ロキノンには騙されないぞ

ロキノンには騙されないぞ

主に海外音楽メディアの評論家たちが高評価をつけている新譜アルバムをチェックしていくblog。日本のインディー興味深い作品も。cpu のグ

SSWを志す時期あり。センスを磨くため好みに関係なくさかのぼって名盤を聴くようになる。渋爺の著作やクロスビート、ロキノンの合評を図書館でさかのぼったり。ロキノンは6年ほど購読。やがて嗜好も変化。ネットの時代に突入し、ロキノンが扱うアーティストと現地音楽誌での扱い、温度差、評価の差異をはっきりと知る。ノン・ロキノンへ。 RSS フィード http://rssblog.ameba.jp/stamedba/rss20.xml

Wata Igarashi
My Supernova

 

 

 

 

Pitchfork  76点相当

 

 

2025 年間ベスト

DJ Mag が選出

 


東京のトラックメイカー

五十嵐渉 (aka Wata Igarashi)

 

 

 

 

 

 

 

An in-demand headliner in dark rooms worldwide and one of techno’s most distinctive producers, Wata Igarashi has achieved a perfect harmony between his work as a musician and a selector. Born in Tokyo in the late ’80s, with significant parts of his youth spent in England and Spain, he spent time in skate punk and avant-garde jazz circles before taking to DJing and production. His earliest explorations of Detroit textures and Villalobos-esque minimalism were released on buzzy labels like DJ Nobu’s Bitta, Midgar in Berlin, and long-standing New York label/party booking company the Bunker NY. His debut record, 2023’s Agartha, veered into Krautrock-tinged explorations of hazy ambient, Space Age easy listening, and the Moogsploitation of Wendy Carlos and Mort Garson. Earlier this year, his Kaleidoscopic EP re-centered Igarashi’s sound on classic techno, even if it still felt informed by the experimentation that fueled Agartha.

Igarashi’s latest album, My Supernova is the rare techno album that succeeds both as dancefloor heater and home listening gold. It’s a feat he achieves by leaving behind some of Agartha’s genre exploration and taking inspiration from his extensive time in the global club circuit. “Meltzone” and “Skin” rip straight from the sound of early Underground Resistance releases, with industrial acid riffs and 909 kicks that barrel forward as reverberation expands and contracts like a series of deep, conscious breaths. In the record’s most ferocious moments, Igarashi liberally draws from the heaviest strains of dub and minimal techno. “Unleashed” centers a pummeling and unrelenting saw bass that aims for the same crush as classic cuts like Basic Channel's “Enforcement,” blurring the line between a skipping record and the perfect loop.

 

" 世界中の暗室で需要の高いヘッドライナーであり、テクノ界で最も個性的なプロデューサーの一人である五十嵐渡は、ミュージシャンとしての仕事とセレクターとしての完璧な調和を実現しています。80年代後半に東京で生まれ、イギリスやスペインで過ごした青年期の多くを経て、スケートパンクやアヴァンギャルドジャズのサークルで活動した後、DJやプロデューサーに転身しました。彼のデトロイトのテクスチャーやヴィラロボス風のミニマリズムの初期の探求は、DJ NobuのBitta、ベルリンのMidgar、そして長年ニューヨークのレーベル兼パーティーブッキング会社Bunker NYといった話題性の高いレーベルからリリースされました。彼のデビューアルバムである2023年の『Agartha』は、クラウトロック色の霞んだアンビエント、スペースエイジのイージーリスニング、そしてウェンディ・カルロスやモート・ガーソンのムーグスプロイテーションの探求に傾いていました。今年初めの彼のEP『Kaleidoscopic』は、五十嵐のサウンドをクラシックなテクノに再据えたが、それでもアガルサを支えた実験的な要素に影響を受けているように感じられた。

五十嵐の最新アルバム『My Supernova』は、ダンスフロアのヒーターとしても家庭で聴くゴールドとしても成功を収めた稀有なテクノアルバムです。これは、アガルサのジャンル探求の一部を置き去りにし、グローバルなクラブサーキットでの豊富な経験からインスピレーションを得ることで成し遂げた偉業です。「Meltzone」と「Skin」は初期のUnderground Resistanceのサウンドからそのまま抜き取られており、インダストリアルなアシッドリフと909キックが、残響が広がり縮む中で、深く意識的な呼吸のように押し進めていく。アルバムの最も激しい瞬間では、五十嵐は最もヘヴィなダブやミニマルなテクノの要素を自由に取り入れている。「Unleashed」は、Basic Channelの「Enforcement」のようなクラシック曲と同じ圧倒的なサウンドを目指し、スキップするレコードと完璧なループの境界を曖昧にする、猛烈で容赦ないソーベースを中心に据えている。"

 

 

 

Tiberius
Troubadour

 

 

 

 

 

 

God Is in the TV  90点相当
PopMatters  80点相当

 

 

ボストンを拠点とするインディーロックバンド

色々と経歴はあるような様子だが、

1st らしい。

 

 

 

 

With Kelven “KP” Polite on bass, Pat King on pedal steel and banjo, and Sam Blumenstiel on drums (although on this album, Ben Curell is the drummer), the sound actually evokes a comforting familiarity with other area bands. The Boston and Providence scenes have given rise to the likes of Clifford, Otis Shanty, and the Clearwater Swimmers – bands that write terrific songs backed by multiple guitars and wrapped in a loud, occasionally rustic aura. While Troubadour opens with a gentle, brief instrumental prelude, “(there’s nothing wrong with the truth)”, “Sag” soon crashes in, a sturdy, midtempo rocker with frequent slashes of reverb-swelled riffs.  

One of the most pleasant surprises of the album is its effortless ability to display multiple influences. “Tag” has the jagged, off-kilter beauty of Pavement‘s best work, but the band flips the script with its longing, deeply melodic choruses and dreamy sequences that recall Andy Partridge or Brian Wilson. Meanwhile, the lazy shuffle of “It Has to Be True” sounds lifted from Zuma-era Neil Young.

 

 

 

Michael McGovern

A Rare Moment Of Solace

 

 

 

 

スコットランドのグラスゴー出身のSSW

 

 

 

 

 

↓一番近い時期のアルバム

 

 

Michael McGovern

Thin White Road
 

↑  わりと遠藤賢司 の初期と
似ているところがあって驚く。2nd 

 

 

 

Michael McGovern

Highfield Suite