.01V, OFF のとき, 1.12V程度であった。

Dが1でも0でもなく浮いているときは, Pが0でLED3がOFFときは, VBE3は 0.01V, VCE3 は0.86V, Pが1 でLED3がONのとき, VBE3は0.62V, VCE3は0.35Vであった。  

    

Dfripfrop Multivibrator の回路の考え方

初め

         

D, P入力は1とする。R4からベース電圧が供給され, LED1にIC1が流れ, 点灯しているとする。P入力を0するとTr2のベース電圧が供給され, Tr2がONとなる。

 

      

D入力は1のまま, Pが1となっても, 状況は変わらない。D入力が0となり, Pが0となってもD1のために, 状況は変わらない。

 

    

ここで, D 入力を0に変える。Pは1となったとする。D1を通じて回路がつながり, LED1が点灯する。Dはそのままで, Pを0にしても状況は変わらない。

 

     

Dをそのままに, Pを1にしても状況は変わらない。Dを1とし, Pを0とすると, Tr2がONとなる。

 

Dを1のまま, Pを1にしても状況は変わらない。

 

実際にD入力, P入力を手作業で行った場合を次に示す。

D入力が1の場合の出力は, 基本的にはL1で, D入力が0の場合の出力は, 基本的にL2である。

ただし, Pの入力が0の状況での入力なのか, 1の状況での入力なのかで実際にはC3, C4の状況, C1, C2の状況もあって不安定要因があったようだ。

実際の状況を見る。

DがLからHに変わったとき

(1)D:0,P:0: L1:0 L2:1         (2)D:1,P:0: L1:0 L2:1    

  

 

(3)D:1, P:1,  L1:1, L2:0                           (4)D:1, P:0 L1:1, L2:0

 

  

 

 

(5)D:1, P:1,  L1:1, L2:0                                     (6) D:1, P:0 L1:1, L2:0

 

             

 

初めD:0でL2:1であったが, D:1に変わり(3)でL1:1に変わり, その後維持されていることがわかる。


DがHからLに変わったとき  

 (1)D:1, P:0 L1:1, L2:0                            (2)D:0,P:1: L1:1 L2:0

    

 

 

(3)D:0,P:1: L1:0 L2:1                                   (4)D:0, P:0 L1:1, L2:0  

        

 

(5)D:0,P:1: L1:1 L2:0                              (6)D:0, P:0 L1:1, L2:0  

 

             

 

(7)D:0,P:1: L1:0 L2:1                              (8)D:0, P:0 L1:0, L2:1  

 

          

 

(9)D:0,P:1: L1:0 L2:1                              (10)D:0, P:0 L1:0, L2:1  

           

  

(3)で初めL2:1に変わるが, (4),(5)でL2:0となるが, (6)からL2:1となり点灯が確定していることがわかる。

 

 

 

 

結論

1. Dフリップフロップマルチバイブレータでは, 抵抗の大小関係を考慮する必要がある。

2. コンデンサーについても, どの程度の入力時間変化にどの程度の容量が適切か吟味する必要がある。

3.D入力が0に変わったときは, 出力が安定するまでに時間を要している。

4. D入力の状況を捉えるために, クロックPの変化を利用している回路である。

5. D入力の変化をP入力の変化に比べて遅くすると良い。

 

学習の振り返り

○成果と工夫

 R1, R2,R8 < R3, R4 < R7<R5, R6 の関係が成り立つように設定した。

 ダイオードの代わりに発光ダイオードを使用して, ダイオードの順方向への流れが目視できるようにした。

○失敗

 P入力が1から0に変わったときに, Dの変化に対応すると予想していたが,Dの変化をPが0のときに行ったか, 1のときに行ったかで, 状況が変わることがあった。

 Dを引き抜いてDが1でない状況でL3のベース電圧が上がる状況もあった。

 Dが0のときには, Pの変化に伴って, 出力が変化することがあった。  

 電圧測定についてはLEDのON, OFFと別に行うと, 記録が取りやすい。

○改善案

 入力変化を手作業とし, 回路の構成を実際の変化と見比べながら考える。

○理解できたこと

 Dフリップマルチバイブレータは, D入力の状況をoutputの状況から判断する仕組みであることが理解できた。

○次の課題

 他のタイプのマルチバイブレータ, コンデンサーと抵抗の並列の働き

 

*****<課題探究的学習手法>**************************************************

トッピクス[技術]

テーマ<探究と計画>目的 観点:実験のねらい・[思考]

背景<知識>観点:先行学習事項・参考教科書・課題の具体化・仮説[知識]

準備・方法<探究と計画>観点:概念図・測定変数・探究計画[技術]

結果・考察<処理と評価>観点:結果とそのグラフ化・仮説の妥当性・結論・考察[技術]

学習の振り返り(観点:成果と工夫、失敗の原因、改善案、理解できたこと、次の課題)[態度]

報告[技術]

**********************************************************************

 

[参考]

Doug Mercer, Antoniu Mictaus "ADALM2000 Activity : BJT Multivibrators" ADI, Jul(2022)

https://www.analog.com/en/analog-dialogue/studentzone/studentzone-july-2022.html