[English Text Is Below]

仏の顔も三度目は喜劇として

「第三の極」あるいは磁性帯上のピクニック  Anarkiss

①「終わり」のはじまり、あるいは「予兆としての終末」
  例えば、ひとつの部屋があり、そこにひとつの椅子があり、その椅子には「私」がい、その部屋にたったひとつしかない窓から曇ったガラス窓越しに暮れゆく光景を眺めている視線まなざしがある。しかしそれは決して完全に闇を迎える為の儀式ではなく、おそらくは永遠に凍てついた薄暮の時でありまた二度と光を約束しないルシフェルの降臨と記憶さえさだかではない巨大な昏睡の歴史をあらわすさかしま・・・・な朝なのかもしれない。あらゆる光景から「時」がぬけおち、さらに視線さえも何処にも到達し得ずただ「彼方」という予感めいた方位へとただよっていく。全てのもの・・が自らの中に変容と裏切りを抱えこみ、確実に加速度としての死をかもしだしていく。そして「私」はといえば自らをあまたのどよめきの中から「今」というみじめな一瞬を選びとり、部屋と椅子と視線を用意したにすぎない。廃墟がいざなうのではない。うつしとはまさに予見された廃墟のメタファーであるにすぎない。「時」は死んだ……。

② 西海岸の「未明」より ~アノード/カソードとの出会い
  かつてロナルド・ザースが「我々は《音楽》を聴き得ない。我々が聴くのは《音楽》の影であり、《聴きいること》は非在へのオマージュとしてでしかあり得ない」と記したように、我々には既に閉ざされた《領域ドメーヌ》としての「音楽」しか残されておらず、仮 に非-知・非-合理の門からそこ・・へ侵入しようともそこ・・は常に異境であり、真にラディカルであろうとする人間であれば、その事実が圧倒的なオブセッションとして《個》の解体をせまっておしよせてくるのを感得し、また《聴きいること》がさらにそれ自身・・・・を聴いているのだということを知るであろう。これは歪曲でも比喩でもなく、限りなく己と向い合うことを自らに課した者にとってはまさに直感としてある事であり、また危険な認識でもあるのだ。私とそしてアノード/カソードとの出会いもそのようにしてあった。
  私の友人Mは3年前アメリカ西海岸をひとりで放浪していた。彼はロスで知りあった男に、怪しげなロフトで行われるあるグループのパフォーマンスに招待され、同行した。しかしMの目的はそのパフォーマンスへの参加そのものではなく、そうしたパーティめいた場所では当然の如く回されるドラッグにあった (Mは音・音楽といった問題には全くといっていいほど無関心であり、普段は膨大な量の神秘学とドラッグ関係の書物に埋もれている男なのだ)。……観客はわずか20人程度で、その半分が招待客、残りはどこからかかぎつけてやってきたマニアックなファンとおぼしき連中であったという。そしてそのこじんまりとしたパフォーマンスの主催者こそがアノード/カソードであり、マニアの間ではごく限られた地域で半ば伝説として半ば噂としてしか存在していなかったグループなのである。彼らは機材の山に囲まれながらいつとはなしに《演奏》を始めていたらしい・・・のだが、Mは開演前から回され始めたドラッグが効いてきたために、ごくおぼろげにしか記憶が無いという……。やがてMがアメリカを離れようとしていた頃、例の知人が訪ねてきて、1本のテープを手渡した。 彼がMに語ったところによれば「アノード/カソードのメンバーはMに大変感謝している。君のような人間が演奏を聴きにきたのはたいへん幸運なことだった。記念にこのテープを進呈したい。これにはアノード/カソードのスタジオ・ワークスがアンソロジーとして収録されている」ということであった。一体自分が彼らに何をしたのかMには全く分らなかったし、その知人もよく分らないという。ともかく、そのテープはMの旅行カバンの片隅に収まり日本へ渡ったのである。

  Mの帰国後しばらくして私は彼の部屋を訪ねた。Mはアメリカでの奇妙な想い出として、そのパフォーマンスのことをそしてその時に回ってきたドラッグの話を私にしてくれた。そのドラッグはありとあらゆるドラッグを試みた彼にも正体のつかめぬ不思議な作用をもたらしたという……。そして話の最中に彼は突然思い出したようにカセットテープを取り出し、私の前に投げ出した。彼の部屋には音の出るものといえば古びたトランジスターラジオしかなく(それもしばらく使っていない様子だった)、仕方なく私はささやかな期待を抱きつつ彼の他の土産・・・・とともにそのテープを借りて家へ帰った……。そして私はこのグループは是非ともレコード化して多くの人々に紹介すべきだという責めにも似た意志を持つこととなった。私はMの記憶とつて・・を頼りに彼らと直接連絡をとろうとし、またロスに住む何人かの友人にも再三彼らに関する情報を送ってくれるように頼んだ。……しかし結局アノード/カソードと直接に連絡をとることはできなかった。しばらくして友人の一人が彼らに関するわずかで不確かな情報を伝えてくれたが、そうした状況から判断するとアノード/カソード(彼らは少なくとも五人のアメリカ人――うち一人は日系人ともいわれる――から成るが、全員そろって演奏することはまれであり通常二、三人で、極端な場合は一人だけでテープをバックにギグを行っていたらしい)は解散あるいは活動を停止したとみてよいようだ。そしてMが招かれたパフォーマンスが事実上彼らの最後のギグであったということになるらしい。(Mはこの不思議な幻のようなグループが実在することを証明する貴重な存在となった訳だが、その彼もここ数ケ月間行方不明である。)

③ アノード/カソードの示す位相
  今ここにある一枚のレコードは不本意ながら私が編集したアノード/カソードのまさに記録・・である。この記録を聴く人々の多くは、彼らの演奏を今流行の数多くの忘れ去られるべき音楽と同一視しまた比較して、凡そ的はずれのたわごと・・・・がそこかしこでささやかれることだろう。しかしいつの世にも世迷いごとをもてあそぶ言語ピエロたちは存在する。そして彼らやその眷族の舌にもてあそばれて演奏はそれが本来持つ毒を抜き取られる。《音楽》はそのようにして風化してゆくのだ。しかしアノード/カソードが風化するのはそのようにしてではなく、寧ろまさに「ひろがり」としてであり、拡散と浸透を内包する凶気・・と化して現のさなかに異景を垣間見る知覚のカレイドスコープ=トリップグラスとしてであり、限りなくうつろ・・・な磁性帯に記された磁束密度の微分的変化パターンとしてでしかない。同様のことはスロッビング・グリッスル、ディス・ヒート、オルタネイティヴTV、キャバレー・ヴォルテール、クローム、レジデンツ、そして西海岸に蠢くL.A.F.M.S.、エアウエイをはじめとする数多くの凶々しき啓示者たちにも言えることかもしれない。しかしアノード/カソードのどこまでもシンプリファイされたある種の悲惨なまでの「さわやかさ」は鮮やかであり、聴く者の意識を「聴くこと」←→「聴きいること」の異極へ引き裂くものだ。彼らの持つ位相は我々が即興性と無意識の可能性の間に拡がる体験的空間エスパスを見いだし得るべく用意された「新たなる鍵」であり、「意識」←→「無意識」という二極的な図式の変容をせまるものであることに疑いはないと私には思われる。かつてのジャーマン・ロックが有していたあの自虐的なまでの創造力を我々は今全く異なる形でここに聴くだろう。彼らの導く《第三の極》で我々が見いだすものは果たして輝くクラルテなのかそれとももう一つの地獄なのだろうか。いずれにせよこのレコードが我々を《音楽》の極北へと向かわせる危険なうながし・・・・となることは間違いないのだ。
  最後に再びザースの言葉を私は引かなくてはなるまい。
  「見るのを見ることはできない。聴くのを聴くことはできる」(1940年ウィーンでの講演より)

アノード/カソード “Studio Works” をめぐって  金野“オニック”吉晃

  以上は、1981年2月にリリースされた17センチLPアノード/カソード “Punkanachrock" (Pinakotheca Records PR#0) に添付の解説を原文のまま再録したものだ。 

  このパセティックなライナーを書いた Anarkiss (以下Aと略称する) は、LPが出た8か月後、事故死とも自死ともつかぬ遺体となって自室で発見された。まるで彼が敬愛した何人かのジャンキーたちそのままに。あくまで影の領域を漂泊し続けた彼らしい最期だった。
  我々、Aの早い晩年 (彼は享年29歳だった) における数少ない友人たちは彼の遺族から多くの蔵書、レコード、テープを譲り受けた。友人たちの中には彼が最期まで軽蔑して止まなかった者も居たけれど、形見分けの場では、そうした「愛すべき」友人たちがAの屍体漁りをいいかげんし尽くした後、我々は嘲笑と哀れみの視線の中で彼らの食べ残した骨を丹念に拾い集めたのだ。これこそ「自然な姿」と言えるかも知れないが......。
  我々に残された膨大な、そして出所不明の不可思議な (Aはその強力な記憶を頼りに、殆どインデックスなどを付ける習慣はなかった) テープの中には、彼がノートに記した「Mの土産」が確かにあった。それは単に Studio Works とタイトルされた90分カセットで、インデクス・カードには何も書かれていなかったが、ケースに挟まれていたメモ用紙にはタイトルと曲名と判断していいと思うが、タイプライターで印字されていた。なぜ彼がこのテープをそのまま90分テープとしてではなく17センチLPの形で出したのか、なぜ曲名を外してしまったのか、また、なぜLPにはよく分からないノイズが混入しており明らかに音質が劣悪だったのかも、今となってはその真の理由を知る術はないが、ライナーに「不本意ながら私が編集した」という記述がることから、彼が本当にリリースしたかったのは、アノード/カソード (以下A/Cと略称する) 自身の編集によるフル・アルバムであったと推測できるし、“Punkanachrock” の選曲・編集は多分にAの“趣味”に基づいて為されたと考えられる (実際、オリジナル・テープには我々の見解ではLP収録曲よりも優れた作品も多々含まれている)。ちなみに、上に述べたメモ用紙とオリジナル・テープから推定される “Punkanachrock” 収録曲のタイトルば次のとおりだ。
 

Side A: ①TAO MAO PAO, RUB TUB DUB ②UNTITLED ③MAN IN THE MOON
Side B: ①UNTITLED ②STATIC FASCISTS ③ IMITATED VIOLENCE 2 ④INTERVIEW: NEXT QUESTION PLEASE

  “Punkanachrock"は500枚プレスされ、ほぼ完売したらしい・・・。というのは、その後Aは死に、制作・頒布に当たったピナコテカ・レコードは解散し、今となってはレコードが実際に何枚売れたのか正確に知る術がないからだ。そろそろ本作品リリースの経緯について説明しておかなくてはならないだろう。元ピナコテカ・レコード社長の佐藤氏が、“Punkanachrock" のデッド・ストックが見つかったと言って我々に手渡してくれたのは1993年10月、奇しくもAの12回忌に当たる日だった。これはAが彼岸から発したメッセージだ。しかし、このメッセージは我々に何をせよというのか。そしてメッセージの真の意味は何なのか?

  発見されたデッド・ストックは僅か11枚でジャケットも無かったので、我々は三つの選択肢の中から選ばねばならなかった。(1) “Punkanachrock" をそのまま復刻する。(2) A/Cのオリジナル・テープを元に新たな編集盤を作る。(3) A/Cのオリジナル・テープをそのまま復刻する。......さんざん迷った揚げ句、Aがもし今生きていたならばそうするであろうという理由で、我々は(3)の道を選んだ。収録時間の関係から、CDではなくカセット・テープにしたので、結果的に「Mの土産」がそのままの形で16年振りに公開される形となったわけだ。
  今回のリリースによって、最初のリリース当時の不当な評価が改められるかどうかは分からないが――Aならきっと「そんなことはどうでもいい」と言うだろう――ともかく、我々はAが “真にラディカルであろうとする” 人々に手渡そうとしていた “新たなる鍵” を、再び世に問うことにした。

  何しろ資料が殆ど無いので収録作品の個々について解説することはできないが、今改めてこれらの作品――1975年から1977年にかけて録音されたと思われる――を聴くと、当時の様々なアーチストやバンドとの類似性が感じられる。それぞれの曲が、どのようなミュージシャンから影響を受けどのようなミュージシャンに影響を与えたのかは、このテープを手にしている貴方の類推に任せることにしたいが、このテープは当時の西海岸アンダーグラウンド・シーンの一端を垣間見ることができる興味深い資料であると言えるだろう。

  最後に、A/C に関して知り得た僅かなデータを記しておきたい。
  ①Aが遺したノートの中に、「A/Cのオリジナル・メンバー」として次の4人の名を挙げた箇所がある。すなわち James Cough (g, etc.)、Bill Sneeze (b, etc.)、John Hiccup (sax, etc.)、Bob Yawn (tape, etc.)。だが、いつどうやって調べたのかは不明だし、レコードのライナーでこの点に全く触れていないのも不可解である。いずれにせよ、どの名前も到底本名とは思えない。
  ②A/Cの元メンバーが1984年3月に来日し、非公式のギグを1度だけ行ったという噂があるが、真偽は定かでない。これについて何かご存じの方は是非ご連絡いただきたい。我々も様々な手を尽くして彼らと連絡を取ろうとしているが、見通しは明るくないのだ。

***************

という二つのテクストがある。
<「第三の極」あるいは磁性帯上のピクニック Anarkiss >
というのはピナコテカからリリースされた17センチ33回転二枚組 (ただし一枚は全く関係ない日本の歌謡曲) に添付された架空の、そして間章のスタイルを真似た第五列の戯作である。
  この文章を冒頭に付けた形でカセットでリリースされたアノード/カソードの解説文が
<アノード/カソード “Studio Works" をめぐって>
である。これは一応、金野”オニック”吉晃の署名がされているが、これもまた上記の文章の後日談を擬した架空の話である。
  さて、今回、ある奇特な、外国にお住まいの方から、アノード/カソードを7インチと、また別にフルアルバムで出したいというお申し出があり、それはもう願ったり叶ったり、どうぞどうぞと熨斗を付けてお返し申し上げるようなお話で、著作権は私に有るから、その上がりを少しお分け下さいなんてことは夢にも思ってないのである。

  なんでこんなややこしい作り話を添付したのか。しかも二回も。私が若い頃、というのはまあ70年代なんですが、世の中には「伝説の名盤」と言われるレコードが色々有りました。そりゃあもう、こっちは喉から手が出る程、聴きたかったような稀少盤である。でも私は田舎に住んでいたので、あそこに行けば聴ける、誰それがもっていた、とあるレコード店に飾ってあって、数万だった、とかそういう話を聴くだけだった。

  特に間章のせいで、垂涎の的だったのが(まあ盤面に涎を垂らしてはいけないが)、「ファウスト・テープス」というやつで、私はなんとそれを確実に聴けるというので、京都のロック喫茶まで行き、片面だけリクエストして、涎ではなく涙しながら聴いた覚えがある。期待の影響もあってか(大抵は外れるんだけど)、ほんとにカッコイイと思い、こういう訳の分からない、伝説的名盤を自分も作ってみたいもんだという欲望が沸々と湧いてきた(いま聴いても「ファウスト・テープス」は私の作りたかった音が全部入ってるように思う)。
  バンドを作るなんて面倒なことは考えていなかったし、時はまだ79年あたりだ。大体にして私は、今でもそうなのだが、ロクに楽器が演奏できない。だからバンドやりたいと思っても、まあいわば文盲だから人と話が合わないと思った。
  それでも私は、友人から機材や楽器を借りてきて、カセットデッキ2台で、ピンポン録音を繰り返し多重録音の、なんだかオルタナというかインダストリアルみたいなトラックをどんどん作り出した。其の頃の影響を受けていた音楽は上記の文章を読んで頂けば分かるだろう。
 で、大阪の「ロック・マガジン」のレーベル「ヴァニティ」のオムニバス「musics」とかいうのに収録されたり(実はいまだにこのレコードの実物を見た事も無ければ聴いた事も無い)、欧州各地のコンピレーションカセットにも参加したりで、欲望をわずかずつ満たしていた。
  そこに前から知り合いだった元マイナー、当時ピナコテカ・レコードの佐藤隆史さんから「君のカセット聴いたんだけど、あれでレコード出さない? でも変なジャケットにしたいんだ」という申し出が有り、これもまた喜んでおうけした。
  あちこちにその後の経過は書いたけれど、出来上がったレコードはさんざんな、まさに偶然性の産物というか、杜撰のなせる業というか、元々変な音楽ではあったが、ますます訳のわからんものになり、私はもうこれを自分の作品だと表明するのは憚られる心持ちだった。
  しかし添付した文章が功を奏したのか、いつの間にか話は一人歩きして、これまた伝説的迷盤いや珍盤になってしまったようだ。ネットとかに米国西海岸の謎のロックバンドの貴重な録音、あのピナコテカがリリースした希少なレコードと紹介されるのを読んで、まあ本当に笑ってしまったのだが、嘘も百回言うとホントになると思った(「ハイ・クライム」って映画、面白かったな)。まさかあの話を本当に思っちゃうひとがいたなんて。私が件の文章を書いた時点では間章は存命だったし、大体にして署名が「アナル・キッス」ですよ。間が盛んにアナーキー、アナーキーと書いていたのをちょっとおちょくり、彼の独特の文章を真似たある種のパロディだということは、同時代のこういう音楽に関心を持っていた人ならすぐ分かるようなネタばれだったのに。
  しかし、時は過ぎ、想定外に伝説みたいな感じになってしまい、あるいはミステリーサークルみたいにバレバレでも、神秘化して楽しむしかなくなってしまった。どうも第五列が作るものはそういう無名性みたいなことになってしまう訳で、「なま
こじょしこおせえ」にしても、レコードで出した時はどっちがA面かさえ分からない。トラック毎に誰のなんて言う曲かもわからない(よく聴けば8割くらい分かるけど)。それは意図したというより経費を節減した結果でして。

  おもえば花田清輝は、公的な史実とされていることと、スピンオフした説話、寓話、エピソード、伝説、民衆化した物語との間に案外真実はあるんじゃないかと資料を渉猟したり、梅原猛も伝説から史実を浮かび上がらせたいとか言って、嘘か誠かわからないけど面白い説を幾つか作った。まあ花田はあくまで小説として発表し、梅原は歴史だというし。それならアーサー王を信じる英国人だって多いし、ホームズも実在の人物のように研究されている。銭形平次を実在だと思ってる日本人はおるまいが。大体にして国家の史書なんてのは時代が遡る程、作り話なわけで。
  要するに、第五列としては、テクストも含めてひとつの架空のバンドを育て上げ、それが一人歩きするのを楽しんでいるというところです。芸は虚実の狭間にあり。間にアキラかになりしものかは。

  マイケル・スノウのアルバムで、全部彼の作った架空の民族音楽集がありますけど、あれもまたいいですね。

  ところで伝説的名盤「ALOMONI 1984」と「DEBON」を作った人に会ってみたいなあ。あの二枚も愛してます。

(2020年1月2日 記)


"Even the Patience of Buddha Has Limits" or "The Third Time as Farce"

-----------------------------------------------------------------

 

"The Third Pole" or "Picnic on a Magnetic Tape" (text by Anarkiss)

 

1. The beginning of 'The End' or "The End as a Presage"

 For example, there is a room, and there is a chair, and there is 'me' on the chair; and there is a line of look at the view to nightfall through a fogged up glass window from the only one window in the room. However, it is not a ritual to reach completely darkness; it may be  probably a time of twilight that has been frozen forever and a upside-down morning which represents Lucifer's advent that never promises light and a huge coma history about which even memory is not certain. 'Time' goes away from every scene and even the line of look cannot reach anywhere; and every scene just goes to the direction  similar to premonition named 'beyond'. Every being carries its own transformation and betrayal and it surely brings out death as an acceleration. And 'I' was just preparing a room, a chair, and a line of look by picking "now" of the miserable moment of myself from a lot of buzz. The ruins do not invite me. Reality is just a metaphor of ruins. 'Time'  is dead...

 

2.  From "Early Dawn" on the West Coast--Meeting with Anode/Cathode

 Ronald Sass once wrote: "We can not listen to 'music'. What we listen to is the shadow of 'music', and 'listening to' can only be a tribute to absence." In this way, we have only left the 'music' as a closed 'domaine', and even if we invade it from the non-intelligence/non-rational gate, it is always different country; if you are a person who wants to be truely radical, you can feel the fact mentioned earlier is rushing to you as overwhelming obsession to dismantle the 'individual', and you will see 'listening to'  is further listening to itself. This is neither a distortion nor a metaphor, it is just an intuition and a dangerous perception for those who impose themselves to endlessly face them. That's how I met Anode/Cathode

 My friend M was wandering alone on the American West Coast three years ago. He was invited to accompany a man he knew in Los Angeles to a group performance in a dubious loft. However, M's purpose was not to participate in the performance itself, but to drugs shared as a matter of course at the place where such a party was held (M is almost indifferent to issues such as sound and music, is a man buried in a huge amount of occultism and drug-related books). The audience was only about 20 people, half of whom were invited guests, and the rest were people who seem to be enthusiastic fans who have been sneaking from anywhere. And the organizer of the small performance was Anode/Cathode; it was a group that only existed as mid-legend and a mid-rumor in a very limited area. They seemed to have started 'playing'  in the midst of a pile of equipment, but M said he had only a very dim memory because of the drug that began to shared before the gig started... When M was about to leave the United States, an acquaintance visited and handed a cassette tape. He told M,  "Anode/Cathode members are very grateful to M. It was very fortunate that someone like you came to listen to the performance. I want to present a tape as a memorial, which includes Anode/Cathode's studio works as an anthology." M didn't know what he did to the members, nor did he know the acquaintance. In any case, the tape fell into one corner of M's travel bag and went to Japan.

 After a while after M returned home, I visited his room. M talked me the performance and the drug shared at that time, as a strange memory in the United States. He said that the drug had a mysterious and uncertain effect on him who tried all kinds of drugs... And as if he suddenly remembered in the middle of talking; he took out the cassette tape and threw it in front of me. The only sound emitting device in his room was an old transistor radio (it seemed to haven't been used for a while), and I unavoidably borrowed the tape along with his other souvenirs and went home with a little expectation...

 And I have a will that resembles the blame that this group's record should be released and let many people know. I tried to contact them directly relying on M's memory and human network, besides that I asked some friends in Los Angeles to send me information about the group again and again... But eventually I couldn't contact Anode/Cathode directly. After a while, one of my friends gave me a little uncertain information about them, but judging from that situation, Anode/Cathode--they consist of at least five Americans (one of whom is also called Nikkei) and rarely played together, usually two or three people, and in extreme cases, only one person seemed to have performed a gig with backing tape--seemed to have disbanded or stopped working. And it seems that the performance M was invited to was actually their last gig. (M has become a valuable presence to prove that this mysterious phantom group really exists, but he has also been missing in recent months.)

 

3. Phase indicated by Anode/Cathode

 Here is a record just the 'record' of Anode/Cathode that I reluctantly edited. Many of those who listen to this record will be able to whisper about ridiculous shit everywhere, equating and comparing their performance with many of the now-forgotten music that is in vogue. However, there are language clowns who are always worried about the world. And playing against them and their barbarian tongues, the poison that it originally has is extracted. 'Music' is thus  weathered. However, Anode/Cathode is not weathered in that way, but rather just as 'expansion', and the perception kaleidoscope that trips into the current scene as a mess that encompasses diffusion and penetration.  As a glass, it is only as a differential change pattern of the magnetic flux density written on the infinitely relaxed magnetic tape. The same may be true of many brutal revelators, including Throbbing Gristle, This Heat, Alternative TV, Cabaret Voltaire, Chrome, Residents, and L.A.F.M.S. However, the kind of miserable 'freshness' of Anode/Cathode is vivid and tears the listener's consciousness to the opposite of 'listening'←→'listening to'. The phase they have is 'the new key' prepared for us to be able to find the experiential espace that extends between improvisation and the possibility of unconsciousness; the phase impose us hte trasformation of the two-dimensional diagram of 'consciousness'←→'unconsciousness'; I do not think there is any doubt.We will listen here in a completely different way to the masochistic creativity that the former German Rock had. Is what they find in "the third pole" they lead is a shining clarte or another hell? In any case, this record is definitely a dangerous reminder to move us to the extremes of 'music'.

 Finally, I would have to quote Sass's words again:

"I cannot watch what I watch; I can listen to what I listen to." (from a lecture in Vienna in 1940)

-----------------------------------------------------------------

 

A Story about Anode/Cathode's "Studio Works" (text by KINNO "ONNYK" Yoshiaki)

 

 The above is a reprint of the original commentary attached to the 7 inch LP Anode/Cathode "Punkanachrock" (Pinakotheca Records PR#0) released in February 1981.

  Anarkiss (hereinafter abbreviated as A),  who wrote this pathetic liner, was found in his room as a corpse that was unclear whether it was an accident or suicide 8 months after the LP was released. As if some of the junkies he loved. His end was like himself who had been just drifting in the shadow area.

 We, a few friends in A's early years (he died at the age of 29), have received many books, records and tapes from his bereaved family. There were some friends--a carefree group that found places to depend on ecology and anti-nuclear movement--that A despised until the end, however we carefully picked up the bones they left behind in their eyes of ridicule and pity after those 'lovable' friends smashed A's corpse fishing. This may be called a 'natural way', but...

  Among the enormous and mysterious tapes of unknown origin left to us (A had almost no habit of indexing tapes, relying on his powerful memory), we certainly found the 'M's souvenir' about which A wrote in his liner note. It was a 90-minute cassette simply titled "Studio Works", and nothing was written on the index card, but tape title and song titles (I think we can consider as so) were printed with a typewriter on the note paper sandwiched between the index card and the case.Now, although there is no way to know the true reason why he put out this tape as a form of 7 inch LP instead of as a 90-minute tape; why he removed the song titles; why the LP's sound quality was clearly not so good with a lot of noise that wasn't well understood, but because the liner stated that "I reluctantly edited", we can guess what he really wanted to release was the full album of Anode/Cathode (hereinafter abbreviated as A/C); music selection and editing of "Punkanachrock" were probably based on A's  hobby (in fact, the original tape contains many other works that are better than the LP songs: in our view). By the way, the song titles included in "Punkanachrock" estimated from the above note paper and original tape contents are as follows.

Side A: 1.TAO MAO PAO  2.RUB TUB DUB  3.UNTITLED  4.MAN IN THE MOON

Side B: 1.UNTITLED  2.STATIC FASCISTS  3.IMITATED VIOLENCE 2  4.INTERVIEW: NEXT QUESTION PLEASE

 500  "Punkanachrock" albums were pressed and almost sold out. I say "almost", because there is no way to know exactly how many records were sold now because after the release of "Punkanachrock" A died and the Pinakotheca record which produced and distributed the record broke up.

 It will soon be necessary to explain the background of the release of this work.

 The day Former Pinakotheca Records President Mr. Sato handed us the dead stocks of "Punkanachrock" while saying "I found them." was in October 1993; strangely twelfth anniversary day of A's death."...This is a message from A. But what this message tells us to do? And what is the true meaning of the message?"

 Mr. Sato  found only 11 dead stocks and no jackets, so we had to choose from next three options: (1) Reproduce "Punkanachrock" as it was. (2) Create a new edition based on A/C's original tape. (3) Reproduce the original A/C tape as it was. ...After thinking again and again, we chose (3) because we thought if A were alive now he would do so. Considering the length of recording time, we chose cassette tapes instead of CDs. As a result,  "M's souvenir" was released exactly as same as it was for the first time in 16 years. We don't know if this release will change the unfair evaluation at the time of the first release, but A would say, "I don't care about that." In any case, we decided to ask the world again about 'the new key' that A was trying to hand over to 'people who want to be truely radical'.

 After all, I have very few materials, it is not possible to explain each of the recorded works. But now when we listen to these works (which seems to have been recorded from 1975 to 1977), we can feel similarity with various artists and bands at the time. I want you, the owner of this tape, to make analogies about which musicians influenced which songs and which musicians influenced them. It can be said that this tape is an interesting source of glimpses into the West Coast underground scene at the time.

 Finally, I would like to write down a small amount of data that I learned about A/C.

(1) In the notebook left by A, there is a passage with the following four names as "A/C original members": James Cough (g, etc.), Bill Sneeze (b, etc.), John Hiccup (sax, etc.), Bob Yawn (tape, etc.). However, it is unclear when and how it was examined, and it is also mysterious that nothing was written about the members' names on the record's liner note. In any case, none of the names seem to be real names.

(2) There is a rumor that a former A/C member came to Japan in March 1984 and made an informal gig only once, but it is not clear about its truth. If you know anything about this, please contact us. We are trying to contact them in various ways, but the prospects are not bright. 

 

-----------------------------------------------------------------

 

  There are two texts above.

"The Third Pole" or "Picnic on a Magnetic Tape" (text by Anarkiss)

 This is a made-up light fiction written by The Fifth Column; in the style of AIDA Aquirax. This liner was attached to the extended play record coupled with a Japanese popular song record that has nothing to do with it; released by Pinakotheca Records.

A Story about Anode/Cathode's "Studio Works" (text by KINNO "ONNYK" Yoshiaki)

 This is an explanatory text with the text by Anarkiss at the beginning. This liner was attached to Anode/Cathode "Studio Works"  released as a cassette. 

 This is tentatively signed by KINNO "ONNYK" Yoshiaki, but this is also a fictitious story pretending the subsequent story of the above text.

 

 Well, this time, there is a strange, foreign resident who wants to release Anode/Cathode as a 7-inch album and another full album. I would like to give you a return, and I have the copyright, so I don't have a dream to share the rise.

 Why did you attach such a confusing fiction? And twice. When I was young, it was in the 70's, but there were many records in the world called  Legendary Masterpieces . Well, this is a rare board that I wanted to listen to as I get a hand out of my throat. But I lived in the countryside, so I could listen to it if I went there, and it was decorated in a record store that anyone had it, and it was just tens of thousands.

Especially because of the chapter, what was the target of drooling (though I shouldn't hang my kite on the board) is called "Faust Tapes", and I can hear it with certainty, so I can hear it in Kyoto. I went to the cafe, requested only one side, and listened to it with tears instead of candy. There was an influence of expectations (usually off), but I was really cool, and I had a desire to make a legendary masterpiece that I couldn't understand. But  Faust Tapes  seems to contain all the sounds I wanted to make).

I didn't think about creating a band, and the time is still around 79 years. As a rule, I still can't play musical instruments. So even if I wanted to do a band, I thought it would be difficult to talk to people because it was illiterate.

Even so, I borrowed equipment and instruments from my friend and created two or more cassette tracks with two cassette decks, and repeated ping-pong recording, something like an alternative or an industrial track. The music that was influenced at that time can be understood by reading the above sentence.

So, it was recorded in the omnibus  musics  of the label  Vanity of Osaka's Rock Magazine  (in fact, I have never seen or heard the actual record) Participating in the cassette, he satisfied his desires little by little.

There was a proposal from a former miner who I knew for a long time, Takashi Sato of Pinakoteca Records at that time, "I listened to your cassette, but don't you want to record it? But I want to make it a strange jacket" I was pleased.

I wrote about the progress of the work here and there, but the completed record was a lot of things, it was a product of chance, or a work that can be tricked, but it was originally strange music, but it is becoming increasingly difficult to understand. , I was envious of expressing this as my work.

However, it seems that the story has become a legendary labyrinth and a rarity once again, as the attached text worked, or the story walked alone. I read the precious recording of a mysterious rock band on the west coast of the United States, that it was introduced as a rare record released by Pinakoteca, so I really laughed, but if I say a lie a hundred times it will be true I thought (the movie  High Climb  was interesting).

There was a person who really thought about that story. At the time I wrote the text, the chapter was alive and the signature was Anarkiss . Just a little bit about the anarchy and the anarchy. It was a kind of parody that imitated his peculiar sentences, but it was a story that would be immediately apparent to those who were interested in this kind of music.

However, the time has passed and it has become like a legend unexpectedly, or it has become mysterious and enjoyable even in a barbare like a mystery circle.

 Things the Fifth Column makes are something like anonymity, so even if it is "Namako Joshikoosei (Icfecund Infection)" , I do not know which side is A when I put it out on the record. I don't know who the song is for each track. It was a result of saving money rather than intended.

For example, Kiyoteru Hanada hunted the material that there was an unexpected truth between what is considered a public historical fact and a spin-off narrative, fable, episode, legend, popularized story, or Umehara He said that he wanted to bring out historical facts from legends, and made some interesting theories, although he was not sure if he was lying or not. Well Hanada is just a novel and Umehara is history. Then many British believe in Arthur, and Holmes is being studied like a real person. Japanese who think that Heiji Zenigata is real is great. In general, national history books are fictional enough to go back in time.

 In short, in the Fifth Column, we have raised one fictional band, including the text, and enjoyed walking alone. Art is in the middle of truth. Is it something that seems to be in between?

 There is a fictional folk music collection made by Michael Snow on his album, but that is also good.

 By the way, I want to meet people who made the legendary masterpieces "ALOMONI 1984" and "DEBON". I love those two.