【ボクの幼虫】

テーマ:










Ms. Elly didn’t give up hope for her students to really learn Biology.
More than just concepts or technical terms but also important things about how we understand other creatures and how to live together, harmoniously, on the same earth.

While calling the caterpillars with the names of their own choosing, they observed in detail.
- preparation learning skill
- enthusiasm skill
- observing skill
- discovering skill
- sketching skill
- writing skill

Why were they able to do it?
There has been so many milestones in the previous days.

We were very happy because in Malang City, LSc members have already started the next LS step.

Today’s students seemed similar as Japanese students.
Actually, our job is directly in touch with making making the future.

――――――――――――――

Bu Elly tidak menyerah berharap anak betul-betul belajar Biologi.
Tidak hanya memberi konsep atau istilah tetapi hal-hal penting tentang bagaimana kita, manusia mengerti makhluk hidup lainnya, hidup bersama dengan baik di atas bumi ini.


Sambil memanggil ulat dengan nama yang mereka pilih sendiri, anak mengamati secara detail.
- kemampuan persiapan belajar
- kemampuan antusias
- kemampuan observasi
- kemampuan menemukan
- kemampuan menggambar
- kemampuan mencatat

Kenapa mereka bisa belajar sendiri seperti ini?
Sebenarnya ada banyak titik rahasia dalam pertemuan-pertemuan sebelumnya.

Kami sangat senang karena di Kota Malang, teman-teman LSc sudah mulai tahapan berLS berikutnya.


Siswa hari ini terlihat tidak ada bedanya dengan anak Jepang.
Memang, pekerjaan kita berhubungan langsung dengan masa depan.

―――――――――――――
すごい10月になりそう!!

先生の挑戦意欲と、4年生の子どもたちの変化にビビる。
たった10日で、子どもたちが学び方を身につけ大変身。

こんな先生たちが増えたら、本当にこの国の教育変わるよ!
僕たちの仕事は、未来づくりなんだなぁ。

2015.10.1 SDN Purwodadi 1, Malang City, East Java, Indonesia


にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村

AD




Kami yakin, di sini ada LessonStudy sebenarnya.
Untuk siswa belajar
Guru jadi sangat kreatif,
Guru ingin mereformasi Pendidikan,
Guru ingin keluar dari budaya pelajaran Indonesia yang kurang bagus.

Kali ini kami desain pelajaran untuk keseluruhan Bab Listrik kelas 5 SD untuk 1 bulan.
Sepertinya dalam 1 bulan semua bisa berLS kapan pun.

LS kami sudah maju seperti ini.
Mari ikut LS yang otentik.

————————————————

We believe that there is a true LessonStudy here.
For student’s learning
Teachers become very creative,
Teachers want to reform Education,
Teachers want to go out from not-good-class-culture in Indonesia.

This time, we designed the lessons for the whole chapter of Electricity for 5th grade of elementary school for 1 month.
Apparently in a whole month, anytime we will do LS.

Our LS has been progressing this far.

Let’s join this authentic learning activity.

———————————————

またまたインドネシアの学びの大改革。
先生たちが、授業革命に本気になり始めました。

今回は、5年生の電流の単元をまるごとデザインします。
一回きりのやっつけ仕事じゃなく、電流をどんなふうに子どもたちが学ぶといいかなって、全部を考えます。

本当にインドネシアの教育、ここから変わるかも??

2015.9.30 SD Anak Saleh, Malang City East Java, Indonesia


にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村

AD

【Pioneer】

テーマ:

”いいものはいい”と感じてくれた新しい仲間たちに感謝!!
250人のクニンガン大学の学生たち、ありがとう。

-----------

Sabtu kemarin kami diundang mengisi acara Lesson Study di Universitas Kuningan. Sekitar 250 peserta hadir di dalam ruangan. Banyak dari mereka adalah Mahasiswa. Mereka baru mengenal Lesson Study tapi potensi perkembangannya besar sekali. Universitas Kuningan tergolong universitas baru tapi memiliki semangat yang sama dengan daerah lain. Bahkan, mereka berpotensi menjadi lebih besar karena mereka bisa belajar LSc langsung dengan cara yang benar.

----------

Last Saturday we were invited to hold Lesson Study Workshop at Kuningan University. About 250 participants joined the activity. Most of them are college student. They were not familiar with Lesson Study but lies big potency. They share the same spirit with other LS area. As a matter a fact, they have much bigger potency for they learn LS directly the right way.


2015.5.23 Universitas Kuningan (UNIKU), West Java, Indonesia












にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村
AD





授業の物語つくりの大切さを痛感。
どんなストーリーを描けるかが、そのまま教師の力になるんだなぁ。


Belajar pada akhirnya memang apa yang kita dapatkan secara perorangan, tapi pada prosesnya (terutama di sekolah), kita tidak harus sendirian. Ada banyak teman di sekeliling kita yang bisa membuat proses berpikir menjadi lebih kaya dan menyenangkan. Anak-anak di 2 kelas yang berbeda ini menunjukkan dengan jelas bahwa mereka ingin belajar bersama dan betapa senangnya belajar bersama teman. Guru pun pasti begitu. Ayo belajar bersama LSc Kota Malang!


...


Learning is indeed what we eventually acquire individually. But, in the process, especially in a school context, we don't have to be alone. There are many friends around us that can enrich our thinking process and making it all the more fun. Students in these 2 different classes clearly express how much they want to learn together and how fun it is to do so. I believe teachers are the same. Let's learn together with LSc Kota Malang!


2015.5.7-8 Malang City East Java, Indonesia.


にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村

【Meresapi】

テーマ:



大事な思いを紡いで、学びのストーリーを作っていきます。
たったこれだけ。
でもすごいだいじ。


Kebingungan guru adalah kebingungan siswa ketika belajar.
Jika sudah sampai merasakan bagaimana siswa bingung, disitulah baru bisa dianggap sebagai guru sejati


---------------


Teacher's confusion is student's confusion when learning.
If you feel how they confuse, that's when you be regarded as a true teacher.


2015.5.5 SD Gagas Ceria, Bandung City, East Java.

にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村


【Bongkar】

テーマ:






Para anggota LSc di Kota Bandung sudah memiliki benih untuk kegiatan LSc.
Mereka sekarang sudah siap belajar banyak dari anak karena sebelumnya mereka sudah membongkar pikiran mereka terhadap pelajaran dan anak.

-----------------

Members of LSc Kota Bandung started to grow seeds from their latest activity
They are now ready to learn from children for previously they have take down their own thoughts towards the lesson and children.



にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村


【Keajaiban】

テーマ:





Ternyata anak-anak hari ini pintar sekali.
Mereka membahas diantara mereka sendiri mengenai rahasia Diagram Lingkaran yang sebelumnya guru-gurunya pun tidak tahu.
"Jika guru berubah, maka anak pasti berubah."
Kejadian hari ini ternyata sangat sesuai dengan kalimat ini.

----------------------------

やっぱり子どもたちはかしこい!
インドネシアの先生が誰一人答えられなかった、円グラフの性質を、すいすいと自分たちだけで解決しちゃった。
”教師が変われば、生徒が変わる”
今日は、言葉通りの結果が見れました。

----------------------------

Today's children turned out were very smart!!
They pursued about the keys of pie graph among themselves which even Indonesian teachers didn't know before.
"If teacher change, children will change."
I saw the same situation that clearly depict the meaning of this sentence.


2015.4.17 SD Anak Saleh Malang City, East Java Indonesia.



にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村



Belajar Diagram Lingkarean.
Apakah tujuan kurikulum Indonesia sudah OK??
Sebagai fasilitator pembelajaran (bukan guru konvensional),
kami berpikir keras apa yang ingin kami berikan untuk anak-anak yang akan hidup di masa depan.
Sayang sekali kalau Bapak-Ibu kemarin tidak ikut...


----------------------------


円グラフって、何が大事なの?
インドネシアのねらいは、これで大丈夫?
学びのフォロワーとして、僕たちは何を未来を生きる子どもたちに伝えたいのか考えました。


-----------------------------


What are the important concepts when we learn Pie Charts?
Is it OK to obey the purpose of Indonesian curriculum?
We, as learning facilitators, have been thinking what we really want to convey to the children who will live in the future.


2015.4.16 SD Anaksaleh Malang City, East Java
We start Do session Today at 8:00
don't miss it.

にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村






We are now establishing another "Learning Community"
Behind this community, there are so many students waiting to learn authentically.
In general, Indonesian teachers are not really good at designing yet. But, provided with the proper environment, they started an interesting pursuit naturally.
Clearly, it is only a matter of whether there is a「place」or not for them.

---------------------------------

学びの共同体がまた一つ発足しました。
その向こう側には、たくさんの子どもたちが待っています。
普段はなかなか子どもの学びをイメージできない先生たちだけど、環境がそろうと、自然と面白い追究が始まります。
結局は、「場」なんですね。

--------------------------------

Kita membuat satu lagi "Learning Community".
Di belakang komunitas ini, ada banyak anak-anak yang menunggu untuk menikmati pembelajaran sejati.
Terus terang, umumnya guru-guru Indonesia belum pandai mendesain bagaimana proses siswa menguasai ilmu. Tetapi, ketika lingkungan belajarnya disediakan, secara alamiah para guru bisa mulai membahas pelajaran.
Jelas sekali bahwa masalahnya hanya apa ada「tempat」atau tidak saja untuk mereka.


2015.4.14 at SD Tunas Unggul, Bandung City
2015.4.15 at SD Salman, Bandung City
we will conduct Do and See session
2015.4.27(Mon) 10:20 start at SD Tunas Unggul
2015.4.28(Tue) 7:50 start at SD Salman
Mari bergabun komunitas kita!!

にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村

西ジャワ州バンドン市第三弾のセミナーです。
”やらんとかん”じゃなくて、”やりたい!”ってみんなが思える、
子どもも先生も幸せを目指すコミュニティです。

-----------------------

Yesterday we held a Lesson Study Seminar at LPMP UPI, Bandung. The participants comes from different background (Lecturer, Teacher, and Students). The interesting is part that Lecturers was not hesitant to learn from teacher's experience. This could be a valuable seeds for Learner's Community in Bandung. Together they can learn to each other.

...............................

Kemarin kami melaksanakan Lesson Study Seminar di LPMP UPI, Bandung. Peserta yang hadir berasal dari kalangan Dosen, Guru, Mahasiswa. Yang menarik adalah Dosen tidak sungkan untuk belajar dari pengalaman mahasiswa. Ini bisa menjadi bibit untuk Komunitas Pembelajar di Bandung. Bersama-sama, mereka bisa belajar dari sesamanya.







にほんブログ村 海外生活ブログ インドネシア情報へ
にほんブログ村