Marxist Love Disco Ensemble | 大須賀聡のブログ

Marxist Love Disco Ensemble

Marxist Love Disco Ensemble

 

イタリア/ボローニャ

ボローニャのパーカッショニストPaolo Volkovがイタリア、スロベニア、クロアチアのジャズミュージシャンたちと結成したバンド。

80年代東欧ディスコと北欧ダンスミュージックと融合させアナログ機材で録音。

 

 

 

Sounding simultaneously from the past, the present, and the future, the debut album 'MLDE' by Marxist Love Disco Ensemble seeks to eradicate both the trite from disco and the sobriety from political music. Half poetic, half tongue-in-cheek, this stunning compact eight-track album is influenced by Eastern European and Mediterranean 70s disco records. In the words of band member Paolo, ''it was written in response to hearing 'I love America' by Patrick Juvet. The song prompted the question: why does disco, a genre originally created by oppressed minorities, eventually become synonymous with Western capitalist excess?" MLDE seeks to break this connection.

Merging disco, post-disco 80s pop, and boogie into the fold, 'MLDE' was recorded using only analogue instruments, giving it warmth and space. Recorded on cassette, ½ inch tape, this gives moments of lo-fi abstraction between the beats of an aggressive, tight drum kit. Instruments used for this recording range from saxophone, trumpet, harpsichord, guitar, and rare analogue synthesisers. The bass sound is shaped by early 80s boogie records, whilst the influence of artists such as Hamlet Minassian can be heard in some of MLDE's more driving-disco outings, such as 'Hues of Red'. In the tradition of Soviet vocal group records, which the band has studied, some songs are sung by a vocal quartet in homage to this tradition.

Tracks such as '1905' and 'Brumaire' have a greater pop aesthetic, with Paolo's vocal style on these more pop-driven songs evoking early 80s bands such as Orange Juice and Chas Jankel.

The format and message of pop and disco are commonly viewed just to entertain and move bodies around a dancefloor; however, lyrically, the subjects range from dialectical and historical materialism, class struggle, Marxist theory and praxis, as well as the concept of Marxist disco music.

Adding the icing to the cake, mastering don Joker aka Liam McLean dusted the album with his magic, giving the songs space where the room is needed, as well as the kick and punch demanded by the

 

Marxist Love Disco Ensembleのデビューアルバム「MLDE」は、過去、現在、未来から同時に発信されるサウンドで、ディスコから陳腐なものを、政治音楽から節操のないものを根絶しようとするものです。半分詩的で、半分皮肉なこのコンパクトな8トラックアルバムは、東欧と地中海の70年代のディスコレコードに影響を受けています。メンバーのパオロは、「パトリック・ジュベットの "I love America "を聴いて書いたんだ。この曲は、元々抑圧された少数民族によって作られたディスコというジャンルが、なぜ最終的に西洋の資本主義の過剰さの代名詞になってしまうのか、という疑問を投げかけたんだ。MLDEは、このつながりを断ち切ろうとしています。

ディスコ、ポストディスコ、80年代ポップ、ブギーを融合させた「MLDE」は、アナログ楽器のみで録音され、温かみと空間を与えている。カセットテープ、1/2インチテープで録音され、アグレッシブでタイトなドラムキットのビートの間にローファイな抽象的な瞬間が生まれます。サックス、トランペット、ハープシコード、ギター、そして珍しいアナログ・シンセサイザーが使用されている。ベースサウンドは80年代初期のブギーのレコードから形作られ、Hamlet Minassianなどのアーティストの影響は、MLDEの「Hues of Red」のようなドライビング・ディスコの作品から聞くことができます。バンドが研究してきたソビエトのボーカルグループのレコードの伝統に敬意を表して、いくつかの曲はボーカルカルテットによって歌われている。

1905'や'Brumaire'などのトラックは、よりポップな美学を持ち、これらのポップな曲でのパオロのボーカルスタイルは、オレンジジュースやチャス・ジャンケルなどの80年代初期のバンドを思い起こさせるものである。

ポップとディスコのフォーマットとメッセージは、一般的には、ダンスフロアで体を動かして楽しませるためだけのものと思われているが、リリックでは、弁証法的、歴史的唯物論、階級闘争、マルクス主義の理論と実践、そしてマルクス主義のディスコ音楽のコンセプトなど、幅広い主題が扱われている。

さらに、マスタリング・ドンのジョーカー、別名リアム・マクリーンがこのアルバムに魔法をかけ、楽曲に必要なスペースと、ディスコで要求されるキックとパンチを与えている。

Translated with DeepL

「Hues of Red」

一度聴いたら忘れない繰り返されるいなたいメロディが素晴らしい

 

 

 

本人達も公言しているインスピレーションをうけた

イランのテヘランから

Hamalet Minassian/Armenian pop music

 

 
A winsome and dizzying spin on disco pop, recorded in westernized Iran during the last moments before the 1979 revolution. All but criminalized in the wake of Ayatollah Khomeni’s theocratic repression, Hamlet Minassian’s solo masterpiece is a testament to the Middle East’s forgotten dance music culture. This six-song, 44-minute LP hybridizes Euro attitude and Armenian traditional songs to create long, hypnotic proto-house, seemingly beamed in from another dimension.
1979年の革命前、西欧化したイランで録音されたディスコ・ポップの魅力的でめくるめくような一枚。アヤトラ・ホメニによる神政的な弾圧の結果、ほとんど犯罪と化したハムレット・ミナシアンのソロの傑作は、中東の忘れられたダンスミュージック文化の証である。この6曲44分のLPは、ユーロ・アティテュードとアルメニアの伝統的な歌をハイブリッドし、まるで異次元から転送されてきたような、長く催眠的なプロトハウスを創り上げています。