English follows after Japanese text.
 
日本から事業撤退する

外資系企業の 人事部長、

たんぶーです。
 
リアルな体験に基づき、

仕事&人生のヒント、
そして、
自分を新しい世界へ
飛躍させるネタを
シェアしています。

 

先日、

すでに退職した社員と

話す機会がありました。

 

驚くことに、その人が、

人事のことをよく言って

くれたのです。

 

会社にくると、

コミュニケーションが難しい

人たちがいるけど、人事の

人とは普通にコミュニケーションが

取れるので、人事に来ると、

ほっとしてました

 

私がその瞬間に思ったこと。。。

 

え~、だったら、

早く言ってよね(≧▽≦)

 

 

コミュニケーションが難しいとき、

ありました。

 

人事に向かった攻撃、

浴びました。

 

理不尽だと感じたこと、

ありました。

 

人間、

誰だって完璧ではないので、

少々のことは、やらかします。

 

相手が望むこたえを、

出せないときも、あります。

 

ことの度合いと、

責められ方のバランスが

とれていれば、自分たちも

受け止められるけど、

そのバランスが崩れた場合、

私たちにも、それなりの

感情がわくわけです。

 

もてる知恵とスキルを動員して、

コミュニケーションのプロにも

相談して、対応の仕方を

工夫しても、

だめなときはだめでした。

 

そういうときに、冒頭の、

 

会社にくると、

コミュニケーションが難しい

人たちがいるけど、人事の

人とは普通にコミュニケーションが

取れるので、人事に来ると、

ほっとしてました

 

ということばを聞いていたら、

どんなにか、私たちは

救われただろうか、

と想像するわけです。

 

だから、


え~、だったら、

早く言ってよね(≧▽≦)

 

という、

少々ケチな反応が、

最初に、私の中で

起こったのです。

 

でもやっぱり、

そういってもらえたのは

嬉しかったです。

 

なぜならば、

 

まともでありたいと思って、

まともな仕事をし、

継続改善を続けたから。


部下にも、そうあるよう促し、

みんな、実行してくれてたから。

 

自分たちがやってきたことは、

正しかったと、確認できたから。

 

自分たちの基準で、

まともにやって、向上もしている

自信はあっても、お客様からの

直接のことばがあると、

自信が確信に変わります。

 

その件を、あとで部下に伝え、

そして、

「周りの人に、ポジティブなフィードバックを、

どんどんしよう」と言いました。

 

問題点を指摘するのは簡単。

でも、よいと感じたことを、

素直によいと口に出すのって、

難しかったりしますね。

 

その抵抗感や気恥ずかしさを、

そっと、横に置き、

いいな、と感じたことを、

さらっと言ってみる。

 

人生、変わります。

 

冒頭の元社員は、

時間差はあったけど、

それを私に言ってくれました。

ありがたいです。

 

元同僚さん、

あなたの「いいね!」を

私にくれて、ありがとう!

 

次回は、最近の、私の

ポジティブフィードバックの

実例を紹介します。

 

Hi!
I'm Tamboo.

I'm the head of Human Resources at the Japanese subsidiary of a global manufacturer, which has announced withdrawal from the Japanese market.  

 

I'm sharing stories and lessons learned from my job that may help you in your career and life, as well as that are helping me jump to a new world.


I had a chance to speak with an employee the other day who had left the company already.

 

To my surprise, he gave me positive feedback about Human Resources department.

 

He said:

There were people difficult to communicate with at work.  But I was relieved when I worked with HR because people at HR were easy to communicate with, and I was able to conduct reasonable conversations in a reasonable tone with them. 

 

Then I had this immediate reaction in my mind:

 

You should have told us that much earlier (≧▽≦)  

 

Why?

 

In the past in our dealing with people inside the company, there were times when communication was difficult.

 

There were times when we were subject to attack or blame towards us.

 

There were times when we found it unfair.

 

Why did it happen?

 

Human beings are not perfect. So sometimes we did something awkward that would not please customers.

 

Likewise, we were not always able to give an answer that the customers would want to hear.

 

When the significance of the matter and degree of the blame matched, we were OK.  But when the balance was wrong (at least in our perception), we had emotions.

 

When there were excessive blames, we pulled all our knowledge and skills together, consulted with communication experts and tried to cope with the situations.  Yet, when our attempts did not work, they didn’t work.

 

While we were struggling,
if we had received this excellent feedback:

 

There were people difficult to communicate with at work.  But I was relieved when I worked with HR because people at HR were easy to communicate with, and I was able to conduct reasonable conversations in a reasonable tone with them. 

 

we would have felt much better.

 

That’s why this a bit sarcastic response occurred to me in my mind:

 

 “You should have told us much earlier (≧▽≦)”.

 

Having said that, we were glad that we received the feedback because:

 

- I wanted to be solid as a professional, and I was doing a solid job and engaging in continuous improvement (at least in our perceptions).

 

- I encourage my team members to do the same, and they did.

 

- We were able to verify that we had done the right thing with the employee's statements.

 

We were confident that we were doing a solid job and improving based on our own standards, and the direct feedback from the customer converted the self-confidence into conviction.

 

After I had the feedback, I shared it with my team members and encouraged them to give more and more positive feedback to the people they worked with.

 

It is easy to point out a problem.  Sometimes, it’s difficult to express what we find positive as it is openly.

 

My suggestion is to put the precious feeling of difficulty aside and say what’s occurred to your mind as it is.  


It could change your life.

 

The employee I chatted with gave me the feedback although there was a time lag.  I’m grateful to him for that.

 

Mr. Former Employee, thank you very much for giving me your “Like!”

 

Next time, I’ll share actual examples of positive feedback that I gave at work.