Lesson12
不定詞
【to不定詞】
①~すること<名詞的用法>
②~すべき…<形容詞的用法>
③~する方法<疑問詞+to不定詞>
①~すること<名詞的用法>
②~すべき…<形容詞的用法>
③~する方法<疑問詞+to不定詞>
【基本の確認】
A. 日本語に合うように空所に適する語を入れよう。
⑴ 私は沖縄の叔父を訪れたい。
I want ( )( ) my uncle in Okinawa.
⑵ この本を読むのは難しい。
( ) is difficult ( )( ) this book.
⑶ 私は泣かないようにした。
I tried ( )( )( ).
⑴ 私は沖縄の叔父を訪れたい。
I want ( )( ) my uncle in Okinawa.
⑵ この本を読むのは難しい。
( ) is difficult ( )( ) this book.
⑶ 私は泣かないようにした。
I tried ( )( )( ).
B. 日本語に合うように空所に適する語を入れよう。
⑴ その箱の開け方を知っていますか。
Do you know ( )( )( ) the box?
⑵ どこにテーブルを置けばいいのか教えてください。
Tell me( )( )( ) the table.
⑶ 京都には見るべき場所がたくさんある。
There are a lot of places ( )( ) in Kyoto.
⑷ 私は座る席が一つもないことがわかった。
I found no seat ( )( )( ).
⑴ その箱の開け方を知っていますか。
Do you know ( )( )( ) the box?
⑵ どこにテーブルを置けばいいのか教えてください。
Tell me( )( )( ) the table.
⑶ 京都には見るべき場所がたくさんある。
There are a lot of places ( )( ) in Kyoto.
⑷ 私は座る席が一つもないことがわかった。
I found no seat ( )( )( ).
A. ⑴ to visit ⑵ It, to read ⑶ not to cry
B. ⑴ how to open ⑵ where to put ⑶ to see ⑷ to sit on
B. ⑴ how to open ⑵ where to put ⑶ to see ⑷ to sit on
【エクササイズ】
A. 日本語に合う英文になるように、空所に適する語を入れよう。
⑴ 私はイギリスに旅行に行きたい。
I hope ( )( ) a trip to the U.K.
⑵ 私たちの夢は甲子園で野球をすることだ。
Our dream is ( )( ) baseball in Koshien Stadium.
⑶ 私にとって彼のおうちを見つけることは簡単だった。
( ) was easy ( ) me ( )( ) his house.
⑷ 私たちはピクニックに行かないことに決めた。
We decided ( )( )( ) on a picnic.
⑴ 私はイギリスに旅行に行きたい。
I hope ( )( ) a trip to the U.K.
⑵ 私たちの夢は甲子園で野球をすることだ。
Our dream is ( )( ) baseball in Koshien Stadium.
⑶ 私にとって彼のおうちを見つけることは簡単だった。
( ) was easy ( ) me ( )( ) his house.
⑷ 私たちはピクニックに行かないことに決めた。
We decided ( )( )( ) on a picnic.
B. ( )内の語を並べかえよう。また、その和訳を言おう。
⑴ I don't (to / know / play / how) chess.
⑵ Can you tell (to / me / bring / what) for the next class?
⑶ We can't (go / decide / to / where) during the summer vacation.
⑷ The question (is / to / buy / when) a new computer.
⑸ I have a lot (to / of / do / homework) tonight.
⑹ I need some (with / talk / to / friends) in English.
⑴ I don't (to / know / play / how) chess.
⑵ Can you tell (to / me / bring / what) for the next class?
⑶ We can't (go / decide / to / where) during the summer vacation.
⑷ The question (is / to / buy / when) a new computer.
⑸ I have a lot (to / of / do / homework) tonight.
⑹ I need some (with / talk / to / friends) in English.
C. 次の日本語を英語で書こう。
⑴ 私は将来作曲家になりたいです。
⑵ 作曲の方法を教えてくれる人を探しています。
⑶ いい先生を見つけることが重要です。
⑴ 私は将来作曲家になりたいです。
⑵ 作曲の方法を教えてくれる人を探しています。
⑶ いい先生を見つけることが重要です。
A. ⑴ to take ⑵ to play ⑶ It, for, to find ⑷ not to go
B.
⑴ I don't know how to play chess. 私はチェスのやり方を知りません。
⑵ Can you tell me what to bring for the next class? 次の授業に何を持っていけばいいのか教えてくれませんか?
⑶ We can't decide where to go during the summer vacation. 私たちは夏休みの間どこに行ったらいいか決められません。
⑷ The question is when to buy a new computer. 質問はどこで新しいPCを買えばいいのかということです。
⑸ I have a lot of homework to do tonight. 今夜はすべき宿題が山ほどあります。
⑹ I need some friends to talk with in English. 私は英語でおしゃべりするお友だちが必要です。
C.
⑴ I want to be a composer in the future.
⑵ I'm looking for someone to teach me how to compose music.
⑶ It is important to find a good teacher.
B.
⑴ I don't know how to play chess. 私はチェスのやり方を知りません。
⑵ Can you tell me what to bring for the next class? 次の授業に何を持っていけばいいのか教えてくれませんか?
⑶ We can't decide where to go during the summer vacation. 私たちは夏休みの間どこに行ったらいいか決められません。
⑷ The question is when to buy a new computer. 質問はどこで新しいPCを買えばいいのかということです。
⑸ I have a lot of homework to do tonight. 今夜はすべき宿題が山ほどあります。
⑹ I need some friends to talk with in English. 私は英語でおしゃべりするお友だちが必要です。
C.
⑴ I want to be a composer in the future.
⑵ I'm looking for someone to teach me how to compose music.
⑶ It is important to find a good teacher.
Lesson13
不定詞, 知覚動詞, 使役動詞
【to不定詞】
①~するために<副詞的用法>
②be動詞+形容詞+to不定詞<~して…だ>
③ask+人+to不定詞<人に~するよう頼む>
※この形をとる動詞:tell, want, allow, warn, likeなど
【知覚動詞】
・see+名詞+原形不定詞<…が~するのを見る>
※その他の知覚動詞:watch, hear, feelなど
【使役動詞】
・let+A+原形不定詞<Aを~させる>
※その他の使役動詞:make<強制的に~させる>, have<~してもらう>
①~するために<副詞的用法>
②be動詞+形容詞+to不定詞<~して…だ>
③ask+人+to不定詞<人に~するよう頼む>
※この形をとる動詞:tell, want, allow, warn, likeなど
【知覚動詞】
・see+名詞+原形不定詞<…が~するのを見る>
※その他の知覚動詞:watch, hear, feelなど
【使役動詞】
・let+A+原形不定詞<Aを~させる>
※その他の使役動詞:make<強制的に~させる>, have<~してもらう>
【基本の確認】
A. ⑴~⑷と㋐~㋓を結びつけて意味の通る英文を作ろう。また、その和訳を言おう。
⑴ I got up early
⑵ She was sad
⑶ He must be careless
⑷ This book is hard
㋐ to read in a few days.
㋑ to catch the first train.
㋒ to hear the bad news.
㋓ to lose his smartphone again.
⑴ I got up early
⑵ She was sad
⑶ He must be careless
⑷ This book is hard
㋐ to read in a few days.
㋑ to catch the first train.
㋒ to hear the bad news.
㋓ to lose his smartphone again.
B. ( )内から正しい方を選ぼう。また、その和訳を言おう。
⑴ He didn't want me (know / to know) his secret.
⑵ I saw some children (enter / to enter) the pool.
⑶ Please let me (introduce / to introduce) myself.
⑴ He didn't want me (know / to know) his secret.
⑵ I saw some children (enter / to enter) the pool.
⑶ Please let me (introduce / to introduce) myself.
A.
⑴ ㋑私は始発に間に合うように早起きした。
⑵ ㋒彼女はその悪い知らせを聞いて悲しかった。
⑶ ㋓彼はまたスマホをなくすなんておっちょこちょいにちがいない。
⑷ ㋐この本は数日で読むには難しい。
B.
⑴ to know 彼は私に彼の秘密を知ってほしくなかった。
⑵ enter 私は何人かの子どもがプールに入るのを見た。
⑶ introduce 私に自己紹介をさせてください。
⑴ ㋑私は始発に間に合うように早起きした。
⑵ ㋒彼女はその悪い知らせを聞いて悲しかった。
⑶ ㋓彼はまたスマホをなくすなんておっちょこちょいにちがいない。
⑷ ㋐この本は数日で読むには難しい。
B.
⑴ to know 彼は私に彼の秘密を知ってほしくなかった。
⑵ enter 私は何人かの子どもがプールに入るのを見た。
⑶ introduce 私に自己紹介をさせてください。
【エクササイズ】
A. ( )に入る最も適切な語を、下の語群から選んで入れよう。
⑴ We went to the restaurant to ( ) seafood.
⑵ She was very happy to ( ) his autograph.
⑶ He must be rich to ( ) in that big house.
⑷ Saki bought some eggs to ( ) omelets.
⑸ Jack is a difficult person. He is hard to ( ).
語群〔make, please, eat, get, live〕
⑴ We went to the restaurant to ( ) seafood.
⑵ She was very happy to ( ) his autograph.
⑶ He must be rich to ( ) in that big house.
⑷ Saki bought some eggs to ( ) omelets.
⑸ Jack is a difficult person. He is hard to ( ).
語群〔make, please, eat, get, live〕
B. 日本語に合う英文になるように( )内の語句を並べかえよう。ただし、使わない語句が1つあります。
⑴ 私はエマに電池を買ってくるよう頼んだ。
I (some / to / Emma / batteries / buy / have / asked).
⑵ 私はトムが演奏しているのを聞いた。
I (Tom / play / a song / heard / played / to).
⑶ 私はジュディに休むよう助言した。
I (to / taking / advised / a rest / take / Judy).
⑷ 私は赤さんをおもちゃで遊ばせた。
I (let / the toy / the baby / to / with / play).
⑴ 私はエマに電池を買ってくるよう頼んだ。
I (some / to / Emma / batteries / buy / have / asked).
⑵ 私はトムが演奏しているのを聞いた。
I (Tom / play / a song / heard / played / to).
⑶ 私はジュディに休むよう助言した。
I (to / taking / advised / a rest / take / Judy).
⑷ 私は赤さんをおもちゃで遊ばせた。
I (let / the toy / the baby / to / with / play).
C. 次の日本語を英語で書こう。
⑴ 私は経済学を学ぶために大学に行くつもりだ。
⑵ 先輩が新聞を毎日読むようにと私に助言してくれた。
⑶ 彼は私に彼の電子辞書を使わせてくれた。
⑷ 私はいい先輩をもってうれしかった。
⑴ 私は経済学を学ぶために大学に行くつもりだ。
⑵ 先輩が新聞を毎日読むようにと私に助言してくれた。
⑶ 彼は私に彼の電子辞書を使わせてくれた。
⑷ 私はいい先輩をもってうれしかった。
A.
⑴ eat 私たちはシーフードを食べるためにレストランへ行った。
⑵ get 彼女は彼のサインを手に入れてめっちゃ嬉しかった。
⑶ live 彼はあんなにおっきいおうちに住んでるなんてお金持ちにちがいない。
⑷ make 咲はオムレツを作るために卵を買った。
⑸ please ジャックはへそまがりな人だ。彼は気難しい。
B.
⑴ I asked Emma to buy some batteries.
⑵ I heard Tom play a song.
⑶ I advised Judy to take a rest.
⑷ I let the baby play with the toy.
C.
⑴ I'll go to university to learn economics.
⑵ My senior advised me to read newspaper every day.
⑶ He let me use his electronic dictionary.
⑷ I was happy to have a good senior.
⑴ eat 私たちはシーフードを食べるためにレストランへ行った。
⑵ get 彼女は彼のサインを手に入れてめっちゃ嬉しかった。
⑶ live 彼はあんなにおっきいおうちに住んでるなんてお金持ちにちがいない。
⑷ make 咲はオムレツを作るために卵を買った。
⑸ please ジャックはへそまがりな人だ。彼は気難しい。
B.
⑴ I asked Emma to buy some batteries.
⑵ I heard Tom play a song.
⑶ I advised Judy to take a rest.
⑷ I let the baby play with the toy.
C.
⑴ I'll go to university to learn economics.
⑵ My senior advised me to read newspaper every day.
⑶ He let me use his electronic dictionary.
⑷ I was happy to have a good senior.
Lesson14
動名詞と不定詞
【動名詞(~ing)】
・動詞を名詞のように表す。
・前置詞の目的語にもなる。
・「Aが~すること」という場合は動名詞の前に目的格の代名詞を置く。
【不定詞と動名詞】
①後に不定詞しかとれない動詞
decide, hope, wish, plan, refuseなど
②後に動名詞しかとれない動詞
enjoy, mind, finish, give up, avoidなど
③後に続くものが不定詞と動名詞で意味が異なる動詞
remember, forgetなど
・remember to
「(これから)忘れずに~する」
・forget to
「(これから)~するのを忘れる」
・remember -ing
「(以前)~したことを覚えている」
・forget -ing
「(以前)~したのを忘れる」
・動詞を名詞のように表す。
・前置詞の目的語にもなる。
・「Aが~すること」という場合は動名詞の前に目的格の代名詞を置く。
【不定詞と動名詞】
①後に不定詞しかとれない動詞
decide, hope, wish, plan, refuseなど
②後に動名詞しかとれない動詞
enjoy, mind, finish, give up, avoidなど
③後に続くものが不定詞と動名詞で意味が異なる動詞
remember, forgetなど
・remember to
「(これから)忘れずに~する」
・forget to
「(これから)~するのを忘れる」
・remember -ing
「(以前)~したことを覚えている」
・forget -ing
「(以前)~したのを忘れる」
【基本の確認】
A. 日本語に合うように空所に適する語を入れよう。
⑴ この川に沿って歩くことは気分がすっきりする。
( ) along this river is very refreshing.
⑵ 母はぼくがコンピュータゲームをするのが好きではない。
My mother doesn't like ( )( ) computer games.
⑶ あなたにすぐお返事しなくてすみません。
Excuse me for ( )( ) back to you sooner.
⑴ この川に沿って歩くことは気分がすっきりする。
( ) along this river is very refreshing.
⑵ 母はぼくがコンピュータゲームをするのが好きではない。
My mother doesn't like ( )( ) computer games.
⑶ あなたにすぐお返事しなくてすみません。
Excuse me for ( )( ) back to you sooner.
B. ( )内から適切なほうを選ぼう。また、その和訳を言おう。
⑴ I hope (becoming / to become) a doctor.
⑵ Have you finished (studying / to study) your English?
⑶ You should avoid (eating / to eat) too much chocolate.
⑴ I hope (becoming / to become) a doctor.
⑵ Have you finished (studying / to study) your English?
⑶ You should avoid (eating / to eat) too much chocolate.
A. ⑴ Walking ⑵ me playing ⑶ not writing
B.
⑴ to become 私は医者になりたい。
⑵ studying 英語のお勉強はもう終わった?
⑶ eating チョコの食べ過ぎはやめた方がいいよ。
B.
⑴ to become 私は医者になりたい。
⑵ studying 英語のお勉強はもう終わった?
⑶ eating チョコの食べ過ぎはやめた方がいいよ。
【エクササイズ】
A. ( )内の語を並べかえよう。また、その和訳を言おう。
⑴ (traveling / be / abroad / will) a good experience for you.
⑵ Do you (turning / mind / down) the radio?
⑶ Would you (me / mind / sitting) here?
⑷ I'm sorry (joining / for / not) the party today.
⑴ (traveling / be / abroad / will) a good experience for you.
⑵ Do you (turning / mind / down) the radio?
⑶ Would you (me / mind / sitting) here?
⑷ I'm sorry (joining / for / not) the party today.
B. 意味の通る英文になるように、( )内から適するほうを選ぼう。また、その和訳を言おう。
⑴ We decided (to change / changing) the route.
⑵ I gave up (to think / thinking) about the math problem.
⑶ Our teacher came in and we stopped (to talk / talking).
⑷ Paul doesn't remember (to meet / meeting) me five years ago.
⑸ Remember (to bring / bringing) a dictionary to the next lesson.
⑹ We enjoyed (to take / taking) a walk along the river.
⑺ I asked Sarah some questions, but she refused (to answer / answering) them.
⑴ We decided (to change / changing) the route.
⑵ I gave up (to think / thinking) about the math problem.
⑶ Our teacher came in and we stopped (to talk / talking).
⑷ Paul doesn't remember (to meet / meeting) me five years ago.
⑸ Remember (to bring / bringing) a dictionary to the next lesson.
⑹ We enjoyed (to take / taking) a walk along the river.
⑺ I asked Sarah some questions, but she refused (to answer / answering) them.
C. 次の日本語を英語で書こう。
⑴ ミクはテニスをするのがとてもじょうずだ。
⑵ 彼女はテニスを練習することを楽しんでいる。
⑶ 次の試合に彼女が勝つ可能性は高い。
⑷ 忘れずにその試合を観てください。
⑴ ミクはテニスをするのがとてもじょうずだ。
⑵ 彼女はテニスを練習することを楽しんでいる。
⑶ 次の試合に彼女が勝つ可能性は高い。
⑷ 忘れずにその試合を観てください。
A.
⑴ Traveling abroad will be 海外旅行はあなたにとってよい経験になるでしょう。
⑵ mind turning down ラジオを消してくれない?
⑶ mind me sitting ここに腰かけてもよろしいですか?
⑷ for not joining 今日はパーティーに参加しなくてごめんなさい。
B.
⑴ to change 私たちはルートを変更することにした。
⑵ thinking その数学の問題を考えるのはあきらめた。
⑶ talking 先生が入ってきて私たちはおしゃべりをやめた。
⑷ meeting ポールは5年前私に会ったのを覚えていなかった。
⑸ to bring 忘れずに次の授業に辞書を持っていきましょう。
⑹ taking 私たちは川沿いをお散歩して楽しんだ。
⑺ to answer サラに質問したけど答えるのを断られた。
C.
⑴ Miku is very good at playing tennis.
⑵ She enjoys practicing tennis.
⑶ There is a strong possibility of her winning the next match.
⑷ Don't forget to watch the game.
⑴ Traveling abroad will be 海外旅行はあなたにとってよい経験になるでしょう。
⑵ mind turning down ラジオを消してくれない?
⑶ mind me sitting ここに腰かけてもよろしいですか?
⑷ for not joining 今日はパーティーに参加しなくてごめんなさい。
B.
⑴ to change 私たちはルートを変更することにした。
⑵ thinking その数学の問題を考えるのはあきらめた。
⑶ talking 先生が入ってきて私たちはおしゃべりをやめた。
⑷ meeting ポールは5年前私に会ったのを覚えていなかった。
⑸ to bring 忘れずに次の授業に辞書を持っていきましょう。
⑹ taking 私たちは川沿いをお散歩して楽しんだ。
⑺ to answer サラに質問したけど答えるのを断られた。
C.
⑴ Miku is very good at playing tennis.
⑵ She enjoys practicing tennis.
⑶ There is a strong possibility of her winning the next match.
⑷ Don't forget to watch the game.