Class:____ No.:____ Name:________________

 

1.日本語は正しい英語に、英語は正しい日本語になるよう、選択肢を選びましょう。

 

(1)機会(アchallenge  イchange ウchance)       (   )

(2)それぞれの (アenough イeach ウever)                  (    )

(3) たくさん (ア a lot イ a bit ウ a little)                            (           )

(4) recommend

(ア ~をおとずれる イ ~に進む ウ ~をすすめる)

                                                                                                (            )

(5) cuisine (ア 食器 イ 調理器具 ウ 料理(法))               (             )

(6) Vietnam (ア ベトナム イ ベトナムの ウ ベトナム人) (     )

 

2. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) If you have(ア something to eat イ to eat something), please 

give me.[何か食べるもの]                 (     )

(2) I want to learn(ア what to イ how to)play the piano.

[どのように] ( イ )

(3) I don’t know(ア where to イ which to)go now.[どこに] (      )

 

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) もし明日晴れたら、私は公園にテニスをしに行きます。

If (ア it’ll be sunny イ it’s sunny)tomorrow, I’ll go to a park 

to play tennis.                        (    )

(2) あなたはトランペットの吹き方を知っていますか。

Do you(ア tell how to イ know how to)play the trumpet?    (     )

(3) 私はいつ映画が始まるのか知りません。

I don’t know(ア when to イ which to)start the movie.      (     )

Class:____ No.:____ Name:________________

 

1. 日本語は英語に、英語は日本語に直しましょう。

(1) 機会 (    )

(2) それぞれの (     )

(3) たくさん (        )

(4) recommend (       )

(5) cuisine (       )

(6) Vietnam (       )


 

2. 日本語に合う英文になるように、( )に適語を 1 語ずつ書きましょう。

(1) If you have(        )(       )(       ), please give me.

[何か食べるもの]

(2) I want to learn(      )(        )play the piano.[どのように]

(3) I don’t know(       )(      )go now.[どこに]

 

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の語句を並べかえましょう。ただし、文

頭にくるべき語も小文字で始まっているので、大文字に直して書くこと。

(1) もし明日晴れたら、私は公園にテニスをしに行きます。

( tennis / if / tomorrow, / it’s / I’ll / a park / to play / sunny / go to /. )

(                                )

(2) あなたはトランペットの吹き方を知っていますか。

( how / you / do / to play / know / the trumpet / ? )

(                                   )

(3) 私はいつ映画が始まるのか知りません。

( the movie / I / don’t / to start / when / know / . )

(                                      )




 

Class:____ No.:____ Name:________________

 

1. 日本語は正しい英語に、英語は正しい日本語になるよう、選択肢を選びましょう。

(1) 苦い (ア better イ bitter ウ bit) (  )

(2) 酸っぱい (ア hot イ salty ウ sour) (   )

(3) discover ~を(ア 発見する イ かくす ウ 探す) (   )

(4) tradition (ア 伝記 イ 伝統 ウ 歴史) (  )

(5) taste (ア 調味料 イ 食事 ウ 味) (   )

(6) basic (ア 基本の イ 多様な ウ 複雑な) (   )

 

2. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) 私たちはそのイヌをハチと呼んでいます。

We(ア call the dog イ the dog call)Hachi. (   )

(2) 人々はその塔をビッグベンと呼びます。

(ア The tower call people イ People call the tower)Big Ben. (   )

(3) 私の父は私にミカと名づけました。

My father(ア made me Mika イ named me Mika). (   )

 

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) 毎日運動するのはよいことです。

It is(ア good for you to take イ for you good to take)exercise 

every day. (   )

(2) 8 時までに宿題を終えるのは、私には難しくありません。

It isn’t(ア for me difficult to finish my homework イ difficult 

for me to finish my homework)by eight. (   )

(3) 外国語を学ぶのは、私にとって楽しいことです。

It’s(ア fun for me to learn イ for me fun to learn)foreign 

languages. (   )




















 

Class:____ No.:____ Name:________________

 

1. 日本語は英語に、英語は日本語に直しましょう。

(1) 苦い (     )

(2) 酸っぱい (    )

(3) discover ~を(       )

(4) tradition (       )

(5) taste (      )

(6) basic (        )

 

2. 日本語に合う英文になるように、( )内の語句を並べかえましょう。ただし、文

頭にくるべき語も小文字で始まっているので、大文字に直して書くこと。

(1) 私たちはそのイヌをハチと呼んでいます。( the dog / call / Hachi / we / . )

(                                       )

(2) 人々はその塔をビッグベンと呼びます。( Big Ben / people / the tower / call / . )

(                                       )

(3) 私の父が私にミカと名づけました。( Mika / My father / me / named / . )

(                                       )

 

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の語句を並べかえましょう。ただし、文

頭にくるべき語も小文字で始まっているので、大文字に直して書くこと。

(1) 毎日運動するのはよいことです。

( exercise / to take / for you / good / it is / every day / . )

(                                       )

(2) 8 時までに宿題を終えるのは、私には難しくありません。

( my homework / for me / difficult / to finish / it isn’t / by eight / . )

(                                       )

(3) 外国語を学ぶのは、私にとって楽しいことです。

( for me / foreign languages / fun / it’s / to learn / . )

(                                       )


















 

Class:____ No.:____ Name:________________


 

1. あることについて、あなたが知っていることや知らないことなどを、例にならって英

語で書きましょう。

例:I like cooking. I know how to cook curry and rice.

_________________________________________

 

_________________________________________

 

2. あなたが最近うれしかったり、悲しかったり、驚いたりしたことについて、例になら

って英語で書きましょう。

例:My grandmother bought me a new bicycle last Sunday. It made me happy.

_________________________________________

 

_________________________________________

 

3. あなたにとって大切なことを、その理由も含めて、例にならって英語で書きましょう。

例:It’s important for me to get up early. I take my dog for a walk every 

morning.

 

_________________________________________

 

_________________________________________
























 

4.次の英文を読んで、各問いに答えましょう。

 

ケンジとケンジの父、ケンジの家にホームステイしているアンディ(Andy)は、東京を

おとずれました。

Kenji, Andy, and Kenji’s father visited Tokyo last Saturday. They took a train 

from Nagoya to Tokyo. It was the first time for the boys to come to Tokyo. At 

Tokyo Station, Kenji’s father left the boys because he had to go to an office in 

Saitama. Kenji’s father said to the boys, “I’ll see you at our hotel in the evening. 

This is the map to the hotel. You can go anywhere around Tokyo. If you have 

any trouble,* please give me a call. OK? Have a nice day, boys!”

Now the two boys had only each other. They were a little nervous but also 

excited. “I’m not sure where to go,” said Kenji. Andy answered, “I want to visit 

the new tower.”

The boys changed trains and finally got there. The view from the top made them excited. “That’s awesome!*” said Andy.

*注 trouble 困ったこと awesome すばらしい

 

(1) ケンジのお父さんが少年たちと別行動をとったのはなぜですか。日本語で書きましょ

う。

(                                       )

(2) 英文の内容に合うものには○を、合わないものには×を入れましょう。

ア The two boys are going to meet Kenji’s father again at the new tower.(   )

イ Andy wanted to visit the new tower.(   )

ウ The two boys went to the tower by train.(  ) 

 

 

 

答え

 

1. 日本語は正しい英語に、英語は正しい日本語になるよう、選択肢を選びましょう。

(1) 機会 (ア challenge イ change ウ chance) ( ウ )

(2) それぞれの (ア enough イ each ウ ever) ( イ )

(3) たくさん (ア a lot イ a bit ウ a little) ( ア )

(4) recommend

(ア ~をおとずれる イ ~に進む ウ ~をすすめる)

( ウ )

(5) cuisine (ア 食器 イ 調理器具 ウ 料理(法)) ( ウ )

(6) Vietnam (ア ベトナム イ ベトナムの ウ ベトナム人) ( ア )

2. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) If you have(ア something to eat イ to eat something), please 

give me.[何か食べるもの] ( ア )

(2) I want to learn(ア what to イ how to)play the piano.

[どのように] ( イ )

(3) I don’t know(ア where to イ which to)go now.[どこに] ( ア )

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) もし明日晴れたら、私は公園にテニスをしに行きます。

If (ア it’ll be sunny イ it’s sunny)tomorrow, I’ll go to a park 

to play tennis. ( イ )

(2) あなたはトランペットの吹き方を知っていますか。

Do you(ア tell how to イ know how to)play the trumpet? ( イ )

(3) 私はいつ映画が始まるのか知りません。

I don’t know(ア when to イ which to)start the movie. ( ア )

 

1. 日本語は英語に、英語は日本語に直しましょう。

(1) 機会 ( chance )

(2) それぞれの ( each )

(3) たくさん ( a lot[many] )

(4) recommend ( ~をすすめる )

(5) cuisine ( 料理(法) )

(6) Vietnam ( ベトナム )

2. 日本語に合う英文になるように、( )に適語を 1 語ずつ書きましょう。

(1) If you have( something )( to )( eat ), please give me.

[何か食べるもの]

(2) I want to learn( how )( to )play the piano.[どのように]

(3) I don’t know( where )( to )go now.[どこに]

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の語句を並べかえましょう。ただし、文

頭にくるべき語も小文字で始まっているので、大文字に直して書くこと。

(1) もし明日晴れたら、私は公園にテニスをしに行きます。

( tennis / if / tomorrow, / it’s / I’ll / a park / to play / sunny / go to /. )

( If it’s sunny tomorrow, I’ll go to a park to play tennis. )

(2) あなたはトランペットの吹き方を知っていますか。

( how / you / do / to play / know / the trumpet / ? )

( Do you know how to play the trumpet? )

(3) 私はいつ映画が始まるのか知りません。

( the movie / I / don’t / to start / when / know / . )

( I don’t know when to start the movie. )

 

1. 日本語は正しい英語に、英語は正しい日本語になるよう、選択肢を選びましょう。

(1) 苦い (ア better イ bitter ウ bit) ( イ )

(2) 酸っぱい (ア hot イ salty ウ sour) ( ウ )

(3) discover ~を(ア 発見する イ かくす ウ 探す) ( ア )

(4) tradition (ア 伝記 イ 伝統 ウ 歴史) ( イ )

(5) taste (ア 調味料 イ 食事 ウ 味) ( ウ )

(6) basic (ア 基本の イ 多様な ウ 複雑な) ( ア )

2. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) 私たちはそのイヌをハチと呼んでいます。

We(ア call the dog イ the dog call)Hachi. ( ア )

(2) 人々はその塔をビッグベンと呼びます。

(ア The tower call people イ People call the tower)Big Ben. ( イ )

(3) 私の父は私にミカと名づけました。

My father(ア made me Mika イ named me Mika). ( イ )

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の正しい選択肢を選びましょう。

(1) 毎日運動するのはよいことです。

It is(ア good for you to take イ for you good to take)exercise 

every day. ( ア )

(2) 8 時までに宿題を終えるのは、私には難しくありません。

It isn’t(ア for me difficult to finish my homework イ difficult 

for me to finish my homework)by eight. ( イ )

(3) 外国語を学ぶのは、私にとって楽しいことです。

It’s(ア fun for me to learn イ for me fun to learn)foreign 

languages. ( ア )


 

1. 日本語は英語に、英語は日本語に直しましょう。

(1) 苦い ( bitter )

(2) 酸っぱい ( sour )

(3) discover ~を( 発見する )

(4) tradition ( 伝統 )

(5) taste ( 味 )

(6) basic ( 基本の )

2. 日本語に合う英文になるように、( )内の語句を並べかえましょう。ただし、文

頭にくるべき語も小文字で始まっているので、大文字に直して書くこと。

(1) 私たちはそのイヌをハチと呼んでいます。( the dog / call / Hachi / we / . )

( We call the dog Hachi. )

(2) 人々はその塔をビッグベンと呼びます。( Big Ben / people / the tower / call / . )

( People call the tower Big Ben. )

(3) 私の父が私にミカと名づけました。( Mika / My father / me / named / . )

( My father named me Mika. )

3. 日本語に合う英文になるように、( )内の語句を並べかえましょう。ただし、文

頭にくるべき語も小文字で始まっているので、大文字に直して書くこと。

(1) 毎日運動するのはよいことです。

( exercise / to take / for you / good / it is / every day / . )

( It is good for you to take exercise every day. )

(2) 8 時までに宿題を終えるのは、私には難しくありません。

( my homework / for me / difficult / to finish / it isn’t / by eight / . )

( It isn’t difficult for me to finish my homework by eight. )

(3) 外国語を学ぶのは、私にとって楽しいことです。

( for me / foreign languages / fun / it’s / to learn / . )

( It’s fun for me to learn foreign languages. )

 

1. あることについて、あなたが知っていることや知らないことなどを、例にならって英

語で書きましょう。

例:I like cooking. I know how to cook curry and rice.

(例)I’m interested in playing the guitar. However, I don’t know how to learn it. 

(例)One of my friends is from China. I know how to say hello in Chinese. 

2. あなたが最近うれしかったり、悲しかったり、驚いたりしたことについて、例になら

って英語で書きましょう。

例:My grandmother bought me a new bicycle last Sunday. It made me happy.

(例)I watched a movie last weekend. The story made me sad.

(例)Yuko played the piano at my birthday party. That made me surprised. 

3. あなたにとって大切なことを、その理由も含めて、例にならって英語で書きましょう。

例:It’s important for me to get up early. I take my dog for a walk every 

morning.

(例)It’s important for me to keep a diary. I like to read them later.

(例)It’s important for me to study science every day. I want to be a scientist in 

 

ケンジとケンジの父、ケンジの家にホームステイしているアンディ(Andy)は、東京を

おとずれました。

Kenji, Andy, and Kenji’s father visited Tokyo last Saturday. They took a train 

from Nagoya to Tokyo. It was the first time for the boys to come to Tokyo. At 

Tokyo Station, Kenji’s father left the boys because he had to go to an office in 

Saitama. Kenji’s father said to the boys, “I’ll see you at our hotel in the evening. 

This is the map to the hotel. You can go anywhere around Tokyo. If you have 

any trouble,* please give me a call. OK? Have a nice day, boys!”

Now the two boys had only each other. They were a little nervous but also 

excited. “I’m not sure where to go,” said Kenji. Andy answered, “I want to visit 

the new tower.”

The boys changed trains and finally got there. The view from the top made them excited. “That’s awesome!*” said Andy.

*注 trouble 困ったこと awesome すばらしい


 

(1) ケンジのお父さんが少年たちと別行動をとったのはなぜですか。日本語で書きましょ

う。

( 埼玉の事務所に行かなければならなかったから。 )

(2) 英文の内容に合うものには○を、合わないものには×を入れましょう。

ア The two boys are going to meet Kenji’s father again at the new tower.( × )

イ Andy wanted to visit the new tower.( ○ )

ウ The two boys went to the tower by train.( ○ )