KEIKO KAMMA

KEIKO KAMMA

Keiko Kamma Art Works

installation/performance/paintings/video/photo

 

 

 

'Abandoned Desire Fetishism' 

放置・欲望・フェティシズム

 

Keiko Kamma solo show

@ Art Lab TOKYO

 

May 15 - May 27, 2018 

 

 

 

 

Keiko Kamma is showing photos, paintings installation and moving images, under the title of ‘Abandoned Desire Fetishism’. Keiko Kamma who grew up in a doctor’s family environment is employing the medical equipment from the warehouse at her home and building installation using them.

 

In 1995 she once abandoned paintings that she had involved in for a long time totally and created her first installation (Click/crack ’95 at Ono Gallery Ginza).  On that occasion, she randomly lay-outed various wastes having no relationship to each other, with exhibiting the photo series, ‘Ready-made’ Phenomena.  It was actually ‘throw-out’ rather than juxtaposition. In other words, even in this process of exhibiting, she strategically interposed a kind of the concept of ‘abandonment.

 

‘Mainly in the situation of neglected objects on the streets, I often find perfect compositions and beauty of color and started to take pictures of them. There was actually beautiful scenery filled with natural dynamism more than paintings and sculptures created on purpose.  These works bore a fruit as e photo series, (‘Ready-made’ Phenomena) then it became an origin of consequential installation works.’ (Keiko Kamma)

In the series of ‘Ready-made’ Phenomena, she was trying to find pure art in objects exist on the street or common places in advance and she collected the actual images of neglected objects by camera function and in her first full scale installation, (Click/crack ’95 1995), she randomly scattered actual waste (or something like real) on the exhibiting space.

 ‘I probably felt waste (or something like real) was actually beautiful. I analyze this exhibiting was something like Ikebana, Japanese flower-arrangement consisted of garbage and wastes in hindsight. (Keiko Kamma)

In this exhibition, she returns to her starting point of installation, and developed installation as the process of creation, similar to ’Ikebana’ philosophy. She is employing stuff collected from her home as homey medical tools, which have sometimes played as important roles in her art creation and constructing installation using other stuff, photos, paintings and moving images as well.

 

She considers ‘desire’ as binder between ‘abandoned’ and ‘fetishism’, but here, ‘desire’ is not suggesting Freudian interpretation but implying the prototype or homeostasis, which will be found on the bottom level of semantic generation and it would be better to think that it is activated by the power of ’Sensitivity’ which is at the opposite end of ’Understanding’.  We may see her ’Sensitivity’ is closely and intricately related to her specific experience of watching patients’ lives and death, dying scenes and wonders of life since a small child as a daughter of the town doctor.

On-the-site of Depublication and Art, ’Fetishism’ which is rooted in neglect is forming a multi layered nested container and will return to the place of pureness, which the artist is claiming ‘Abandoned Desire Fetishism’ by the power of memory and empirical rule or ’Sensitivity’.

 

Hidehiko Mizuno,  Art Critic 

 

 

 

 

 

 

 

菅間圭子における「放置 欲望 フェティシズム」

 

水野英彦(美術評論家)

 

 

菅間圭子が、「放置 欲望 フェティシズム」と題し、写真・絵画・インスタレーション・映像を展開する。もともと医療の現場という環境で育ってきた菅間が実家の病院の倉庫にあった医療器具を使用してインスタレーションを構築するという。

 

 

 

 

菅間は1995年、初めて絵画を全面的に捨て本格的なインスタレーションを行った(《Click/Crack ‘95》 銀座小野画廊)。その時はいわゆる「散らかし系」のインスタレーションで、互いに脈絡のないものや廃棄物などを、《’Ready-Made’ Phenomena》シリーズの写真映像とともにランダムに並べた。並べたというよりも“投げ出した”―つまり展示プロセスにおいても、ある種の「放置」概念を介在させていたわけだ。

今でこそこの手の“散らかし系”のインスタレーションは珍しくないが、当時は(少なくとも、日本では)まだあまり目にすることがないものだった。

今回の展示はこうしたインスタレーション手法を再採用し、いわば作家の原点を再検証してみようといった自己言及的な側面を帯びたものになる。

 

 

 

 

こうしたことを含んだうえで、今回菅間が設定した命題「放置 欲望 フェティシズム」に言及しつつ個展の内容を解説したいと思う。この場合、「放置」と「フェティシズム」は

前出の菅間写真作品《’Ready-Made’ Phenomena》シリーズ、もしくは菅間のインスタレーションを説明することである程度理解できよう。

「主に街角に放置されている(モノの)状況にしばしば完全なる構図とか色の美しさとかを感じてしまい、それらは人為的に意図され制作された「美術」ではないにも関わらず非常に魅力的なものに思えてシャッターを切り始めたところからスタートしています。私の中では人為的に制作された絵画・彫刻などよりはるかにダイナミズムを持った美しい光景としてそこに展開しているわけです。」(菅間圭子)

《’Ready-Made’ Phenomena》シリーズは、あらかじめ街角などに存在するものの景色に無垢なアートを発見する試みであり、作家は放置された実在のイメージをカメラ機能によって採取していたわけだ。そして初の本格的インスタレーションである1995年の《Click/Crack ‘95》では、実際のゴミ(のようなもの)を無造作に展示空間に投げ入れた。

 

「おそらく私は、それぞれのゴミ(のようなもの)を「美しい」と感じており、モノによるある種の生け花のような作業であったと分析しています。そういった思いを、物神性―フェティシズムと私は呼んでいるわけです。」(菅間圭子)

 

そこにモノによる《詩の発生》を見出だしたともいう。そこにはまた、「放置」と物神性 ― つまりフェティシズムが色濃くあった。

菅間は後に、この自らの“散らかし系”インスタレーションの一部を、ダダの「音響詩―sound poetry」になぞらえて、「物品詩―material poetry」と命名してもいる。

 

 

 

 

今回は、その原点に立ち返り、“生け花”的作業としてインスタレーションを展開しようとしている。その際の素材の多くが、菅間の家庭環境の中に、時に彼女の制作とともにあった、「我が家の医療器具」となるわけである。

用いられる材料は物心性を帯びた医療器具、“視る変態性”に裏打ちされた写真シリーズ、絵画、映像などで構成されることになる。

ところで、菅間圭子はこの“放置”と“物神性=フェティシズム”を接着するものとして“欲望”をとらえているのだが、ここでいう欲望とはフロイト流のそれではなく、意味生成の底まで降下していった初源的、自律神経的(ホメオスタシス的)欲望であって、この場合、悟性の対極にある感性によって動かされているものと考えたい。その感性の中には記憶や感情が微妙に絡んでいるだろう。菅間圭子はこの点に関してメモ書きを準備していたのでそれを記す。

「その① まず幼少期より医療の現場、患者さんの生き死に、人の死にざま、生命の不思議などを垣間見る機会が多かったことが、私の人生観に大きな影響を与えたこと。」

「その② 父が救急外科医であったことから、これらの医療器具は私にとって見慣れたものであり、父が入院をとらなくなってから元病室をアトリエに使わせてもらうようになったことで、私の実際の制作現場にはこういった医療器具が普通に転がっており、たとえば点滴スタンドにクリップライトをかけるなど、一部は実際に私自身使っていたりして、こういうものの中で制作するということが、自然だったこと。」

「その③ さらに、このアトリエを使い始めた90年代初頭は、ちょうど「絵画」を捨て、現代美術の方向に私自身が舵を切り始めた頃で、その頃のワークや試行錯誤のノートなどと20数年を経てあらためて対面したこと。当時の思考のいくつかが今後の制作において今なお有効であるということを再発見したこと。つまり10年以上「放置」していた思考に向き合ってみたということもできます。」

 

 

 

 

そしてこの放置と物神性に根差したフェティシズムは“現場”と“複写”と“アート”という場において何重もの入れ子を成しながら、記憶と経験則あるいは感性によって作家自身が「放置 欲望 フェティシズム」と呼ぶインスタレーションという“純粋な場”に帰結することになるのである。

 

 

 

 

 

 

菅間圭子個展 
「放置 欲望 フェティシズム」


Keiko Kamma new installation 
'Abandoned Desire Fetishism'

video + photo + painting + sound 
たとえば放置された医療器具とペインティング

5/15(tues) - 5/27 (sat) , 2018

Art Lab TOKYO


https://artlab-tokyo.com/exhibition/detail.html?part=part2&id=20180415133258

 

 

 

 

 

 

 

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