『私がやりました』(フランス、2023年)@TOHOシネマズシャンテ

 

を観た。

1930年代のフランス。

売れない女優のマドレーヌは、ふいに殺人事件の容疑者として招集され、

マドレーヌの同居人の弁護士ポーリーヌは打開策を持ちかけるのだが・・・。

 

大好きなフランソワ・オゾン監督の最新作。

 

日本公開から日が経過して、やっと鑑賞できた。

フランソワ・オゾン監督の、クィアな視点とか

女性の華やかさを最大限活かそうとする視点が大好き。

 

この作品は、劇中の女性たちの見目麗しい服装やヘアメイクなんかが一番の見どころだと思う。

だいたいわたしは30年代のパリ女性の、ボブでウェーブの髪型なんか最高にエレガントだと感じるし、

カラフルでありながら抑制が効いていて、それでも極めて華やかな当時のファッションが大好き。

 

フランソワ・オゾン監督が持ち味のクィアな視点は今作ではなくって、

もしジャンル分けするならば、

シスターフッドのコメディだと思う。

 

ミステリやサスペンスではないし、

搾取される弱い立場の女性が悲しくも巻き込まれた事件・・・というのを利用して

立身出世する物語は、舞台は1930年代だとしても読み解き方は現代的だと思う。

 

んー。

出てくる女性は全員はっとするような煌びやかな魅力がある。

それだけでも、観る意味はあるんでなくって?

 

 

The Crime Is MineMon crime (France, 2023) at TOHO Cinemas Chante


I saw the film.

France in the 1930s.
Madeleine, an unsuccessful actress, is suddenly called in as a suspect in a murder case,
Madeleine's roommate, Pauline, a lawyer, offers a solution.

This is the latest film by my favorite director, François Ozon.

I finally had a chance to see this film after its release in Japan.
I was impressed by director François Ozon's queer point of view and his ability to
I love François Ozon's queer point of view and the way he tries to make the most of women's glamour.

I think the best part of this film is the beautiful clothes, hair, and makeup of the women in the film.
I find the bobbed and wavy hairstyles of Parisian women in the 1930s to be supremely elegant,
I love the colorful, restrained, yet extremely glamorous fashions of the time.

The queer point of view that François Ozon is known for is not in this film,
If I had to divide it into genres,

If I had to divide it into genres, I'd say it's a Sisterhood comedy.
It is not a mystery or suspense,
It is not a mystery or a suspense, and the story of a vulnerable woman who is exploited and
The story is set in the 1930s, but I think it is contemporary in its reading.
Hmmm.
All the women in the film have a sparkling charm that makes you gasp.
Isn't that alone enough to make it worth seeing?