In a Suiban without Kenzan
【剣山なしで水盤にいける】


{BCF8611B-4782-4439-AEDE-DDA371332B4C}




Try a new composition in Suiban without using the Kenzan.


《水盤に、剣山を使わずに、
新しい構成を作り出してみましょう》




{E6B8FB5C-3EC8-4361-8C9F-A639420402F0}



Based on your close study of the materials,
The shape, the colors, and the texture
Of the Suiban to be used,
Sort out your ideas on what are the critical
Points you want to present in the composition.


《花材と水盤の形や色や質感をよく見極め、構成上のねらいをきっちり絞り込みます。》




{AB93CFB3-FC05-496A-A725-4816B4B4968A}


At the same time, it is important to figure out how to fix the materials.

《同時に、留め方を考えます。》



{AD6A591F-9F20-42F3-8147-AC10C3AAE08C}



The way of fixing may deferent Depending on the overall structure of the arrangement 
Such as standing upright or extinding to the side,

《立ち上がるかたち、横に展開するかたちなどによって、いろいろな方法が考えられますが、》




But basically, at least three branches standing with their upper parts intersecting with one another
Is sufficient for the whole steucture to be securely in place.


《基本的には三本の足があれば十分安定させることができます。》





{D85C721E-831B-4E36-AA5A-8ABBFCF445B4}


In many cases, how to fix branches in position is the decisive factor of the overall position.




《枝を安定させる方法が、そのまま作品の骨格になることが多いので、》




Construct the framework first carefully checking if it will stay in place,
And proceed to fix the materials.

《まず、全体の構成を冷静に判断しながら、かたちをつくり、
花材を固定していきましょう。》




{BB851560-29B3-445B-8237-70BEA842271E}



If nails or wires are used for fixing the branches, they must be finished 
So that they are unnoticeable.


《枝を固定する場合には釘やワイヤーを使うこともありますが、
目立た無いように仕上げます。》




{BC713927-4F3F-4FF4-909A-21F50C10ACF8}