しょうねんは たこを ながい じかん とばしました 

The boy flew the kite for a long time.

 

そのひ の おわりに ほかの たこを とばす ひとたち は かえり はじめました 

At the end of the day, the other kite flyers started going home.

 

じかんが たつ につれて そのしょうねんは さいごの ひとりと なりました 

As time passed, the boy was the last one

 

その しょうねん の たこは そらに ひとつ だけに なりました T

he boy's kite was now the only one in the sky.

 

その しょうねん は じぶんの たこが さいこう と おもいました

 The boy thought his kite was the best.

 

かれは そのたこ を えらんで うれしかった です

 He was happy that he chose the kite.

*うれしい
・・・・・Feeling of satisfaction when things turn out the way you want them to

 

じぶんのたこ は もっと よろこんでいる と おもいました 

He thought his kite was more happy.

*よろこんでいる(よろこぶ + いる) ・・・・・Feelings of acceptance and gratitude as a good thing

 

その しょうねんは そのあと たこあげを なんねんも つづけました 

The boy continued to fly kites for many years after that.

 

あるひ かれは たこを なくした ひ を おもいだした

 One day he remembered the day he lost his octopus.

 

かれは ものがたりを そうぞう しました

 He imagined a story

 

これは その ものがたり 

This is that story

 

ジョンさんの今日の俳句

おおきい そら
とおい ちいさい たこ
うれしい しょうねん