ISO/IEC 20000-1(ITサービスマネジメントシステム要求事項)改訂 | 京都で働くコンサルタントのブログ
2018-11-01 06:35:32

ISO/IEC 20000-1(ITサービスマネジメントシステム要求事項)改訂

テーマ:品質マネジメント

皆さん、こんにちは。
(株)マネジメント総研の小山です。

2018年9月に、「ISO/IEC 20000-1」が改訂されました。

「ISO/IEC 20000-1」は、ITを活用してサービスを提供する組織に役立てることができるマネジメントシステムの国際規格です。

この規格には、ITサービスマネジメントシステム(ITSMS)の要求事項が書かれており、認証制度に用いられています。

2005年に初版が発行され、2011年に改訂されており、今回7年ぶりの改訂となりました。

今回の改訂により、「ISO/IEC 20000-1」も、他のISOマネジメントシステムと共通構造に整理されました。


主な箇条は以下のとおりです。

1 Scope
2 Normative references
3 Terms and definitions
4 Context of the organization
 4.1 Understanding the organization and its context
 4.2 Understanding the needs and expectations of interested parties
 4.3 Determining the scope of the service management system
 4.4 Service management system
5 Leadership
 5.1 Leadership and commitment
 5.2 Policy
 5.3 Organizational roles, responsibilities and authorities
6 Planning
 6.1 Actions to address risks and opportunities
 6.2 Service management objectives and planning to achieve them
 6.3 Plan the service management system
7 Support of the service management system
 7.1 Resources
 7.2 Competence
 7.3 Awareness
 7.4 Communication
 7.5 Documented information
 7.6 Knowledge
8 Operation of the service management system
 8.1 Operational planning and control
 8.2 Service portfolio
 8.3 Relationship and agreement
 8.4 Supply and demand
 8.5 Service design, build and transition
 8.6 Resolution and fulfilment
 8.7 Service assurance
9 Performance evaluation
 9.1 Monitoring, measurement, analysis and evaluation
 9.2 Internal audit
 9.3 Management review
 9.4 Service reporting
10 Improvement
 10.1 Nonconformity and corrective action
 10.2 Continual improvement



邦訳版・JIS化ともまだ発行されていませんが、引き続き動向をウォッチしてまいります。
 
 
 
 
 

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