November 29th: Day 4 | エンセン井上オフィシャルブログ「大和魂」Poweed by Ameba

November 29th: Day 4

朝8時に起床し太地まで6時間の運転に向けて準備をしました。まるで試合前のように、これから太地で起こるあらゆる事態や直面しうる課題、いかにそれらに対処していくかを想定し、精神統一をはかりました。シーシェパードが漁師たちを侮辱する場面に遭遇し、これ以上状況を悪化させないためにもそこへ仲裁に入る場面を思い浮かべました。漁師たちからの攻撃に自分が怒りを覚える状況を思い浮かべました。イルカが目の前で殺される場面も想像しましたが、この状況だけは自分がどう対処するか全く想像がつきません。
>
> 海岸線に沿って南下する途中白浜を通過したのですが、和歌山がこんなにきれいなところだったとは驚きです。何箇所か見晴らしのいいところへ停まりましたが、死んでいくイルカたちへの思いや太地へと近づいていく興奮などが入り混じり、心がかき乱され美しい風景を受け入れることはできませんでした。太地に近づくにつれ太陽が沈み始め、ちょうど町に入ったところで見えた息をのむような夕日に感銘を受け、毎年訪れる四国巡礼を思い出しました。もしかしたら、巡礼の旅がそうであったように、今回は人生を変える旅になることを神から告げられているのでしょうか。
>
> ようやくホテルに到着しチェックインをしたところ2泊しか空室がないとのことで、その場ですぐ予約をしました。3日目以降はいったいどうしましょう。
>
> そのときロビーに持ち主のないパソコンが置き去りにされていることに気付きました。チェックインを終えようとしたところで階段の方から全身黒の洋服を身にまとった美しい金髪の女性の姿が見え、おそらくフロントスタッフが気付くほど心臓がバクバクしました。普段であればその女性があまりに美しいことが胸の高鳴りの理由なのですが、この状況下では”シーシェパード”の文字がネオンのように頭の中で点滅していて、それが鼓動が速まる理由です。その美しい女性が私に会釈をしたので、私も会釈をし、シーシェパードであることを確信しました!彼女が身に着けているのは恐怖をあおる海賊のロゴマークが入ったシーシェパードの黒ニット帽に、シーシェパードの黒シャツです!彼女は私の正体を気付いた?自己紹介すべき?色んな質問が頭をよぎりましたが、動画サイトで見た攻撃的なシーシェパードの印象がその衝動を阻み、私はかばんをひっつかんでそっと自分の部屋へ滑り込みました。
>
> ちょうどそのとき仕事を終えたラッキーから電話が入り、翌日からの単独行動に向けて、今日のうちに見ておくべき場所などを案内してもらうことにしました。ラッキーはホテルまで迎えに来てくれ、イルカの調教施設、鯨博物館、コーヴ、漁船の船着場、イルカを解体したり出漁前に毎朝漁師たちが集合する港などを案内してくれました。その中で最も印象深かったのはコーヴです。そこは美しい入り江ですが、映画で見たまさにその場に自分が立っていることが信じ難いからなのか、何千頭ものイルカがこの場で残酷に殺されていることを想像したからなのかわかりませんが、背筋に悪寒が走りました。
>
> それからレストランに食事に行ったのですが、メニューの半分は鯨料理で驚きました。ラッキーは鯨を食べたいかと私に聞き、返事を聞く前から私の答えはノーであることを知っていてくすくす笑い始めました。私は鯨肉を遠慮して菜食料理を注文しました。サラダ、豆腐、餃子・・・・・・餃子に肉が入ってることはすっかり忘れていました、本当です。ラッキーは私への配慮から鯨料理ではなくラーメンを注文しました。
>
> ホテルへの帰路でラッキーの友人宅に私のファンでもある友人が数人集まっているから寄っていかないかと誘われ、疲れていたけれどファンをがっかりさせたくないので誘いに応じました。ラッキーの友人たちは温かい笑顔でぎゅっと握手をして迎えてくれました。みんなでテーブルを囲んで話し始め、イルカの話題があがったとき、世界中で何百万もの牛や豚、鳥が殺されているのに、なぜイルカだけが残酷だと言われるのか分からないと彼らは言いました。そこでシーシェパードの話題に私が触れたところ、彼らの表情は急に固まって黙り込み、頭を横にふり始めました。彼らが何も話さないので、「何?どうしたの?シーシェパードに対してどう思っているか教えて。」と私は言いました。とにかくシーシェパードを嫌っていることは彼らの様子を見ればわかりますが、口に出して言うことを躊躇しているように思えました。心を開くように何度も彼らにお願いして、やっと一人が話し始めました。なぜシーシェパードは横柄な態度で私たちの町にやってきて、700年の伝統ある捕鯨を批判するのだ。シーシェパードは私たちのことを殺し屋と呼び、一切敬意を払わない。それにシーシェパードの全員が菜食主義者でない限り、彼らの主張は偽善でしかない。
>
> 彼らの気持ちはよく分かります。突然部外者が自分の町にやってきて、長年誇りを持って続けてきた伝統をあざ笑われる光景を想像してみました。私はシーシェパードに悪意を感じ、特に彼らのやり方に対して嫌悪感を持ち始めました。その晩3時間ほど話をしましたが、太地町民たちは映画に描かれたような短気な悪党ではありません。彼らは自分たちのしていることに誇り持っています。正しいと信じて行っていることに対して部外者や無作法な部外者に何を言われようと引き下がることはしないのでしょう。
>
> 今度は逆に私が質問を受けました。「エンセン、あなたはどういう立場なの?」私は友人を作りにここにきたわけではありませんし、正直でいないと太地町民とシーシェパード双方を真に理解できないと思ったので率直に本音を言うことにしました。「イルカの殺し方を見ると胸が痛む。」彼らは同意しました。でもそれは彼らが生まれる何百年も前から続けられている方法で、それがあまりにも当たり前のことだから彼らは受け入れているのだと、牛や豚と同じように。私も肉は食べます。肉の解体現場を目撃したとしても、申し訳ない気持ちを持ちつつも肉を食べ続けます。自分が鯨食文化のないところからやってきたからといって、太地町民を悪者にできるのでしょうか?私たちは牛も豚も鶏も食べます。オーストラリアではカンガルーを、中国や韓国では犬猫なども食べます。
>
> そこで一人が言いました。「もし私たちがアメリカに行って、家の中で靴を履くのをやめるように皆に言って回り、言うことを聞かない人に対して侮辱したりあざ笑ったりしたらどうなる?彼らはどう思う?」言いたいことは分かりますが、家の中で靴を履く行為がなにかの命の犠牲に繋がるわけではありません。例えはよくありませんが、彼の言いたいことは分かります。
>
> もし私が太地町民の立場で、突然やってきた外国人から自分の曽々祖父の時代から受け継いできた伝統が野蛮だと言われたら私は我慢がならない、彼らは肉体的損傷を受けることになるだろう私は言いました。そして外国人から制圧を受けながらも紳士的に振舞う太地町民の気持ちを理解しさらに信用することにしました。それでもやはり”ザ・コーヴ”で見たイルカの泣き声や殺害シーンは私の頭に浮かび、それを振り切ることはできません。
>
> ラッキーが安堵のため息をついて「いやあ、エンセンはシーシェパード側だと思ってた!」と言いました。私が反対側だと思っていながらラッキーは町を案内し、友人になってくれたことに感心し、「なんで反対派だと思っていながら色々引き受けてくれたの?」とラッキーにたずねました。彼は笑って言いました。「私たちは何も悪いことをしていないし、自分たちの文化に誇りを持っている。だからエンセンが私たちの側を見れば理解してくれると思ってた。」私は彼の心の広さに礼をのべ、それと同時に私はどちら側の味方でもないことをはっきり理解してもらいました。双方の話を聞くまではどちら側にもつくつもりはありません。ラッキーはその考えを尊重し、私のやり方に敬意を表してくれました。
>
> その場を去る前にみんなで写真を撮ってもいいかたずねると、彼らはなにか漢字が刻まれた大きな木片を手にしました。それは平和を意味する”和”という漢字でした。なぜ彼らがそれを持って写真を撮りたがったのか正確にはわかりませんが、彼らは”和”の意味を大切にしたいのでしょう。私もまた平和な解決を心の中で願いました。
>
> 別れの挨拶をしているとき、町職員の上層部と話がしたいか、漁に同行したいか、と一人からたずねられました。町職員とのミーティングをぜひ明日に設定してほしい、漁への同行は少し考えさせて欲しいと答えました。興味はありましたが、まだシーシェパード側とは話ができていない状況で漁師側に深入りし過ぎると、片方に先入観を持ってしまう可能性があります。また漁師たちと行動しているところがシーシェパードの目にとまったら彼らはドアを閉ざしてしまう可能性もあります。私は自分の感情はわきへ置いてあくまでも中立でいることを自分に言い聞かせました。
>
> ベッドに横になって一日を振り返り、私は喪失感を味わいました。太地町民に対して素晴らしい第一印象を持ちましたし、彼らは素晴らしい人たちだと思います。彼らの行いの理由にも共感でき、この難しい状況でどう感じているかも今ではより深く理解できます。しかしやはりイルカ漁には賛成できかねます。この問題を平和に解決できる方法はあるのか疑いを持ち始めました。落ち込む気分ですが、私は前へ進み続けます。
>
>

> November 29th
>
> Day 4
>
> I got up at 8am and packed up for my 6 hour drive down into the Taiji
> area. .Like before a fight I was mentally preparing for my mission in
> Taiji running all kinds of different possible situations I might
> encounter in my head and how I was going to react best to every
> situation. I imagined being there when Sea Shepherd was verbally
> abusing the hunters and stepping in to stop Sea Shepherd from making
> the situation worse. I imagined the hunters attacking me and me
> getting physical with them. I also imagined seeing the dolphins
> getting slaughtered in front of my eyes and this is the only scenario
> I had no idea how I was going to react.
>
> I drove along the coastline passing a white sand beach, Shirahama and
> was surprised to see how beautiful Wakayama was! I stopped at some
> scenic lookouts but never really got to absorb the beauty for my mind
> was cluttered with thoughts of dolphins dying mixed with the
> excitement of getting to Taiji. As I was approaching Taiji the sun
> began setting and I was awed by the breathtaking sunset God presented
> to me just as I entered Taiji town. I reminded me about the pilgrimage
> I do every year in Shikoku and I wondered if God was telling me that
> this, like my pilgrimage is another journey that will change my life.
>
> I finally Reached the Charmon Hotel and checked in only to find out
> that there were only 2 consecutive nights vacant so I reserved it and
> wondered where I was going to stay after that.
>
> As I was checking in I noticed a computer left out in the lobby but no
> one was around. As I was completing my check in out from the staircase
> came a beautiful blonde woman wearing all black. My heart raced to a
> point I swear the old lady at the front desk could see my chest
> thumping. Now in a normal situation my heart would have begun thumping
> because she was so beautiful but because I was in Taiji, the words
> "SEA SHEPHERD" like neon lights was flashing in my head and that's
> what caused my heart to race. The beautiful lady gave me a nod of
> acknowledgment and I did back and that's when I made my confirmation
> that she was a Sea Shepherd! She was wearing a black Sea Shepherd knit
> cap and a black Sea Shepherd shirt! The pirate mark they used as their
> logo was also scary for we all know what pirates do. Did she recognize
> me? Should I go introduce myself? All kinds of question ran through my
> head but the aggressive image I got of Sea Shepherd from Youtube
> prevented me from making any contact as I grabbed my bags and quietly
> slipped into my room.
>
> I then got a call from Lucky who just got off work and he asked me if
> I needed anything. I told him that I wanted him to show me all the
> spots that I should know for I will be moving solo the next day. He
> picked me up at my hotel and he showed me the Dolphin training center,
> the whale museum, the cove, the harbor where the hunters boats were
> parked, and the harbor where they bring the dolphin meat and where the
> all gather every morning before the set off for the hunt. The spot
> that left the biggest impression on me was the cove. It was a
> beautiful cove but it sent chills down my spine. I wasn't sure if it
> was because this was "the Cove" that I saw in the movies and I
> couldn't believe I was actually here or if it was because I imagined
> that thousands and thousands of dolphins were brutally slaughtered
> here.
>
> We then stopped in a restaurant to eat and I was surprised that half
> the menu was Whale meat. He asked me if I wanted whale and when I
> looked up at him I saw him begin to chuckle as if he knew my answer
> was going to be "no" even before he asked it. I declined and ordered a
> vegan meal that included salad, tofu and gyoza....... I swear I
> totally forgot gyoza had meat in it. Out of respect to me he
> restrained from ordering whale and ordered some ramen.
>
> On the way back to the hotel he asked me if we could stop by his
> friends house where 3 of his friends were hanging out who were all
> fans. I was tired but I never want to disappoint a fan so I agreed and
> off we went. When we got there I was greeted with warm smiles and a
> firm hand shakes. We all sat around a table and began to talk. When
> the dolphin subject came up they expressed confusion on why it was so
> cruel when millions of cows, pigs, and chickens are being slaughtered
> all over the world. Then when I brought up Sea Shepherd their face
> suddenly got a really hard look and they stopped talking and began
> shaking their heads. They didn't speak so I said, "What? Tell me? I
> want to know what you guys feel about them." I could see that they
> hated Sea Shepherd with a passion but hesitated on telling me. After
> repeated pleas for them to open up, one finally began to speak. Why do
> they come to our home and so rudely tell us that our culture that we
> have been doing for over 700 years is horrible. The call us killers
> and show us no respect. They also expressed that unless all Sea
> Shepherd are Vegans they are being hypocritical.
>
> I felt for them. I imagined outsiders coming into my home ridiculing
> me on something in my history that I took pride in. That's when I
> began having a bad feeling for Sea Shepherd and began to despise what
> the Sea Shepherd were doing especially how they were going about it.
> We talked about 3 hours and at the end of the night I realized that
> these people of Taiji that supported the whaling wasn't hot headed
> gangsters like the movie, "The Cove" portrayed then to be. They were
> people with pride in what they do and wasn't about to back down from
> what they believe is right especially from outsiders and rude
> outsiders for that matter.
>
> Then they turned the question around to me. "Enson, where do you stand
> in this situation?", they asked. I decided to be straight forward and
> to speak from my heart. I wasn't there to make friends I was there to
> understand and without honesty there wouldn't be any true
> understanding between the two parties. So I said, "It breaks my heart
> to see how the dolphins are killed." They agreed but because it has
> been something that has been done way before they was born they
> accepted it and had the feeling that it can't really be helped. Like
> the cows and the pigs. I eat them but if I were to witness the
> slaughter I would feel bad about it but continue to eat them. just
> because I come from a place where we don't eat dolphins, does this
> make them bad? We eat cows, pigs and chickens, Australia eats
> Kangaroos, China and Korea eats cats and dogs, etc.
>
> Then one of the guys asked me, "What if we came to America and told
> everyone to stop wearing shoes in the house and if they didn't listen
> we began to insult, and ridicule them. How would they feel?" I saw
> their point but wearing shoes in the house wasn't killing anything. It
> wasn't a very good metaphor but I saw his point.
>
> I expressed to them that if I was in their position and some foreigner
> came in and told me my custom that went all the way back to my Great
> Great Grandfather was barbaric I would snap. It would probably become
> physical and people would be getting hurt. That's when I began to feel
> more for the people of Taiji and gave them credit for being so
> controlled. However the cries of the dolphins and the scenes of the
> slaughter from, "The Cove" kept popping into my head and I couldn't
> shake it.
>
> Then Lucky gave a big sigh of relief as he said, "Whew, I thought you
> were on Sea Shepherds side!" It blew me away when I thought that even
> though he thought I was on the other side he still was willing to show
> me around and befriend me. So I asked him, "Why did you agree to help
> me if you thought I was with the opposition?" He smiled and said, "We
> are not doing anything wrong here. We have pride in our culture. So I
> knew if you saw our side you would understand." I thanked him for
> being so opened minded but made sure he understood that I wasn't on
> either side. I was in no way going to choose sides until I hear both
> sides. He told me that was honorable and that he respected my
> approach.
>
> .Before I left I asked if I could take a picture and they wanted to
> hold up a big piece of would with a Japanese kanji etched in it. I
> looked at what was etched and I noticed it was the kanji for "peace".
> I don't exactly know why they wanted to hold up that sign but it told
> me that all in all they cherished the meaning of "Peace" and I prayed
> in my heart that there was a peaceful way out!
>
> As I was saying my goodbyes one of the guys asked me if I wanted to
> speak to high up city officials and if I wanted to ride on one of the
> hunting boats. I asked to please set up the meeting with the city
> officials tomorrow and as for riding on one of the hunting boats, I
> needed time to think about it. I was interested but since I didn't
> have a chance to sit down with the Sea Shepherd side yet I felt that
> if I move too deep on this side I may become bias and or the Sea
> Shepherd side might see me as one of the Taiji hunters and close their
> doors for talk with me too. I kept reminding myself to stay neutral
> and to keep my personal feeling aside.
>
> As I lay in bed summarizing my day I felt lost. I had a great first
> impression of the people of Taiji and knew they were great people and
> I could feel their reasons why they do the things they do and I now
> knew deeper on what they feel about this delicate situation. However
> again I just couldn't seem to get myself to agree with the slaughter
> of the dolphins and began doubting that there was a peaceful solution
> to this problem. Discouragement set in but I was determined to go on.