仏陀の生誕地ルンビニー


Mindfulness Notes 




心は、貪瞋癡で回転する限り、あなたの宿敵です。

その心の動きが、常にあなたを苦しめています。

 生きるとは心の仕事です。



しかし、

心は、常に幸福を求めて、貪瞋癡で回転し、その結果。苦しみを作り出してしまいます。ですので、



生きるとは苦しみである。と仏陀は言いました。 



一切皆苦。 



 生きることは苦しいことです。 ですので、【幸せ】を求めて、直ぐ、瞋ります。

 必要なものに貪欲になり、貪ります。 



我々は、渇愛と執着に依って、

常に苦を避け、幸福を求めます。

その動きが、、貪りと瞋りと無知です。

その結果、苦しみを生み出してしまいます。



この状態を【無明】といいます。 



 生きることがあまりに苦しいので、
人間は、見たこともない存在や、
行ったこともない場所を想像して、
宗教を作り出しました。
宗教で語られる存在や、

場所は、誰にも証明することが出来ません。


証明出来ないなら、それが存在しないとも、

存在するとも、断言できません。


仏陀は、梵天や、帝釈天、神霊、羅刹

と話をされたと仏典にあります。

しかし、

我々、凡夫には、その存在を検証することも、

証明する事も出来ません。


霊能力者は自分の主観的ヴィジョンの話をしますが、

検証も証明もできません。

仏教では基本的に、神や、心霊などの他者に頼らず

自分でやる事の出来る方法を教えます。


 しかし、宗教の場合は、証明ができないから、
タダ、信じるしかありません。


人間の自我は、境界線を作るのが、その本分です。

他人と違う考え方、主義などを主張して、敵味方を作り出します。


それは集団になっても変わりはありません。

主義主張の為に戦うことは一見、カッコよく正しく見えるかもしれません。


しかし、それは、その意見に同意する集団にとってだけのものです。


意見が違うからと言って、村八分になったり、国を追われたり、処罰の対象になるのは、すべての生命が持っている生きる権利を侵害することです。


主義主張より、命の価値のほうが尊く重いものです。

愛の宗教とは、本来、これを教えていたはずです。


主義主張で出来た宗教は、必ず脅しとセットになっています。

【この教えを否定するものは、必ず地獄にいく】と言って自分の意見を強制してきます。


何故でしょう?


なぜなら、その教えは検証することができない物であり、単なる主義主張にすぎないからです。


検証できる事実であるなら、誰もが、信じる必要もなく事実に基づいた真実であると知る事が出来るのです。


その為、原始仏教では、検証できない主義主張や、想像の産物でしかない神話を相手にしないのです。


 【唯、信じるしかない】とは、 心の仕掛けた罠です。


 心とは誰ですか? 


 あなた自身です。


 それが、管理者で創造者です。 


 仏教では、検証できない名称や
概念で呼びません。


 心は誰でも知っています。 


そして、検証できますね。 


 しかし、 

 心が、貪瞋癡の汚れで回転している限り 

あなたは、それに気付くことはできません。 


 心が、全てを管理し、作り出します。




 ダンマパダ第一章は
以下の様にはじまります。


1 ものごとは心にもとづき、心を主とし、心によってつくり出される。もしも汚れた心で話したり行ったりするならば、苦しみはその人につき従う。

──車をひく(牛)の足跡に車輪がついて行くように。


 2 ものごとは心にもとづき、心を主とし、心によってつくり出される。もしも清らかな心で話したり行ったりするならば、福楽はその人につき従う。

──影がそのからだから離れないように。



 もし、
心が、貪瞋癡と言う汚れで回転する
のをやめれば、苦しみが終わります。


 心は、概念を作って思考という回転をします。


しかし、その心の動きは、自分を破壊するための動きです。

その動きによって常に人は苦しみます。


 その心の回転を停止させると
苦しみが止まります。


 ヴィパッサナー瞑想 (マインドフルネス)では、

この思考妄想を完全に停止させる訓練をします。 

 心を停止させると、
心は、自分の本当の姿を知ることができます。そして心は、そこから自分でどんどん成長して行きます。 


 心が、貪瞋癡と言う、思考妄想で回転している限り、人は、その心に囚われた奴隷です。


 その状態では、心の貪瞋癡の回転に応じて、

不幸、不具合、不本意な現実が生じます。




 もし、
心が、貪瞋癡の生み出す思考妄想から自由になれば、光り輝く心の本性が明らかになり、その心の様な、現実を自然に作り出すことができるのです。


さて、マインドフルネスの瞑想では、

ヴィパッサナー瞑想と同時に、【慈悲の瞑想】も、

実践していきます。


慈悲の心は、如来の心ですので、

【慈悲の瞑想】は、最も効果的に、凡夫の心を

如来の心と同調させることが出来るのです。


よく誤解されますが、

【祈り】とは、祈りの対象に依存し、すがる行為です。

結果は、その存在の一存ですね。


【慈悲の瞑想】は、祈りではありません。


瞑想とは、祈りではなく、自分の心の操作です。


この操作とは、行為ですので、善行為です。

他者との間に生まれる相対的な善行だけでは、

心を成長させるには、不十分です。


執着と渇愛、貪瞋癡を滅ぼす瞑想とは、

最も優れた善行為です。



【慈悲の瞑想】では、



慈悲の言葉を念じることで

慈悲で心を回転させる事が出来るのです。


これによって、

いつもの心の回転する方向、

つまり、貪瞋癡の回転を封じて、


心の回転を慈悲の方向に変えてしまうのです。


やり方は、簡単で、【慈悲の瞑想】の言葉を

心のなかで静かに繰り返すだけです。


はじめての人にも覚え安いように、

インド古典音楽で伴奏をつけて、

【慈悲の瞑想】の歌を作りました。

ぜひ、ご活用ください。








 

Mindfulness Notes



 The mind is your sworn enemy as long as it revolves around greed, anger, and delusion. The movements of the mind are constantly tormenting you. 


 Living is the work of the mind. 

 However,
the mind is always revolving around greed, anger, and delusion in order to create suffering. Therefore, living is suffering. 


"Everything is painful," 


said the Buddha.

Living is painful. 


 Therefore, in the pursuit of "happiness = ease," 


we quickly become angry. 

We become greedy and covet the things we need.

 It is foolish to act out of craving and attachment. 

This state is called "ignorance." 




 Because life is so painful, 

humans have created religions, imagining beings they have never seen and places they have never been to.
The beings and places spoken of in religions cannot be proven by anyone. 

Since they cannot be proven,
all you can do is believe.



The human ego's duty is to create boundaries. 

By asserting different ways of thinking and principles from others, we create allies and enemies. 

This does not change even when we are in a group. Fighting for a principle may seem cool and correct at first glance. 


However, 

this only applies to the group that agrees with that opinion. Being ostracized, chased away from one's country, or punished just because one has a different opinion is an infringement of the right to live that all living things have. 


The value of life is more precious and important than principles. 


This is what a religion of love should teach.


Religions that are based on principles always come with threats. 


They force their opinions on others by saying, 

"Those who deny these teachings will definitely go to hell." 


Why? 


Because the teachings cannot be verified and are merely principles. 

If they are facts that can be verified, everyone can know that they are factually true without having to believe them. 


For this reason, 

primitive Buddhism does not deal with principles that cannot be verified or myths that are merely the product of imagination.




 "All you can do is believe" is a trap set by the mind. 


 Who is the mind? 


 It is you. 


 It is the manager and creator.


 In Buddhism, we don't call it by names or concepts that cannot be verified. 


 Everyone knows the mind. 


 And it can be verified. 


 However, 


 As long as your mind is revolving with the impurities of greed, anger, and delusion,

you cannot be aware of it.


 The mind controls and creates everything. 




 The first chapter of the Dhammapada 

begins as follows: 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 1 All things are based on the mind, controlled by the mind, and created by the mind. If one speaks or acts with an impure mind, suffering follows that person, just as a wheel follows the footprints of a cart (ox). 


 2 All things are based on the mind, controlled by the mind, and created by the mind. If one speaks or acts with a pure mind, happiness follows that person, just as a shadow does not leave the body.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 If you stop your mind from revolving around the defilements of greed, anger, and delusion, your suffering will end. 


 The mind creates concepts and revolves around thoughts.


 However, these movements of the mind are movements aimed at destroying the self. 


 This movement always causes people to suffer. 


 If you stop the revolving of the mind, 

your suffering will stop. 


 Vipassana meditation (mindfulness) trains you to completely stop these delusional thoughts. 


 When you stop the mind, 

it can know its true nature. 

And from there, the mind will continue to grow on its own. As long as the mind revolves around the delusional thoughts of greed, anger, and delusion, you are a slave to that mind. 


 In that state, misfortune, inconvenience, and unwanted realities arise according to the revolving of greed, anger, and delusion in the mind.


If the mind is freed from the delusional thoughts that are the product of greed, anger, and delusion, 

the true nature of the shining mind will become clear, and one will be able to naturally create a reality like that mind.


Now, in mindfulness meditation, in addition to Vipassana meditation, we also practice [compassion meditation].


Since the heart of compassion is the heart of the Tathagata, [compassion meditation] is the most effective way to align the mind of an ordinary person with the heart of the Tathagata.


It is often misunderstood, but [prayer] is an act of relying on and clinging to the object of prayer. The outcome depends on the will of that being.


[Compassion meditation] is not prayer.

Meditation is not prayer, but the manipulation of one's own mind.


This manipulation is an action, and therefore a good deed.


Relative good deeds that arise between oneself and others are not enough to grow the mind.


Meditation that destroys attachment, craving, greed, anger, and delusion is the most excellent action.


 In [Compassion Meditation], by chanting words of compassion,

you can rotate your mind with compassion.

This will block the usual direction in which your mind rotates, that is, the rotation of greed, anger, and delusion, and change the direction of your mind to one of compassion.


It's simple to do; just silently repeat the words of [Compassion Meditation] in your mind.


To make it easier for beginners to remember, we have created a [Compassion Meditation] song with accompaniment from Indian classical music. Please make use of it.


https://youtu.be/jM2RfNw19oc



This is a my dance video from 08MAR2015.