Wiki(英)の歴史記述はかなり長いので、5つに分けて和訳していきます。今回はスペイン人がやって来る前の時代です。


1.History 歴史


It is believed that Guam was first discovered by people from southeastern Indonesia around 2000 BC. Most of what is known about pre-contact ("Ancient") Chamorros comes from legends and myths, archaeological evidence, Jesuit missionary accounts, and observations from visiting scientists like Otto von Kotzebue and Louis de Freycinet.


グアムは、紀元前2000年頃に南東部インドネシアからの人々によって発見されたと考えられています。異文化接触前("古代")のチャモロについて知られていることのほとんどは、伝説と神話、考古学的な証拠、イエズス会宣教師の記述、及びオットーフォンコツェビューとルイドフレシネのような客員科学者の観察報告に拠っています。


When Europeans first arrived on Guam, Chamorro society had three classes: matua (upper class), achaot (middle class), and mana'chang (lower class). The matua were located in the coastal villages, which meant they had the best access to fishing grounds, whereas the mana'chang were located in the interior of the island. Matua and mana'chang rarely communicated with each other, and matua often used achaot as an intermediary. There were also "makåhna" (similar to shamans), skilled in healing and medicine. Belief in spirits of ancient Chamorros called "Taotao mo'na" still persists as a remnant of pre-European culture. When Magellan arrived on Guam, he was greeted by hundreds of small outrigger canoes that appeared to be flying over the water, due to their considerable speed. These outrigger canoes were called Proas, and resulted in Magellan naming Guam Islas de las Velas Latinas ("Islands of the Lateen Sails").


ヨーロッパ人が最初にグアムに着いた時、チャモロ社会には三つの階級がありました:matua(上流階級)、achaot(中産階級)、およびmana'chang(下層階級)です。matuaは海岸沿いの村(漁場への最適なアクセスを持つことを意味する)にいたが、mana'changは島の内陸部にいた。Matuaとmana'changはほとんどお互いに言葉を交わさず、matuaはしばしば仲介者としてachaotを利用した。また、治癒と医学に熟練した"makåhnaは"(シャーマンに似ている)もいた。 "Taotao mo'na"と呼ばれる古代チャモロ族の精霊信仰がまだ前ヨーロッパ文化の名残として生き残っています。マゼランがグアムに着いた時、彼はそのかなりの速度のために水の上を飛ぶように見えた数百の小さなアウトリガーカヌーで迎えられました。これらのアウトリガーカヌーはProasと呼ばれ、そのカヌーがマゼランがグアムをIslas de las Velas Latinas("大三角帆の島")と命名することとなりました。


Guam, the only Spanish outpost in the Pacific Ocean east of the Philippines, became the regular port between Acapulco, Mexico and Manila from 1565 to 1815,[citation needed] and (since Philippine independence) the most western outpost of actual United States territory in the Pacific. It is the biggest single segment of Micronesia, the largest islands between the islands of Kyushu (Japan), New Guinea, the Philippines, and the Hawaiian Islands.


フィリピンの太平洋東部で唯一のスペイン語前哨基地、グアムは1565年から1815年にアカプルコ、メキシコ及びマニラの間で定期的に寄る港となり、そして、太平洋での事実上の合衆国領土の中で最西の前哨地となりました。 グアムは、九州(日本)、ニューギニア、フィリピン、およびハワイ諸島の島々の間で最大の諸島であるミクロネシアのなかで最大の島です。


Latte stones are stone pillars that are only found in the Mariana Islands and are a recent development in Pre-Contact Chamorro society. The latte stone was used as a foundation on which thatched huts were built. Latte consist of a base shaped from limestone called the haligi and with a capstone, or tåsa, made either from a large brain coral or limestone, placed on top. Using carbon-dating, archaeologists have broken Pre-Contact Guam (i.e. Chamorro) history into three periods: "Pre-Latte" (BC 2000? to AD 1) "Transitional Pre-Latte" (AD 1 to AD 1000), and "Latte" (AD 1000 to AD 1521).


ラッテストーンは、マリアナ諸島で発見されている石柱であり、異文化接触前チャモロ社会で比較的新しく作られた物です。ラッテストーンは、藁葺き小屋を作る基盤として使われました。ラテはhaligiと呼ばれる石灰岩から形成された基礎と、頂に大きな脳サンゴか石灰岩のいずれかから作られた冠石またはtåsaから構成されています。炭素年代測定法を使用して、考古学者は異文化接触前のグアム(すなわちチャモロ)の歴史を三つの期間、"プリラテ"(BC2000年~AD1)"移行中プリラテ"(AD1~AD1000)、および" ラテ"(AD1000~AD1521)に分けました。


Archaeological evidence also suggests that Chamorro society was on the verge of another transition phase by 1521, as latte stones became bigger. Assuming the larger latte stones were used for chiefly houses, it can be argued that Chamorro society was becoming more stratified, either from population growth or the arrival of new people.[citation needed] The theory remains tenuous, however, due to lack of evidence, but if proven correct, would support the idea that Pre-Contact Chamorros were in a transitioning society.[citation needed]


考古学的な証拠はまた、ラッテストーンが大きくなるにつれ、チャモロ社会は1521年までには別の移行期の瀬戸際にいたことを示唆します。大きいラテストーンが主に住宅に使用されていたと仮定すると、チャモロ社会は、人口増加または新しい人々の到着からより多階層的になっていたと主張することができる。 この理論はしかし証拠不足のため弱いのですが、もし正しいと証明されたなら、異文化接触前のチャモロが移行期社会にあったという考えを支持してくれます。