• 誤訳・誤報とまでは言いかね様が・・・【中央日報】CNN「韓国、超音速戦闘機エリートグループ合流・・・相当な輸出潜在力」 と、その元ネタ


  有り体に言って、私(ZERO)はCNNなるメディアを信用していない。まあ、それを言うならば、「全てのメディアは、プロパガンダである(可能性がある)」と考えてかかるようにしているのだが、そのCNN報道を引用した下掲中央日報記事と、その元となったCNN報道の両方を読むと、「CNNも中央日報も、良い勝負。どっこいどっこい。」と思えてくるぞ。

  • 【中央日報】CNN「韓国、超音速戦闘機エリートグループ合流・・・相当な輸出潜在力」

  • CNN「韓国、超音速戦闘機エリートグループ合流…相当な輸出潜在力」

? 中央日報日本語版2021.04.12 10:0885 ?? ??

 

 9日に韓国航空宇宙産業(KAI)で開催された韓国型戦闘機ボラメ(KF-21)試製機の出庫式。 [写真=青瓦台写真記者団]

韓国が第4.5世代級と評価される戦闘機「KF-21ボラメ(=若鷹)」を公開し、グローバル超音速戦闘機製造エリートグループに合流したと、米CNN放送が9日(現地時間)報道した。

 

 米CNNはこの日、「韓国は自国で開発した超音速戦闘機を公開して軍事航空巨人の独占的クラブに合流し、最高の輸出動力および雇用創出を希望する52億ドル規模プログラムの土台を用意した」と伝えた。

 

 韓国防衛事業庁は9日、KF-21試製1号機の出庫式を開催した。戦闘機の自国開発は世界13番目で、第4世代以上の先端超音速戦闘機は世界8番目。これまで超音速戦闘機を開発した国は米国、ロシア、中国、日本、フランス、スウェーデンと英国・ドイツ・イタリア・スペインの欧州コンソーシアムだけだ(*1)。韓国は2026年から28年までに40機、2032年までに計120機を実戦配備する計画だ。

 

CNNは「KF-21は米国が外国に販売するFー35に比べて価格がはるかに低くなると予想され、相当な輸出潜在力がある」と伝えた。

<注記>
(*1) 実
は、「第4世代以上」ってのが味噌で、それ以前に遡れば、イギリスが単独でBACライトニング超音速戦闘機を開発・製造・配備・輸出している。デルタ翼の途中が欠けたような主翼&尾翼とか、おかげで翼端にあるエルロンとか、片発停止時の横揺れ低減の為に縦に並べた2基のエンジンとか、そのくせ復座型は乗員を横に並べて居るとか、電子機器と燃料の増加追加で出っ張る下腹丸まる背中とか、翼上面に搭載する増槽タンクとか、英国面丸出しだが、超音速戦闘機だ。 

 

  • CNN S.Korea Joine Elite Club of Supersonic Fighter Jet Markets 

  • CNN S.Korea Joine Elite Club of Supersonic Fighter Jet Markets 

 

South Korea rolls out the KF-21, joining elite group of global supersonic fighter jet makers

 

  https://edition.cnn.com/2021/04/09/asia/south-korea-kf-21-fifth-generation-fighter-jet-intl-hnk/index.html

 

By Brad Lendon and Yoonjung Seo, CNN

 

Updated 0710 GMT (1510 HKT) April 9, 2021

A view of South Korea's first prototype of the next-generation fighter, officially dubbed KF-21 Boramae, being revealed at the Korea Aerospace Industries Co. facility in Sacheon, South Korea on Friday.

A view of South Korea's first prototype of the next-generation fighter, officially dubbed KF-21 Boramae, being revealed at the Korea Aerospace Industries Co. facility in Sacheon, South Korea on Friday.

Seoul (CNN)South Korea unveiled its homegrown supersonic jet fighter on Friday, joining an exclusive club of military aviation giants and setting the stage for a $5.2 billion program it hopes will be a top export driver and jobs creator.

 

Once operational, the KF-21 jet is expected to be armed with a range of air-to-air and air-to-surface missiles -- and possibly even air-launched cruise missiles.

 

The twin-engine fighters will come in single- and two-seat versions, depending on the missions to which they are tasked.

 

"A new era of independent defense has begun, and it's a historic milestone in the development of the [South Korean] aviation industry," President Moon Jae-in said at the rollout of the KF-21, nicknamed Boramae, or "young hawk trained for hunting," at the production plant of Korea Aerospace Industries in Sacheon, South Gyeongsang province.

 

Moon said after ground and flight tests are completed, mass production of the KF-21 will begin with a goal of 40 jets deployed by 2028 and 120 by 2032.

 

"When full-scale mass production begins, 100,000 additional jobs will be created and we'll have an added value of 5.9 trillion Korean won ($5.2 billion). The effect will be much greater if they're exported," Moon said.

 

South Korea is expected to produce six KF-21 prototypes for testing and development, the first three to be completed by the end of this year and the next three in the first half of 2022, according to the country's Defense Acquisition Program Administration (DAPA).

 

The KF-21 on the production line in South Korea earlier this year.

The KF-21 on the production line in South Korea earlier this year.

 

Exclusive club

 

While only 65% of the KF-21 is of South Korean origin, its rollout still marks a significant achievement for a country that doesn't have a lengthy history of aircraft production.

 

"When the final tests are completed in the future, South Korea will become the eighth country in the world that has developed an advanced supersonic fighter," a government statement said.

 

Those countries are the United States, Russia, China, Japan, France, Sweden and a European consortium of the United Kingdom, Germany, Italy and Spain.

 

Of those, only the United States and China have deployed domestic-made fifth-generation fighter jets -- planes which feature stealth technologies, radar-jamming capabilities and advanced avionics that integrate onboard and remote data to give pilots a complete real-time picture of their operation, according to NATO's Joint Air Power Competence Center.

 

While the DAPA calls the KF-21 a 4.5-generation fighter jet because it lacks, for instance, an internal weapons bay that increases stealthiness, analysts say it may be able to fly higher and faster than the newest US-made fifth-generation fighter, the F-35, and still carry a robust weapons load.

 

"The KF-21 is the first fighter aircraft made with domestic technology, and it indicates that South Korea is now able to build fighter aircraft by its own. It will also be a stepping stone to develop better fighter aircraft and operate locally developed arms," a DAPA statement to CNN said.

 

The KF-21 is a joint project between South Korea and Indonesia in which Seoul holds 80% of shares while Jakarta seeks 20%. South Korea says Indonesia is behind in payments to the project, but negotiations continue and Jakarta's defense minister was at Friday's rollout.

 

A handout photo released by KAI shows workers of Korea Aerospace Industries (KAI) assemble the first prototype of South Korea's indigenous fighter jet at its plant in the southeastern city of Sacheon, South Korea in January.

 

A handout photo released by KAI shows workers of Korea Aerospace Industries (KAI) assemble the first prototype of South Korea's indigenous fighter jet at its plant in the southeastern city of Sacheon, South Korea in January.

Moon saluted Indonesia for its role. "In particular, I thank the Indonesian government for becoming a partner who believed in the potential of South Korea," he said.

 

The new fighter jet is expected to replace South Korea's F-4 and F-5 fighters, third-generation US-designed jets first introduced in the 1960s.

 

As production runs are increased, it could also replace South Korea's fourth-generation F-16s and F-15Ks, analyst Abraham Ait, chief editor of Military Watch Magazine, wrote in The Diplomat last year.

 

South Korea also operates F-35 stealth fighters, receiving the first in a 40-jet order in 2018.

 

Overseas sales

 

While the KF-21 might eventually replace hundreds of fighter jets in South Korea's fleet, it also has significant export potential because its price tag is expected to be significantly lower than the F-35s the US sells to foreign militaries.

 

Thailand, the Philippines, and possibly even Iraq "could be leading clients for the fighter," Ait wrote, noting those countries all operate the same kind of aircraft the KF-21 will replace in South Korea's fleet. They also have been customers for South Korea's indigenously developed FA-50 light-attack fighter.

 

If Seoul is successful in marketing the KF-21 as an export product, it will continue a trend for South Korea. According to statistics from the Stockholm International Peace Research Institute, Seoul's arms exports were 210% higher from 2016 to 2020 than in the previous five years -- giving South Korea a 2.7% share of the world's global arms market.

 

Government spokesperson Lim Se-eun said Thursday South Korea plans to build its own surveillance and reconnaissance capabilities, electronic warfare ability, enhance its air defenses, build stronger guided weapons, and secure an independent satellite navigation system and space war capability -- all with the goal of being in the top seven nations in the global aviation industry by 2030.

 

  • considerable export potential を「相当な輸出潜在力」と訳すのは、恣意的では無かろうか。

 considerable をどう訳すかがポイントだろうが、「看過すべからざる」とか「端倪すべき」と訳すと、「相当な」と同等ないしそれ以上に肯定的な意味となろうが、「考慮に値する」と言うconsiderable の原義「consider考える + able可能な 」からすると、さほど積極的な肯定でも無い。

 第一、CNNの報道には、

> while only 65 percent of the jet is of South Korean origin.
> このジェット機で韓国オリジナルなのは、たった65%であるが、


とあり、尚且つ他の報道によるとこの65%なる数字も「量産初号機の目標値」なのだそうで、現在はそれ以下、50%程度らしい。この「韓国国産率」が、上掲中央日報からはすっぽり抜けおちているのである。

 更に言えば、この「韓国国産率65%」が意味するところは、「35%は外国の技術に頼っている」であり、「その技術を提供した外国の同意がなけられば、KF-21は輸出出来ない」である。
 
 韓国に技術を提供した外国は、韓国よりも優れた技術を擁する訳であり、KF-21の輸出となると競合会社と言うことになる公算大であるから、「そうやすやすとKF-21輸出には合意しないだろう」と、予想出来る。

 何よりもかによりも、「韓国製の、韓国初の、超音速戦闘機」である。貴方ならば、買おうとか、乗ろうとか、思うかね?(ZERO)ならば、大金を貰っても願い下げだな。

 もっと言えば、「F-35より相当安い」ったって、「形ばかりのステルス形状」である上、兵装は機外搭載の「なんちゃってステルス機」である。F-35だって機外兵装を利用する際は「ビーストモード」と称して「ステルスでは無い」と公言しているのである。まあ、KF-21は「兵装無しの丸腰でも、ステルスでは無い」から、「機外兵装を搭載しても、大差は無い」とは言い得ようが。

 共同開発共同出資する、筈だったインドネシアが逃げ出したのがKF-21だ。これを買うことは、「安物買いの銭失い」を地で行くことになるだろう。
 
 尤も、実のところ「何処かの国が、そんな安物買いの銭失い」をやってくれないか、と、一寸期待している、部分もある。

 で、だ。上記の通り「結構恣意的な翻訳をしてしまう」中央日報も大概ではあるが、「なんちゃってステルス」であることもあって第5世代になれずに第4.5世代に留まっているKF-21を、「F-35より相当安いから、輸出潜在力がある」と持ち上げてしまっているCNNも、大概だと思うぞ。