昨日(8/8)、いつもの様に、交通公園の路面清掃にニコンのD90を連れて行きましたが。数枚撮った後で、急に動かなくなりました。スペアのバッテリーに交換しても同じで、スイッチを入れると液晶の表示は出るのですが、ファインダーを覗いても真っ暗なのです。 オートバイに例えると、メーターパネルは点灯するけど、セルモーターは回らないのと同じです。
Yesterday, I went out to take photos with my Nikon D90 as usual. After taking a few shots, it suddenly stopped working. Even after changing to a spare battery, the same thing happened. The LCD screen displayed when I turned it on, but the viewfinder was completely black. It's like when the instrument panel lights up on a motorcycle but the starter motor won't turn.

どうも修理が必要です。調べてみると、ニコンでは一律 15,000円弱の料金で基本的な修理の多くをメーカー側が直接請け負うサービスがある様で、かなり安心感が高く、利用したくなりました。 一方、D90よりも後に登場した、同じニコンの高性能な機種・D5100にも心が動いています。 D90 は 2008年製で、2011年発売の D5100になると 解像度が高く光量に対する感度・ISO感度も更に高く、動画撮影時の解像度も高く、一般的な中古品価格は 15,000円 辺りなのです。
もし、これがオートバイだったら選択は簡単です。当然、他人に任せないで、自分で修理します。 それが楽しいのですし、資源の有効活用や国際的なサスティナブル目標・SDG'sにも合っていると考えています。でも、カメラは取扱い方さえ初心者レベルで、高性能モデルに弱いのです。暫く、迷い続ける日々を楽しみます。
It looks like it needs repairs. After researching, I found that Nikon offers a service where the manufacturer will handle many basic repairs directly for a flat fee of just under ¥15,000. This gives me a sense of security and makes me want to use it. Meanwhile, I'm also interested in the D5100, a high-performance model from Nikon that came out after the D90. The D90 was manufactured in 2008, while the D5100, released in 2011, offers even higher resolution, sensitivity to light and ISO, and higher video resolution. The typical used price for a D5100 is around ¥15,000.
If this were a motorcycle, the choice would be easy. Of course, I would repair it myself, rather than leaving it to someone else. I enjoy doing it, and I think it's in line with the efficient use of resources and the international sustainability goals (SDGs). But with a camera, I'm only at a beginner level, and I'm not good at handling high-performance models. I'll enjoy the indecision for a while.
