2012-07-30 22:23:43
テーマ:文学と音楽

「おおかみこどもの雨と雪」と”くにたち”、不在の”父”とぼく

 先週みた。涙が止まらなかった。


 近しい他人との関係、家族との関係、”自分”を見つめなおす素晴らしい映画。


 冒頭、狼男と”母”の出会いの舞台として国立(主人公たちの住所上は国分寺でくにたち北口住まい)の風景が描かれる。個人的にこの時点で完全にノックアウト、ダメ。涙が止まらなくなった。僕が、約20年前に妻と同棲をはじめたころの風景。若い男女なら当然のことかもしれない、「幸せ」と未来への「不安」が、一定の間隔で感情をまどわせ心を揺さぶり、お互いの体温を感ずることでしか将来への不安を解消できなかった時間が描かれる。その時間を過ごした風景、国立の街並み。”白十字”のカフェ。産まれた子供のため苦心して生きる生活。そのなかで消えてしまう”父”。



 ”母”の苦労。



 不在となる”父=おおかみおとこ”は、「おおかみおとこ」に限定した問題なんかじゃない。ピンクレディーの「男=おおかみおとこ」論だけではなく、この映画は「男であることの存在の意味」や「男として生きていくこと」、「父」という存在が何であるか? を見事に語っている。心に刺さる。


 ”母”の苦労は”父”がレアな「おおかみおとこ」であったことによるものでなく、そこらへんに存在し偏在する”男性”すべてがそうである、という抽象化によって初めて、ヒトの心を揺さぶる物語に昇華する。父殺しの『オイディプス』が神話化するのと同様に。



 逆に”母”の苦労も普遍だ。非常に経済的で、効率的で、ザッハリヒカイトで、緊縮財政家で、賢い”母”の生きる姿。現実を客観的にとらえ、ひきこもりとなろうと、冒険しようと、子供の生きる道に関する心配を瞬時にして捨て去って、受け容れる母。


 すべての女性の美しさが見事に描かれている。


 そうだ。例外にもれず、たぶん、僕は妻に対して、同様の苦心を、孤独を、プレッシャーをかけてきた。妻だけではなく、他者すべてに対してかもしれない。


 他者とは何であるか?
 孤独とは何か? 
 孤独に酔う姿勢とは何であるか? 
 他者を傷つけるということはどういう行為であるのか?
 傷を癒すために必要な時間はどのくらいなのか?
 自分の何を隠し、何を大切なヒトとの秘密にして、距離をとるのか?



 いろいろ考えさせられる素晴しい映画だ。


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2012-07-29 23:02:00
テーマ:delete

Takayoshi Matsunaga taught me these things

Japanese great bass player Takayoshi Matsunaga died (age 54) on July 12th, 2012.

GROOVY SITUATION DUB/バウンディ
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He is my teacher of bass, so I wrote an article below "Takayoshi Matsunaga taught me these things". I'll translate it into English.
http://www.barks.jp/news/?id=1000081470



> Takayoshi Matsunaga taught me these things

I'm now not a professional musician, work as an engineer or a writer, etc. But I've learnt how to play the contrabass from Takayoshi Mastunaga. And he taught it only for me in Japan. When I quit the university and wanted to live as a bass player, I met with him through the connection with the sister of Masami Shinoda(Japanese sax player of JAGATARA etc). And I learned "how to play contrabass" from Takayoshi.


So many technics I've learnt from him.
"Get centered on the one point of bowing."
"Never your left hand form be like a viper."
"If you returns the bowing, but be careful like nobody hears it."


Takayoshi Matsunaga's view about music was very scientific and intelligent. Legendary Japanese DUB band "Mute Beat"'s sound is not created from the "stoned feeelings". But it from the scientific views.

The summary I've learnt from Takayoshi was below.


===============================================


Something in your mind and body blocks your grooving.
You must put them off.
To do it, do the basic trainings.
The basic trainings makes the "white paper" of you.
Grooving is not the godsent gift.


If you believe "the godsent gift",
We Japanese cannot create the groovy rhythm eternally!
The Groove is a color.
If the groove belongs to Tango, Reggae, or Funk, etc..
it's just one color.


If you want to paint the color
you should make the "white paper" of you.
If "white paper" doesn't exist, you can not paint the colors.
So, you cannot groove.


If you want to goove
you should sing every time of your life.
You should sing the bass lines even if it's around midnight.
Your voice from your bottom of the mind will be a good bassline and a good groove.


Even if you cannot live only as a professional musician (to grow up your children)
and left from the musician's life,
You must sing the line from your bottom of your mind
only for 10 minutes everyday till you die.


Maybe, we'll live a life feeling like that,
"I want to draw it, but I cannot draw it."
and we'll wet the pillow with our tears.


===============================================


Takayoshi adviced for me that "You have a brain to create a software", so I quit the professional bass player and worked as an engineer. But always he has been my teacher and met him on some regular basis. My teacher's method was a good method as a worker.


I and my teacher(Takayoshi) like the same tastes of sound like Robert Wyatt, the Meters, Astor Piazolla, Bonnie Koloc, and so on, when I found the favorite music I always send them to him.
This year's spring(2012), I sent him Julia Guther and Masha Qrella's album to him, he said "It's so nice!!" , I felt happy.


My teacher died when I dreamed the booking Masha Qrella with Takayoshi Matsunaga concert to see the "white paper" grooving at the today that feels like "just grey in grey and god seems mortal". Maybe I think Georg Wilhelm Friedrich Hegel and Jean-Luc Godard want to see the concert.


I respect Takayoshi Matsunaga from the bottom of my heart.
I pray sincerely for the repose of his soul.


for my teacher: Masataka Koduka


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